Leáldozóban a zuglói villamosok?
Ismét van új a nap alatt a Budapesti villamosközlekedésben. Nemrég jelent meg egy cikk a BKV Hírlapban, melynek a lényege a következő volt:
Dr. Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere egyetért azzal, hogy felesleges Zuglóban a villamosközlekedés. Így valószínűleg a közeljövőben megvalósulhat a BKV azon elképzelése, hogy a még működő 62-es és 69-es villamosokat megszüntessék, illetve autóbuszokkal váltsák ki azokat.
A főváros peremkerületeinek villamosközlekedése manapság nem éppen a fénykorát éli. Az elmúlt öt évben megszűnt a 36-os, 50A, 44-es és 67-es villamos (utóbbi kettő a zuglói kocsiszínhez tartozott), megszűnt az összes éjszakai járat (utoljára a 14É 1997. július 21-én), a még működő, üzemképes UV motorkocsik (ilyennel jár pl. a 49-es villamos) ésszerűtlen selejtezése miatt pedig óriási a járműhiány. Egy műemléki híd rossz állapota miatt áll a forgalom az Új köztemető főbejárata és a Gránátos utca között (a felújításra nincs pénz). 1996. november 16-tól a Fővárosi Közgyűlés megszüntette a BKV hálózaton való teherfuvarozást. Ez elsősorban a HÉV vonalak mentén élőket érintette. A szigetszentmiklósi gyárak, a pomázi erdészet termékeit már közúton szállítják. A villamoshálózaton teherforgalom már csak a Déli pályaudvar és a Mechwart ligetnél lévő Ganz Ansaldo gyár között volt, ezt a feladatot a gyár megszűntéig a MÁV vette át érdekes látvány a dízelmozdony az éjszakai nagykörúton. Ez a döntés éppen abban a időszakban született, amikor a nyugati városokban a villamosközlekedés újra virágkorát éli (így a villamoshálózaton történő éjszakai teherforgalom is és egyre több üzem építi meg a régebben felszámolt iparvágányait), de úgy látszik, hogy mi már megint fáziskésésben vagyunk...
Szeptember 26-án járt utoljára a 69A villamosjárat. Ez most kivételesen nem egy rossz hír, mivel helyette sűrűbben jár az ugyanazon az útvonalon, de hosszabb távon közlekedő 69-es villamos. De meddig? Ha megszűnik, akkor legfeljebb a 69V autóbusz járhat majd még egy darabig.
Október 2-án megnéztük néhányan a Zuglói remízt. Az ott dolgozók elmondták, hogy jelenleg az UV-pótkocsik hiánya okozza a legnagyobb gondot (a 69A csak két motorkocsival járt, míg a 69-esen a két motor között egy pótkocsi is van). Ezek nagy részét szétvágták az elmúlt két-három évben, mondván, hogy nincs rájuk szükség. Most azonban kellenének... Talán Kelenföldről kapnak majd néhányat. De a főnökök nem nagyon akarják. "Ha néhány hónap múlva megszűnik az üzem, akkor minek?" mondták. És a megszűnéstől nagyon félnek az itt dolgozók. Jó néhány munkahely elveszne, na meg eltűnne 1015 kilométer a már amúgy is megfogyatkozott budapesti villamoshálózatból.
Eszembe jutott a BKV-nak az a kijelentése, hogy ahol a villamossal párhuzamosan autóbusz is közlekedik, ott a villamosközlekedést helyezik előtérbe. Hát ez nem nagyon látszik...
Fodor Illés
|