30 kilométerrel Európa városaiban
A T&E svájci tagja, a VCS/ATE (Svájci Közlekedési Klub) azt javasolja, hogy 30 km/h legyen a sebességhatár minden lakott településen. A javaslatot Európa egyik legismertebb forgalomcsökkentéssel foglalkozó szakembere is támogatja.
Mozgalom indult tehát "Legyen az utca mindenkié!" jelszóval. A svájci törvények szerint ha a mozgalmat százezer állampolgár támogatja, akkor országos szavazás tárgyává teszik, és törvény válhat belőle.
A mozgalom elindítói azt kívánják, hogy a jelenlegi 50 km/h sebességet csak a fontosabb városi utakon engedélyezzék, de azt is csak akkor, ha gondoskodnak az egyéb közlekedési eszközöket használók biztonságáról és az alacsony zajszintről.
A kezdeményezés jogilag csak Svájcban érvényes, de a klub megszerezte Heiner Monheim (Németország, Trieri Egyetem) támogatását az ügyben, hogy a 30 km/h egész Európában érvényes legyen. A professzor a következőket mondja: "a 30 km/h ellen semmi meggyőző érvet nem lehet felhozni. A városi utak 80 százalékánál szükség van a 30 kilométeres korlátozásra a gyermekek, gyalogosok és biciklisták biztonsága érdekében".
A T&E másik tagja, az Osztrák Közlekedési Klub, VCÖ pedig azt javasolja, hogy az összes főúton 80 kilométer legyen a sebességhatár. Javaslatukban az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács kutatási eredményeit említik, amelyek szerint már 5 km-es csökkenés is tizenegyezer életet mentene meg egész Európában.
(T&E Bulletin)
|