kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kezdeti javulások a MÁV-nál

Örömmel töltöttek el karácsony táján a MÁV-val kapcsolatos tapasztalataim. Először Debrecenben, a MÁV-menetjegy-irodában ért kellemes meglepetés, amikor felfedeztem az információs pultra kirakva azokat a menetrendi értesítő lapokat, amiket a múltkor annyira hiányoltam. Ebből is látszik, hogy a központi irányítás helyi helyettesítése mennyit tud változtatni az apró, de lényeges részletek tekintetében. Most már csak az hiányzik, hogy ne egyedül a menetjegyirodában, hanem az állomásokon is hozzáférhetőek legyenek ezek a menetrendi változtatásokat közlő papirosok, és ne kizárólag a menetrendi változtatásokról történő értesítések területén, hanem minél szélesebb körben is nagyobb önállóságot kapjanak a helyi szintű vezetők (kicsik és nagyok egyaránt). Életképességük bebizonyításához egy dologra van csak szükség, de arra nagyon: hogy adjanak nagyobb önállóságot a regionális vasutaknak!
Másik örömteli esemény szegedi utam során ért. Ha tehetem, végigjárom a szerelvényt, és elbattyogok, hogy megnézzem a mozdonyt. Általában piszkos, füstös, zsúfolt kocsikon keresztül lehet ide eljutni. Ezúttal azonban olyan kocsi akadt az utamba, amit egyszerűen felújítottak. Az a Bhv típusú kocsi volt, amiből most 450-et terveznek az elővárosi vasúti közlekedés színvonalasabb megoldásának céljaira — InterCity-minőségű kocsikká — átalakítani, de nem e nagyszabású program, hanem egy másik, az EUROFIMA-hitelből finanszírozott járműfelújítás során átalakított kocsiról van szó. Egy szó mint száz, a kocsi belülről ugyanolyan elrendezésű volt, mint korábban, de az alkatrészek mind helyükön voltak, az üléseket új kárpithuzattal borították és a forgóváz is hibátlanul működött, a kocsira még nagyobb sebességnél is nyugodt futás volt jellemző. Be kell valljam, nem tudtam, hogy az az átépített Intercity kocsikon kívül az EUROFIMA-hitelből kocsikat is, és nem csak mozdonyokat újítanak fel. Remélem, hogy mihamarabb több ilyen felújított kocsit is szolgálatba állít a MÁV, bár tartom azt a véleményemet, hogy mégsem gyorsvonati kocsikként kellene őket alkalmazni. Gyorsvonati kocsiparkunk is nagyon lerongyolódott állapotban van, és hosszú távon csak a teljes gördülőállomány-csere jelenthet megoldást. Remélhetőleg erre a hivatalnokok is rájönnek, még ha autóval történő utazásaikkor nem is zavarja őket holmi idétlen vasúti kocsik szörnyű állapota.
További jó hír, hogy pontos csatlakozásokat és a közúti közlekedéssel is versenyképes eljutási időket szavatoló új menetrend kidolgozását ígéri a MÁV. Az elmúlt években többször is módosított menetrendet most gyökeresen átdolgozzák, és az ígéretek szerint a bővülő InterCity hálózat mellett a hagyományos gyors- és személyvonatok kényelmes csatlakozásokkal biztosítanak majd kényelmes eljutási lehetőséget az utazni vágyóknak. Az idén csak a kezdeti lépésekkel találkozhatunk, mert az igényekhez teljesen alkalmazkodó menetrendet csak akkor tudnak összeállítani, amikor befejeződik a MÁV informatikai fejlesztése. Ez azonban már nem sokáig várat magára, így 1999-ben már valóban európai színvonalú szolgáltatásokat kínáló menetrenddel rukkolhat elő a MÁV. Ha eljutott hozzánk az új menetrend tervezete, ismét hírt adunk róla — remélhetőleg jókat!

Joó Ferenc


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.