kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Erdő vagy úttest?

Még ma is élénken foglalkoztatja a Budai-hegységhez tartozó, de már szinte teljesen beépített Orbán-hegy és a Márton-hegy érintett lakosságát a "Mártonfa és környéke" elnevezésű részletes rendezési terv-program. Közel két éve már, hogy a helyi lakosság tudomására jutott, hogy a nevezett RRT közekedési koncepciója előirányozza a XII. kerületi Thomán István és Mártonlak utcák összekötését a köztük lévő kiserdőn keresztül, gyűjtőút kiépítésével, és autóbusz-végállomást létesítenének a Thomán István utcai buszfordulóban.
A rendezési terv kiindulási alapja — ahogy Wildner Gábor alpolgármester egy tévényilatkozatában is elmondta —, hogy a Postabank résztulajdonhoz jutott egy ingatlanon, ahol a BM és az önkormányzat is tulajdonos, és a környék közlekedését "illik oly módon megtervezni, hogy hasznosítani tudja az ingatlanát".

Ezen, a Mártonlak utca-Mártonhegyi út-Hangya utca-Költő utca által határolt, húszezer négyzetméteres összefüggő zöldterületen a jelenlegi, még el nem fogadott RRT-program szerint egy kb. 80 luxuslakásból álló lakótelepet kívánnak közösen építeni. Emiatt veszélybe került a Thomán István utca és a Mártonlak utca között lévő kiserdő, amely az Orbán-hegy délkeleti lejtőjén hajdan volt összefüggő erdő még megkímélt utolsó maradványa, számos énekes- és ragadozómadár, valamint más erdei kisállatok utolsó mentsvára. Ide szorultak vissza a hegyvidék zöldterületeit folyamatosan pusztító építkezések miatt, és váltak a fenyegetett természet jelképeivé. Ez a kiserdő a BAH-csomóponti gesztenyéskert fáival azonos korú és méretű gesztenye- és juharfákból és más, fiatalabb növényzetből áll.
Az érintett terület lakosságának az a véleménye, hogy a két utca összekötésével nyerhető kis értékű közlekedési előny aránytalanul nagy és helyrehozhatatlan károkat okozna. Megsemmisülne a kiserdő, a benne lévő állat- és növényvilág. A két zsákutca egybenyitásával jelentősen megnőne a környék gépjárműforgalma, s ezzel a légszennyeződés, a zajszint és a talajrezgés is. Romlana az ingatlanok állaga, csökkenne értékük, ami kártérítési perek sorozatát vonná maga után.
Mint arról a sajtó, a rádió és a televízió is hírt adott, ez a közlekedési program a helyi lakosság határozott tiltakozását váltotta ki. Véleményük szerint a gyűjtőút megvalósítása szükségtelen, mivel a meglévő utak zavartalanul lebonyolítják a környező hegyvidék forgalmát is. A várostervező és városi közlekedési szakemberek sem tartják indokoltnak a két utca összekötését, a lakosság véleményét helytállónak ítélik. Az önkormányzat illetékesei azonban ezt az állásfoglalást is figyelmen kívül hagyták, akárcsak a lakosság számos érvelését.

Az önkormányzat hajthatatlan. Azt igyekeznek a lakosság fejébe sulykolni, hogy ezt az utat feltétlenül meg kell építeni, hiszen már a 20-30-as években kijelölték ezt a nyomvonalat, hogy majd gyűjőút épüljön itt.
Eközben teljesen figyelmen kívül hagyták, hogy az elmúlt évtizedek alatt jelentősen megváltozott a környezet, a beépítettség, a közlekedési igény és irány, a környezetvédelmi követelményrendszer, valamint a fővárosi és kerületfejlesztési célkitűzés. Úgy gondoljuk, hogy napjainkban már nem célszerű hivatkozni egy 60-70 évvel ezelőtti, akkor még erdős, be nem épített területen kijelölt nyomvonalra. A helyi lakossággal kapcsolatban nem etikus hivatkozni arra sem, hogy "egy új forgalmi kapcsolat létesítése az ott lakók számára valóban növelheti a környezet terhelését, a tágabb térségben viszont összességében biztosan nem". Senki nem hiheti, hogy ez az önkormányzati érvelés megnyugtatja azokat az embereket, akiknek a lakása az útszint alatt van (több száz fő), és emiatt kipufogógázzal teli katlanná válna számukra ez a lakókörnyezet.
E körzet lakói szeretik ezt a városrészt, ahol élnek, féltik és aggódnak érte. Továbbra is meg akarják őrizni a kiserdőt. Bíznak abban, hogy a polgármester úr és az önkormányzat tisztségviselői végre megértik, hogy senkinek sincs joga olyan döntéseket hozni, amelyek káros következményei lényegesen megváltoztatnák az érintett lakosság környezetét, életminőségét.
Papp Istvánné



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.