Újít a MÁV
InterPicik és elővárosi motorvonatok
A Magyar Közlekedési Klub elnöke, Radó Dezső, valamint Sipos István, a MÁV Rt. vezérigazgatója megújította a szervezeteik közti együttműködési megállapodást április 7-én, Budapesten a Nyugati Pályaudvar királyi várójában. A megállapodás értelmében az MKK vállalja a vasúti közlekedés előnyeinek széles körű megismertetését és érvényesítését, különös tekintettel a MÁV elővárosi vasúti programjára. Ennek ugyanis épp az az egyik célja, hogy a vasúti szolgáltatások fejlesztése következtében mind kevesebben utazzanak gépkocsival Budapestre, s így csökkenjen a légszennyezés és a közlekedési dugók. A jelenlévők Pilisvörösvárig egy InterCity-kényelmet nyújtó motorkocsival utazhattak. A MÁV vezérigazgatója arról tájékoztatta a Budapest-Esztergom vasútvonal mentén lévő települések polgármestereit, hogy a Központi Környezetvédelmi Alap támogatásával ehhez hasonlót állítanak forgalomba a menetrendváltozás időpontjában. Ennek eredményeként gyorsabban és kényelmesebben lehet majd utazni a két város között.
A Levegő Munkacsoport szorgalmazza, hogy az érintett közlekedési vállalatok, mindenekelőtt Budapesten és környékén, tarifaközösség keretében, a különböző közlekedési formák összehangolásával, a párhuzamosságot kiiktatva szolgálják ki az utasokat. A MÁV szerint a meglévő budapesti körvasutat, a hozzá kapcsolódó közlekedési csomópontok kialakítását követően, oly módon lehetne bekapcsolni a fővárosi utazások kiszolgálásába, hogy ezzel jelentősen csökkenjen a közutakra nehezedő terhelés és a környezetszennyezés.
A számítások szerint végeredményben évente tízmillióval nőne az utasok száma, minthogy egy összehangoltabb, ütemesebb, arányaiban olcsóbb rendszerben az egyéni közlekedési eszközökkel szemben többen választanák a tömegközlekedést. Az MKK adatai szerint a fővárosban a személygépkocsik által okozott légszennyezés több mint 60%-a a városhatárt átlépő autókból ered. A környezetvédők ezért is szorgalmazzák az elővárosi vasutakkal kapcsolatos, már jelenleg is létező elképzelések továbbfejlesztését, és azok mielőbbi megvalósítását.
A vonatok sebességének növeléséhez elsősorban arra lenne szükség, hogy teljesen felújítsák a Budapest-Esztergom közötti vasútvonalat. Ez 3,3 milliárd forintba kerülne, amiből 800 milliót tesz ki az Északi Összekötő híd felújítása. Ez az összeg azonban ma nem áll rendelkezésre. A MÁV ezért máshonnan közelítette meg a problémát: valamivel könnyebb, tehát gyorsabban közlekedtethető motorkocsi kialakítására adott megbízást, illetve új menetrendi szerkezetet dolgozott ki. Ez része a MÁV országos programjának, amely szerint
a távolsági vasúti közlekedést az InterCity, illetve az ehhez csatlakozó InterPici járatokkal kell megoldani,
az elővárosi közlekedés fejlesztése érdekében két éven belül InterCity-kényelmet nyújtó motorvonatokat kell kialakítani,
folytatni kell a vasútvillamosítást, és az eddigieknél gyorsabb ütemben kell végezni a pályák felújítását.
Domokos Lajos
MÁV Rt. Kommunikációs és Sajtóiroda
|