kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kisebb útfelület — több dugó?


London Közlekedési Ügyosztálya (LTP) és a Brit Környezetvédelmi, Közlekedési és Területfejlesztési Minisztérium (DETR) megrendelésére az MVA és a TSU cégek jelentése ajánlásokat tesz a közlekedési hatóságok számára, hogy miként modellezzék a területi és az egyedi kapacitás csökkentési tervek hatását. Ez csak egy tanulmány azok közül, melyeket az MVA a kormány integrált közlekedési politikájának megvalósíthatóságával kapcsolatban készített. A tanulmány, melynek teljes címe "Hogyan hat az utak kapacitásának csökkentése a forgalomra?", azt találta, hogy az utak átbocsátóképességének csökkentésekor a forgalom alkalmazkodik, nem következik be a forgalmi káosz.
A TSU részletesen áttekintette a tapasztalati úton szerzett bizonyítékokat, beleértve amikor az utak kapacitását buszsávok kialakítása, villamos építése, balesetek vagy karbantartás miatt csökkentették. Az MVA ez alapján és a forgalmi igényeket szimuláló START és TRAM számítógépes modelljei alapján egy olyan modellezési keretet alakított ki, amely a közlekedésikapacitás-csökkentés hatását vizsgája az utazási szokások vetületében. Egy különböző szakértőkből álló kerekasztal megvitatta az elméleti alapokat és a kezdeti eredményeket, majd javaslatot tett a kapacitáscsökkentés hatásainak elemzésekor követendő gyakorlati módszerre.
Az utak kapacitásának csökkentésére több példát vizsgáltak: a busz- és villamossávok mellett vizsgálták a gyalogos átkelőhelyek és a forgalommentes területek kialakítását is. Az utóbbi években például London közlekedési vállalata aktívan szorgalmazta a buszsávok kialakítását járatainak felgyorsítására és a megbízhatóság növelésére. Ennek hatására alakult meg a kerületek közötti prioritást élvező buszútvonalak terve, és néhány buszútvonal beillesztése a sürgős közlekedési tervek körébe.
Az LTP által tanulmányozott radikálisabb intézkedések között szerepel a forgalom általános csökkentése is, és az új tanulmány segít majd meghatározni annak következményeit, ha a hivatalok az utak kapacitását részben átengedik a fenntartható közlekedési módok számára, mint amilyen a tömegközlekedés, gyalogos vagy kerékpáros közlekedés. A DETR hasonló módon szorgalmazza a tömegközlekedés javítását. Szerintük az eljutási idők csökkentése mellett sürgető a gyalogosan és kerékpárral közlekedők feltételeinek javítása és a légszennyezés csökkentése az érzékeny, máris túlterhelt területeken.
Az MVA igazgatóhelyettese, Dr. Denvil Coombe szerint, aki az egész kutatási programért felelős, a kapacitáscsökkentés kedvező hatásai mellett fontos figyelembe venni a hátrányokat is. Ilyen pl. azoknak az utaknak a további terhelése, ahová az elterelt forgalom egy része áttevődik. Itt lassabb eljutásra lehet számítani (beleértve a buszokat is) és valamivel nagyobb környezeti terhelés valószínűsíthető. A jelentés szerint azonban a kedvezőtlen hatások kisebbek lesznek, mint azt a közlekedéstervezők eddig gondolták, ám Dr. Coombe javasolja a hatóságoknak az előnyök és hátrányok össztársadalmi egyenlegének minél pontosabb meghatározását.
Dr. Gavin Strang közlekedési miniszter szerint a tanulmány megmutatja, hogy az utak kapacitásának csökkentése miatt kialakuló forgalmi dugók nem olyan mértékűek, mint azt eddig gondolták. Ez egy összetett kérdéskör, ahol sok különböző hatást kell egyidejűleg vizsgálni. Mindenesetre a tanulmány segít megérteni a folyamatokat, és az eredményeket be fogják illeszteni az integrált közlekedéspolitikába. "A következtetés nem az, hogy közlekedési gondjaink megoldhatók az utak bezárásával, ám ez a kutatás fontos elem országunk közlekedéspolitikájának kialakításában" — mondta Dr. Coombe.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.