kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Az angliai vidék pusztulása

A brit The Sunday Times Magazine 1998. áprilisi 5-i száma összeállítást jelentett meg a zöldfelületek pusztulásáról az országban. Terjedelmi okok miatt nincs lehetőségünk részletesen leírni a mértéktartónak tekintett folyóiratban közölteket, így csupán néhány megállapítását idézzük:
"Hetente 1700-zal több ember költözik a városokból vidékre, mint fordítva. E vándorlás fő oka a közlekedési torlódások és a környezetszennyezés, valamint az emberek vágyódása a nyugalom iránt. A városokból menekülők azonban éppen azt a kedvezőtlen folyamatot erősítik, amely elől el kívánnak menekülni: növelik a közlekedési dugókat, mivel naponta autóval mennek a városban található munkahelyükre, és minden egyes átköltözött háztartás növeli az ország nyugalmának hiányát.
A nyugodt és kellemes vidéki környezet az egyik leggyorsabban fogyó vagyonunk. A Vidéki Anglia Megvédésének Tanácsa (Council for the Protection of Rural England, CPRE) által elkészített térkép látványosan bizonyítja ezt az állítást. A nyugalmuktól megfosztott területek úgy néznek ki, mint egy bombatámadás áldozata, amelyet keresztül-kasul sebeztek a városi terjeszkedés, az autópályák, a város széli bevásárlóközpontok és a szórakoztatóipar létesítményeinek szilánkjai. Mindezek olyan mértékben vonzzák magukhoz a gépkocsiforgalmat, ami a Bibliában leírt pestis terjedéséhez hasonlítható.
A személygépkocsik és a teherautók most ugyanazt művelik a vidékkel, amit korábban a városokkal tettek: az utakat, amelyek egykor összekötötték a közösségeket, mára nehezen áthágható, a közösségeket egymástól elválasztó akadályokká alakították. Sok faluban ma ugyanúgy megvannak a csúcsórai dugók, mint a városokban. A még kevésbé szerencséseken pedig egész napon keresztül dübörög a hatalmas forgalom.
A torlódások és a balesetek tűnnek a legfenyegetőbbeknek, de ezzel még koránt sincs vége a veszélyeknek. A faluk és a vidéki utak elrondítása egyre inkább közönyössé teszi a közvéleményt és a döntéshozókat egyaránt: »Ha már úgyis annyi út van, miért ne építhetnénk egy újabbat?«"
(T&E Bulletin)

A CPRE meghatározása szerint — a térképen világos árnyalattal jelölt — "nyugalmas övezetnek" azok a területek minősülnek, amelyek legalább 4 km-re helyezkednek el egy nagy erőműtől, 3 km-re egy autópályától, ipari területtől vagy nagyvárostól, 2 km-re egyéb főútvonaltól vagy kisebb várostól, 1 km-re a napi 10 ezer járműnél nagyobb forgalmú helyi utaktól vagy nagy forgalmú vasútvonaltól. A "nyugalmas övezetek" mentesek a polgári és katonai repülőgépek zajától is. A bal oldali térkép az 1960-as évek elejének Angliáját mutatják, a jobb oldali pedig az 1990-es évek elejét jellemző állapotot.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.