Villamosít a MÁV
Szeptember 27-étől villamos vontatással közlekednek a vonatok Balatonszentgyörgy és Murakeresztúr között. Ezzel elérhetővé vált a nagykanizsai vonatoknál a mozdonycsere kiküszöbölése, a drága fenntartású dízelmozdonyok leállítása és a károsanyag-kibocsátás csökkentése a Kis-Balaton nemzeti parkká nyilvánított területének peremén.
Az 55 km hosszú vonal első azon három vasútvonal közül, mely Magyarországon koncessziós villamosítás keretén belül kerül megvalósításra. A beruházás megbízója a Viacom Hungaria Rt., mely a nemzetközi kiírás nyerteseként 20 évre szóló koncessziót szerzett. ők a Siemens AG-t és a Siemens Rt.-t bízták meg a munka fővállalkozásban történő kivitelezésével, melynek során a következő létesítményeket építették meg: felsővezeték, távvezeték, áramellátás, irányítástechnika, távközlés, biztosítóberendezések, energiaellátás és térvilágítás.
A munkálatok 14 hónapig tartottak. Újdonság az automatikus fényerő-szabályozás, aminek köszönhetően a fényerő nagyobb, amikor a vonat az állomáson tartózkodik, míg vonatmentes időszakokban a csökkentett fényerő jelentős energiamegtakarítást eredményez. A felsővezeték-tartó oszlopok alapozása a különösen kedvezőtlen talajviszonyok miatt acélcső-cölöpözéssel történt. A vonalszakasz végleges áramellátását megoldó, Kanizsavárott épülő alállomás várhatóan az 1999. évi nyári menetrendváltásra készül el. Addig a meglévő alállomásairól táplálja a vonalszakaszt a MÁV.
| A Bakonyban is már csak egy évig közlekednek a dízelmozdonyok, addigra ott is befejeződik a villamosítás Fotó: Joó Ferenc |
|
A koncessziós szerződés értelmében a MÁV a villamos vontatásból származó energia-megtakarítás ellenértékét fizeti a koncesszornak. Emellett azonban további területeken csökkennek a MÁV költségei, ugyanis a dízelmozdonyok karbantartása sokkal költségesebb, mint a villamos mozdonyoké (dízelmotor, mozgó alkatrészek, a vonatfűtéssel nem rendelkező mozdonyokhoz csatolt villamos fűtőkocsik stb.). A Kis-Balaton természeti világára, és remélhetőleg jövő évtől az eljutási időkre is kedvező hatással lesz a villamos üzemmód. Különösen indításnál és gyorsításnál bocsátottak ki nagy füstfelhőket a 60-as években a Szovjetunióban gyártott (M62-es sorozatú) dízelmozdonyok.
| A villamosítás befejezése előtt — a felsővezeték elkészült Fotó: Joó Ferenc |
|
Érdemes lenne azonban megvizsgálni, miért nem lehetett megteremteni annak anyagi feltételeit, hogy a MÁV maga építhesse meg a felsővezetéket és az egyéb létesítményeket, hiszen akkor a költségek a mostaniak egyharmadára rúgtak volna, ráadásul így a villamosítás közvetlen előnye csak 20 év múlva jelentkezik a MÁV-nál. Akár így, akár úgy, a villamosítás egyszerre két vonalon is folytatódik. Idén karácsonyra adják át a BudapestVeresegyházVácrátót vonalat, jövő májusban pedig a SzékesfehérvárVeszprém vonalat. 2000 szeptember 30ára pedig villamos vontatású vonattal utazhatunk Budapesttől Veszprémen keresztül egészen Szombathelyig.
Talán érdemes dióhéjban feleleveníteni a MÁV egyéb fejlesztéseit is: elővárosi kocsik és tehervagonok felújítása, mozdonyok folyamatos korszerűsítése, új mellékvonali motorkocsik beszerzése, a régiek InterPicivé alakítása, a szlovén vasúti kapcsolat építése, és a következő fővonalakon az eredeti pályasebesség (100120 km/h) visszaállítása, más szóval a hálózat jelenleg 40%-át érintő lassújelek fokozatos megszüntetése: BudapestÚjszászSzolnok, CeglédKiskunfélegyháza, MiskolcHidasnémeti, BudapestSzob. A fővonalakból kikerült sínanyag pedig a mellékvonalak felújítását mozdíthatja elő. Várjuk!
Joó Ferenc
|