Beszélgetés a VPOP főosztályvezetőjével
Környezetszennyező csempészet
A környezetre és az egészségre ártalmas termékek csempészése elleni hatékonyabb fellépés lehetőségeiről kérdeztük Kaizinger Tibor ezredest, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) Határügyi és Ügyeleti Főosztályának vezetőjét.
Csaknem két évvel ezelőtt a Levegő Munkacsoport szakértői becsléseket készítettek arról, hogy mekkora adóbevételtől esik el a magyar állam a "benzinturizmus" és az üzemanyag-csempészet következtében. Ezek helyességét annak idején megerősítették a VPOP felmérései, amelyek szintén évi 10 milliárd forint körülire tették ezt a veszteséget. Vajon történt-e érdemi előrelépés ezen a téren az elmúlt időszakban?
Sajnos csak a helyzet rosszabbodásáról számolhatok be. Ma az üzemanyag-csempészet miatt az állami költségvetés évente több tíz milliárd forint adóbevételtől esik el. További komoly veszteséget jelent az a környezetszennyezés, amely ennek a tevékenységnek a során keletkezik. Különösen az ukrán és a román határon jellemző, hogy a nagy tankkal rendelkező ócska Mercedesek naponta több fordulót tesznek meg. A lónyai, barabási, beregsurányi és tiszabecsi határátkelőhelyek forgalmának 95 százalékát a benzinturizmus adja. A szlovén határon sem elhanyagolható az ilyen jellegű forgalom, itt elsősorban gázolajat hoznak át, amit Szlovéniában literenként 40 forintos áron szereznek be. Elképzelhető, mekkora haszonra tehetnek szert, hiszen a magyarországi ár 144 forint. A horvát, jugoszláv és szlovák szakaszon is folyik a benzinturizmus, itt azonban többnyire csak saját célra történő tankolásra jönnek át, az üzletszerű tevékenység kisebb mértékű.
Miért nem lép fel a VPOP határozottabban ezzel a jelenséggel szemben?
A jelenlegi jogszabályok szerint a gépjárművek gyárilag beépített tankjában korlátlanul be lehet hozni üzemanyagot vám- és adómentesen, azt azonban elidegeníteni tilos. Csak akkor tudunk tehát eredményesen fellépni, ha értékesítés közben füleljük le a csempészeket. Ezt a gyakorlatban rendkívül nehéz megvalósítani.
A valódi megoldás az lenne, ha az üzemanyagok árát azonos szintre hoznák minden környező országban. A Levegő Munkacsoport szorgalmazza, hogy az Európai Unió gyakoroljon nyomást e téren a közép- és kelet-európai országok kormányaira, ezt Brüsszelben is elmondtuk a Közlekedési Főigazgatóság és a Környezetvédelmi Főigazgatóság munkatársainak is. Kezdeményezésünk nyomán az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség most egy tanulmányt készít a témáról, amit eljuttat majd a tagszervezeteinek és a brüsszeli illetékeseknek is. Nem valószínű azonban, hogy rövid időn belül mindennek gyakorlati hatása lenne. Ezért Magyarországnak mielőbb önállóan is cselekednie kellene.
Nagy előrelépést jelenthetne már az is, ha a vámtörvényt úgy módosítanák, hogy naponta csak egyszer lehessen vám- és adómentesen üzemanyagot behozni. Mi már jól ismerjük azokat, akik minden nap többször járnak át a határon azért, hogy üzemanyagot hozzanak át autójuk tankjában, ezért egy ilyen törvénymódosítás lehetővé tenné, hogy ezt a forgalmat leállítsuk. Ezáltal egy csapásra nagymértékben visszaszorulna az üzemanyag-csempészet.
Ezt a törvénymódosítást a Levegő Munkacsoport már évek óta szorgalmazza. Több országgyűlési képviselő is egyetértett javaslatunkkal, azonban számunkra érthetetlen módon még a mai napig sem került a téma a parlament asztalára. Vannak-e egyéb javaslataik is?
Az üzemanyagot nem csak személyautókkal, hanem tehergépkocsikkal és autóbuszokkal is csempészik. A vámtörvény szerint ezek a járművek a tankjukban alkalmanként legfeljebb 200 liter üzemanyagot hozhatnak be vámmentesen, kivéve, ha nemzetközi egyezmény másként nem rendelkezik. Ezzel a törvénnyel az az egyik gond, hogy gyakran az autóbuszok és a teherautók is több fordulót tesznek meg naponta kimondottan az üzemanyag behozatala céljából. A másik probléma pedig az, hogy a magyar kormány korábban sok országgal (köztük a leginkább érintett Ukrajnával és Romániával is) külön egyezményt kötött a korlátozás feloldásáról, s így ma már az autóbusz- és tehergépkocsi-forgalom közel 90 százaléka kivételt képez a törvény alól. Ennek következtében főleg arra kell szorítkoznunk, hogy a magyar járműveket ellenőrizzük, betartják-e a kétszáz literes korlátot.
Ez valóban eléggé abszurd. A Levegő Munkacsoport már többször javasolta, hogy mondják fel ezeket a kétoldalú szerződéseket, a vámmentesen behozható mennyiséget pedig 20 literben határozzák meg. E javaslataink azonban süket fülekre találtak. Megdöbbentő számunkra az, hogy a korábbi kormányok még ezeket az egyszerű, pénzbe sem kerülő intézkedéseket sem hozták meg a fekete gazdaság és a környezetszennyezés visszaszorítására.
A környezetvédelmi előírások és ellenőrzések szigorítása további lehetőségeket adna a csempészet elleni harchoz. A behozott üzemanyagok ugyanis gyakran nem felelnek meg a hazai szabványoknak, amelyek esetenként szigorúbbak a szomszédos országokéinál. Ez még inkább így lesz 1999 áprilisától, amikor már ólmozott benzint sem lesz szabad itthon forgalomba hozni.
A szabványtól való eltérést néha az orrunkkal is érezhetjük. Nemrég Debrecenben jártam, és ugyanazt a bűzt éreztem az utcán, mint a romániai városokban.
Úgy vélem, sokat segítene az is, ha a közlekedési felügyeletek gyakrabban ellenőriznék a járműveket, hiszen az üzemanyag-csempészek többsége elavult, műszakilag leromlott kocsikkal közlekedik.
Köztudott, hogy a vámhatóság számos olyan egyéb jelenséggel is találkozik, amelyek sértik a környezet- és egészségvédelem érdekeit. Ön szerint melyek ezek közül a legsúlyosabbak?
Az utóbbi időszakban a cigarettacsempészet öltött óriási méreteket. A jugoszláv határon naponta egy-egy határátkelőhelyen átlagosan 3500 ember jön át csak azért, hogy 500 szál cigarettát hozzon át. A vámtörvény 1. melléklete szerint ugyanis ennyit szabad naponta és fejenként vámmentesen behozni az országba. A szülők gyakran a gyerekeket és a nagymamát is magukkal hozzák, hiszen a törvény mindenkire egyformán vonatkozik, s így az ő kezükben is ott lehet a karton cigaretta. Ezt a határ túloldalán vásárolják adómentes boltokban kartononként 600 forintnak megfelelő áron. Mivel a hazai bolti ár (elsősorban a mintegy 250 százalékos adóteher következtében) 2500 forint körül van, a bezsebelhető haszon nem lebecsülendő. Ez a jelenség már a szervezett bűnözés határait súrolja: Szegedről például a tanítás után külön buszokkal utaznak át a diákok, akik fejenként 500 forintot kapnak a közreműködésükért. A napi egyszeri vámmentes behozatalra vonatkozó előírást pedig sokan úgy játsszák ki, hogy ugyanazon a napon három viszonylag közeli határállomáson (Röszke, Tompa, Bácsalmás) mennek át egy-egy alkalommal, amit már lehetetlen kiszűrni.
** Forrás: Autóközlekedés, 1998/36. hét. A forint értéket az 1998. szeptember 14-i közép-árfolyamon számoltuk. Az ukrán árat a MOL Kárpátalja becsülte.
Mekkora vám- és adóbevételtől esik el az állami költségvetés e tevékenység miatt?
Számításaink szerint csupán a tompai vámhivatalnál naponta legalább 20,5 millió forint vám, jövedéki adó és áfa kifizetését kerülik el a cigarettacsempészettel. Az összes vámhivatalt beszámítva a teljes összeg elérheti a 7,5 milliárd forintot. Ezen felül az alkohol behozatala is jelentős, amelyet szintén az adómentes boltokban vesznek, és amelyből a vámtörvény szerint naponta 1 liter bort, 5 liter sört és 1 liter egyéb szeszes italt lehet vámmentesen behozni. Ezeket általában turistabuszokkal hozzák be.
Milyen megoldást javasolnak Önök?
Teljes egészében meg kell szüntetni a dohányáruk és a szeszes italok vámmentes behozatalának törvény adta lehetőségét.
Az utasforgalomban behozott termékek szigorúbb elbírálását a Levegő Munkacsoport már régóta szorgalmazza az évente elkészített zöld költségvetési javaslatai keretében. Azonban a kereskedelmi forgalomhoz kapcsolódóan is komoly visszaélések tapasztalhatók. Mennyire veszik ki a részüket a csempészetből például a kamionosok?
Jól jellemzi a helyzetet a következő. Tompán korszerűen kiépített határállomásunk van, jó ellenőrzési lehetőségekkel. A közeli Röszkén viszont a technikai és személyi feltételek hiánya miatt gyakorlatilag nem tudjuk átvizsgálni a kamionokat. Tompán általában egy órán belül át lehet jutni, Röszkén viszont nem ritka a 36 órás várakozási idő sem. A kamionosok túlnyomó többsége inkább a röszkei határátkelőt választja...
Ez a tény alátámasztja azt a széles körben elterjedt feltevést, hogy a kamionforgalmat részben a csempészet élteti. Az sem lehet véletlen, hogy az elmúlt években a közúti fuvarozók ott is jelentősen növelték részesedésüket, ahol a vasút leginkább versenyképes: a nagy távolságú áruszállításban. Bár másképp szemlélve, ez bizonyítja igazán a vasút versenyképességét: miközben a közúti teherfuvarozás jelentős részben elkerüli az adó- és vámfizetést, a vasút ezt nem teheti meg, és mégis átlagosan feleakkora áron szállít, mint a közút. Miként lehetne javítani az ellenőrzés színvonalát a határon?
Magyarország 2240 kilométeres határvonalának ellenőrzése nem egyszerű feladat. A személyi és a technikai feltételeket mindenképp javítani kell, annál is inkább, mert négy év múlva ebből 1760 km az Európai Uniónak is a határa lesz, amennyiben hazánkat és Szlovéniát felveszik az EU tagországai közé. Határainkon 15 másodpercenként halad át egy kamion, s ezeknek csak az 5 százalékát tudjuk legalább felületesen megtekinteni, valamivel alaposabban megvizsgálni pedig még az egy százalékukat is alig-alig. Egy kamion teljes körű átvizsgálása legalább fél napig tart, ezt pedig igen ritkán engedhetjük meg magunknak.
Tudomásunk szerint ha valakit rajtakapnak, akkor sincs különösebb izgalomra oka. Magyarországon lassan őrölnek az igazság malmai.
A magyar bíróságok rendkívül lassúak, és sokszor bocsánatos bűnnek tekintik azt a csempészetet, ami a Lajtán túl súlyos gazdasági bűnténynek számít. Nem azt javaslom, hogy még jobban zsúfoljuk tele a börtönöket, hiszen ez sem a társadalomnak, sem az államnak nem lenne kifizetődő. A gazdasági bűncselekményeket elkövetőket gazdaságilag lenne célszerű megbüntetni, beleértve ebbe a vagyonelkobzást és a cég bezárását, felszámolását is.
Ezzel elvben egyetértünk, azonban kérdés, hogy az esetek többségében található-e olyan vagyon, amelyet valóban le lehet foglalni?
Ez valóban súlyos gond, mivel az elítélteknek sokszor nincs a nevén olyan vagyona, amit le lehetne foglalni. Jól jellemzi ezt a helyzetet az az adat, hogy a jövedéki bírságok behajtási eredménye 10 százalék alatt van. A cég vagy a telephely bezárásának veszélye pedig csak azoknak a vállalatoknak az esetében jelent komoly visszatartó erőt, amelyek már nevet szereztek maguknak.
Az igazságszolgáltatás színvonala is sok kívánnivalót hagy maga után. Aligha lesz ezen a téren rend, amíg szó nélkül hagyjuk, hogy a bíróság olyan döntéseket hozzon, mint a Kordax esetében.
A Kordax az olajkereskedés során 20 milliárd forint összegű adócsalást követett el. A VPOP-nak sikerült 6,5 milliárd forint értékű vagyont lefoglalnia, a bíróság azonban felfüggesztette a végrehajtást, és így ez a vagyon hozzáférhetővé vált a vádlottak számára. Elképzelhető, mi maradt volna meg belőle, ha nem tudjuk elérni, hogy ekkor haladéktalanul foglaltassa le (és így mentse meg) az APEH.
Mi is kíváncsian várjuk, hogy milyen jogerős ítélettel zárul majd le ez az ügy, amely talán az évszázad bűntényének is nevezhető. Mégis, hogyan lehetne elérni azt, hogy a bűnösök többet fizessenek?
Remélhetőleg változást eredményez az a tervezett törvénymódosítás, amely szerint a bűncselekményből származó vagyont akkor is el lehet kobozni, ha az nem az elkövető tulajdonában van. Ezen túlmenően fontos lenne olyan törvényt is hozni, amely lehetővé tenné a cégek büntetőjogi felelősségre vonását. Ezt az EU már 1986-ban bevezette. Jelenleg nálunk a cég nem felel az alkalmazottja által elkövetett bűncselekményért, és ha az utóbbinak nincs vagyona, akkor nincs is mit lefoglalni. Másrészt a vállalatoknál sokszor nehéz bebizonyítani azt, hogy kit terhel a felelősség, és így a személyes büntetőjogi felelősségre vonás is elmarad.
Ezek szerint a járművet sem lehet elkobozni, amellyel a bűncselekményt elkövetik?
A járművet csak akkor szabad elkobozni, ha csempészet céljára átalakították. Ha ez nem történt meg, akkor még a pénzbüntetés fedezetére sem foglalhatjuk le. Ezen is változtatna az, ha az EU említett jogszabálya itthon is érvényes lenne.
A Levegő Munkacsoport azt is javasolja, hogy javítani kellene a VPOP, az APEH és más hatóságok érdekeltségét a jogellenes cselekedetek felderítésében és megakadályozásában. Mi erről az Önök álláspontja?
1966-ig a vámszerveknél is létezett egyéni érdekeltség, és úgy vélem, hogy a mai viszonyokra alkalmazott újbóli bevezetésével eredményesebben működhetnénk. Az egyes testületeket is jobban érdekeltté kellene tenni, például lehetővé téve az általános béralap emelését. Emelkedne a felderített pénzügyi bűncselekmények megtérülési aránya is, ami jelenleg 35 százalék körüli. A felderített esetek azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, mivel még mindig óriási a felderítetlenek aránya. Az érdekeltség javításának köszönhetően a mainál jóval több bűncselekményre derülne fény. Semmiképp sem értek egyet azzal az állásponttal, hogy az érdekeltség növelése több visszaéléshez vezetne; sokkal valószínűbbnek tartom azt, hogy a vámhatóságon belül lényegesen csökkenne a korrupció veszélye.
További javaslatunk, hogy fokozni kellene a vámszervek saját bevételeit. Ezzel is egyetért?
Igen. Például a vámkedvezmény megadása vagy az adóraktárak engedélyezése ne ingyenes legyen, hanem az érintettek fizessék meg annak költségeit, mondjuk alkalmanként 10 ezer forintot. Ezáltal mérséklődnének az állami költségvetés terhei, illetve a többletbevételeket a munkafeltételek javítására lehetne felhasználni.
A VPOP országos parancsnoka, Arnold Mihály nemrég egy nyilatkozatában említette azt, hogy egy törvényjavaslat-csomagot adtak át a kormánynak azzal a céllal, hogy javítsák a vámhatóság munkájának a hatékonyságát. Milyen lényeges elemeket tartalmaz ez a csomag?
Talán a legfontosabb az, hogy minden olyan ügyben, amelyben államigazgatási ellenőrzési jogkörünk van, a nyomozóhatósági jogosítványt is szeretnénk megkapni. Az a tapasztalatunk ugyanis, hogy rendkívül lelassul és megdrágul a nyomozás, ha átadjuk az ügyeket egy másik hatóságnak. Ráadásul ezeknek az ügyeknek elsősorban mi vagyunk a szakértői, így mi magyarázzuk el a rendőrségnek a tényállást. Egyszerűsíteni javasoljuk továbbá a jelenleg rendkívül bonyolult jogorvoslati eljárást, ami lényegesen lerövidíthetné egy-egy ügy elrendezésének az időtartamát.
Végezetül megkérdezném, hogy milyen együttműködési lehetőséget lát a vámhatóság és a környezetvédő társadalmi szervezetek között?
Már eddig is komoly segítséget kaptunk a Levegő Munkacsoporttól abban, hogy a közvélemény és a döntéshozók elé tárjuk az általam felsorolt problémákat és a javasolt megoldási lehetőségeket. Úgy vélem, hogy tovább kell erősíteni a vámszervek és a környezetvédő szervezetek közötti együttműködést, hiszen a környezet védelme is megköveteli a fekete gazdaság, a bűnözés visszaszorítását is.
Lásd a Lélegzet 1997/2. számát!
Lukács András
|