kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Lakossági fórum a budai alsó rakpart szélesítéséről

A Magyar Közlekedési Klub az Amerikai Egyesült Államok Tájékoztatási Hivatala (USIS) által finanszírozott programja keretében rendszeresen szervez lakossági fórumokat. Ezek célja az, hogy egyes készülő közlekedési beruházásokról még a megvalósítás és a visszafordíthatatlan folyamatok elkezdése előtt tájékoztassák a lakosságot, és bevonják a döntéshozatali folyamatba. A tapasztalat ugyanis az, hogy az önkormányzatok és egyéb erre hivatott szervek ritkán szerveznek lakossági fórumokat és közmeghallgatásokat, vagy csak olyanokat rendeznek, melyek érdemben már nem tudják bevonni a polgárokat a döntéselőkészítésbe, ugyanis a beruházások ekkor már nem a tervezés, hanem a megvalósítás stádiumában vannak. Ezek a közmeghallgatások sajnos sokszor nem alkalmasak tényleges kommunikációra, mert hangnemükben is eldurvulnak.
Az MKK olyan lakossági fórumokat próbál szervezni, ahol kedvező hangnemben megfelelő tájékoztatást kaphatnak az állampolgárok az egészségüket és környezetüket érintő tervekről. A fórumok nem egyformák, mert különböző munkamódszereket alkalmazunk megszervezésükre és lebonyolításukra. Ennek célja az, hogy ajánlásokat tudjunk tenni a lakossági fórumok és közmeghallgatások szervezésére, hogy azok minél hatékonyabbak lehessenek.
Az első lakossági fórum a jelenleg "szüneteltetett" 67-es villamosról szólt, a második témája pedig a budai alsó rakpart volt.
1999. szeptember 20-án, a Budapesti Városvédő Egyesület I. kerületi csoportjával közös szervezésben, a Budai Vigadóban került sor arra a fórumra, amelyen a budai alsó rakpart kiszélesítésének terveit ismertették.
A tervezők nevében Molnár László és Schulek János (FÔMTERV Rt.) elmondták, hogy a budai főgyűjtő-csatorna megépítése sürgetővé vált, és ezt a lehetőséget célszerű lenne kihasználni a budai alsó rakparti út kétszer két sávosra bővítésére a Margit híd és a Petőfi híd között. Ez a beruházás véleményük szerint lehetővé tenné Buda belső részein a közúti forgalom csökkentését. Ismertették a terveket, hangsúlyozva, hogy sok részletkérdés még kidolgozásra vár, és szívesen vesznek bármilyen ötletet, javaslatot.
A Közlekedés Kft. kapott megbízást arra, hogy vizsgálja meg, milyen intézkedések megvalósítására volna lehetőség, amennyiben megtörténne a rakpart bővítése. Várady Tamás, a cég igazgatója elmondta, hogy számos forgalomcsillapítási lehetőséget tártak fel, és javaslatokat dolgoztak ki a tömegközlekedés javítására is. Lehetőség lenne a forgalom korlátozására több területen is, például a Fő utcában. Gyalogos övezeteket is ki lehetne alakítani. A 19-es villamos vonala meghosszabbítható és összeköthető lenne a 17-esével. A 86-os busz vonalának nagy részén lehetőség nyílna a busz forgalmi előnyben részesítésére, és így jelentősen rövidülne a menetidő. Hangsúlyozta, hogy ezek a beruházások összességében 1-2 milliárd forintból megoldhatók lennének, ami töredéke az útszélesítés költségeinek.
Janèa Tibor, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának munkatársa hangsúlyozta, hogy a munka még csak a tervezés szakaszában van, a megvalósítással kapcsolatos konkrét döntések csak később várhatók.
A hozzászólók sorát Vecsey András, az I. kerületi Képviselőtestület tagja nyitotta meg, aki kétségeit fejezte ki az útszélesítés ésszerűségével kapcsolatban. Felolvasta az egyik érintett lakó hozzá intézett levelét, aki szerint az útszélesítés következtében jelentősen romlana a budai rakpart mellett lakók életminősége, és csökkenne ingatlanaik értéke. Ezután a megjelent mintegy 60 lakó közül többen is felszólaltak, s mindannyian erősen bírálták a beruházás tervét. Kifejezték azon félelmüket, hogy megnövekszik a levegőszennyezés és a zaj, pedig már a jelenlegi zajszint is túllépi a megengedett határértékeket, és ez az állapot újabb forgalmi sávok létrehozásával csak romlana. Mások azért aggódtak, hogy a felső rakparti sétány teljesen alkalmatlan lesz a sétálásra, ami nemcsak a helyben lakókat, hanem az ide látogató turistákat is hátrányosan érinti. Felmerült a létesítendő sávok befedésének és eltakarásának gondolata is, de mint megtudtuk, a leendő befedett sávok rontanák a Világörökség képét, s ezért a műemlékvédelmi hatóságok ehhez a megoldáshoz valószínűleg nem járulnának hozzá (a kötöttségekről nem is beszélve).
A FÔMTERV képviselői elismerték, hogy egyes lakók számára a beruházás kellemetlen következményeket is hozhat, azonban szerintük sokkal több ember jár majd jól. Nem tudtak viszont az egyik lakónak arra a kérdésére válaszolni, hogy miért kell a 2,5 méter széles csatorna lefektetéséhez egy 7 méter széles utat is megépíteni, és miért nem fektetik le a csöveket egyszerűen a Dunába (kellő védelemmel ellátva).

Felszólalt a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Szövetség elnöke, Lukács András is, aki egyetértett a lakók aggodalmaival. Ugyanakkor üdvözölte a forgalomcsillapításra és a tömegközlekedés előnyben részesítésére vonatkozó terveket, és kiemelte, hogy véleménye szerint ezek az intézkedések a rakpart szélesítése nélkül is rövid időn belül megvalósíthatók lennének.
A fórum előtt a Calypso Rádióban, megrendezését követően pedig a Civil Rádióban hallhattunk riportot a szervezőkkel.
a Magyar Közlekedési Klub
országos titkára


Joó Ferenc


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.