kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport ülésein történt

A Levegő Munkacsoport 1999. október 22-i és november 5-i ülésein az alábbi témákat vitattuk meg:
Az M0-s keleti szektora nyomvonal tervének a 31-es és 30-s országos főutak közé eső szakaszával kapcsolatban Dr. Radó Dezső beszámolt a XVII. kerületi Önkormányzat testületi ülésén elért sikerről. A nyomvonal által 300 m távolságban érintett helyi társadalmi szervezetek szívós küzdelmének és szakértőnknek a hivatalos hatásvizsgálatról írott bírálata eredményeképpen a képviselőtestület visszavonta korábbi határozatát, és új határozatában leszögezte, hogy nem járul hozzá a jelenlegi nyomvonalterv megvalósításához, továbbá független szakértők által összeállított hatásvizsgálat készítését kéri az Autópálya Kht. által megrendelt helyett. (A XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő Testülete már korábban szintén meghozta elutasító határozatát ezzel a nyomvonallal kapcsolatban. Csömör falufejlesztési tervében azonban szerepel ennek folytatása...)
Lukács András elmondta, hogy M0-s északi szektorának káposztásmegyeri szakaszát — az ezt megtiltó bírósági végzés ellenére — törvényellenesen átadták a forgalomnak. A lakótelep felé vezető út is megépült, csupán az utolsó 50 méteres szakaszt nem aszfaltozták le, a befejezetlenséget formálisan jelezve. Következő lépésként a Göncöl Szövetség feljelentést tesz a homoktövis, valamint a tőzeglápos védett természeti területeknek az M0-s északi szakasza építése közben történt tönkretétele miatt. A Levegő Munkacsoport fontolóvá teszi, hogy milyen módon reagáljon a közlekedési miniszternek arra a sajtónyilatkozatára, miszerint ?az M0-s északi szektora az ország legnagyobb környezetvédelmi beruházása." Többek véleménye az volt, hogy ez tulajdonképpen a Btk. szerinti hamis adatszolgáltatásnak minősül. Úgy döntöttünk, hogy az elnökség külön tárgyalja meg a témát, kikérve az EMLA jogi tanácsát és az érintett helyi társadalmi szervezet vezetőjének véleményét is. A témával kapcsolatban a közvélemény számára részletekbe menően is kidolgozzuk a közlekedésszervezési szempontú ellenérveket.
A XIII. kerületi Röppentyű utca, Papp Károly utca. és Országbíró utca által határolt ingatlanon, a házaktól 20-23 méterre épülő MOL benzinkút ügyében az Országbíró Lakásszövetkezet tovább folytatja tiltakozását, mivel már 1993-ban, a rendezési terv jóváhagyásakor köteles lett volna törölni a benzinkút tervét az Önkormányzat, mert a lakosság az akkori fórumon kinyilvánította ellenvéleményét, melyet aláírásgyűjtéssel is megerősített. Ezt a tényt figyelembe véve, az építési engedély kiadása szabálytalan. Az Önkormányzat tehát jogtalanul hivatkozik arra, hogy az RRT-t a lakóépületektől 50 méter távolságot előíró BVKSZ hatályba lépése előtt hagyták jóvá. A lakosság a Közigazgatási Hivatalhoz újra beadványt intézett. Amennyiben nem kapnak kedvező választ, a bírósághoz fordulnak. Mindehhez a Levegő Munkacsoport segítséget nyújt.
Dr. Csernus Alánné beszámolt arról, hogy az Árpád híd pesti hídfőjéhez tervezett 15 emeletes Dunatorony szálloda és kereskedelmi központ létesítéséhez kiadták az építési engedélyt. (Az Árpád híd hídfőjének maximalista beépítési tervei miatt alakult meg annak idején a Vizafogó Mozgalom. A környék lakossága joggal háborodott fel amiatt, hogy ezen a hatalmas gépjármű-forgalomtól szenvedő területen megszüntetnék a hídfő rézsüjén lévő zöldterületet, a beépítettséget forgalomvonzó létesítményekkel növelve .1994-ben 1014 aláírást és nyolc lakásszövetkezet tiltakozását adták be annak érdekében, hogy módosítsák ezeket a gigantomán terveket. A beadvány az önkormányzatnál azóta ?eltűnt".) Elhatároztuk, hogy felülvizsgáljuk a rendezési terv közlekedési munkarészét, amely valószínűleg nem megfelelő, hiszen szakemberek nem készíthettek olyan tanulmányt, amely erre a környékre ilyen fokú beépítést megengedhetőnek minősítene. Ennek alapján, ha szükséges, jogi úton is megpróbáljuk megállítani a ?Manhattan az Árpád híd pesti hídfőjénél" megvalósításának folyamatát.
Újabb — lakossággal együtt elért  — sikerünk ( két és fél év munkája után), hogy a Corvin téren nem épül mélygarázs. A lakosság az RRT módosítását is szeretne elérni ez ügyben, vagyis, hogy a szabályozási tervből is töröljék a létesítményt.
A fővárosi központi (csepeli) szennyvíztisztító tervéről készített hatásvizsgálattal kapcsolatos problémákat megvitatva, arra az álláspontra jutottunk, hogy a létesítményre szükség van, de a kibocsátásokat a határértékek alatt kell tartani. A közzétett hatástanulmányról szakértői véleményt nyújtottunk be a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi Felügyelőséghez, és a közmeghallgatáson is részt vettünk.
Az épített környezetről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 9. szakasza alapján egyre több szabályozási tervet küldenek az önkormányzatok a Levegő Munkacsoportnak, hogy 45 napon belül véleményezze azokat. Megállapodtunk abban a munkamenetben, amellyel ezeknek a felkéréseknek eleget tudunk tenni, hiszen ez a jogszabály a társadalmi szervezetek jelentős vívmánya.
Megvitattuk a parlagfű problémájáról szóló, a Környezetvédelmi Minisztériumban október 12-én tartott országos tanácskozás tapasztalatait, és az azóta történteket (ld. a 22. oldalon!).
Dr. Radó Dezső rávilágított arra a problémára, hogy a környezetvédelmi szakértők védelme több szempontból nem biztosított. A kamarai bejegyzések ügyét tisztázni kellene. Legtöbben az Építész Kamaránál vannak bejegyezve, amely nem vezet külön listát a környezetvédelmi szakértőkről, és az a tapasztalat, hogy a gyakran a beruházók érdekeit szolgáló Mérnöki Kamara ki akarja sajátítani a környezetvédelmi szakértés jogát. Igen gyakori, hogy a környezetvédelmi szakértők által elért sikerek esetén jogtalan támadások érik őket, amikor az ellenérdekeltek kihasználják ezt az állapotot.
Lukács András beszámolt arról, hogy levelet intézett a Televízió Közalapítvány elnökéhez, konkrétan megjelölve azokat a környezet- és természetvédelemmel foglalkozó műsorokat, amelyek megszüntetése ellen a társadalmi szervezetek tiltakoznak.
Beszámolt az EU bővítéséről nemrég Brüsszelben tartott környezetvédelmi konferencia tapasztalatairól. Elmondta, hogy a csatlakozás egyik legfőbb akadálya a környezetvédelem helyzete. A nem hivatalos megbeszélések során nyilvánvalóvá vált, hogy ezen a téren az utóbbi időszakban romlott magyar tárgyalóküldöttség színvonala, a korábbinál kevésbé jó kapcsolatok alakultak ki, a kiküldöttek passzívabbakká váltak. EU-hoz való csatlakozásnak környezetvédelmi szempontból számos akadálya van.
Röviden beszámolt a KöM közcélú ?h" kerete pályázatainak elbírálásáról. A Levegő Munkacsoport idén mintegy negyedannyit kap a KöM-től, mint az előző évben, de november elején még ebből az összegből sem látott egy fillért se.

Schnier Mária


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.