kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Biodízel - eltérő vélemények

Közismert, hogy a fejlett nyugati államokban az energiahasználat mintegy 30%-a a közlekedésre jut. Folyamatosan próbálkoznak kevésbé szennyező üzemanyagok kifejlesztésével, illetve a fosszilis energia kiváltásával.
Három kiadvány van a kezemben. Az egyik egy 8 oldalas színes prospektus, a bécsi Agrártudományi Egyetem (Universität für Bodenkultur Wien) és az osztrák Ökoszociális Fórum kiadványa a biodízelről, a másik egy tanulmány, melyet a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és a holland Energiatakarékossági és Környezettechnológiai Központ (CE) adott ki a jelenlegi üzemanyagok helyettesítési lehetőségeiről, a harmadik pedig az ugyancsak brüsszeli székhelyű Európai Környezeti Iroda (EEB) 1999. decemberi hírlevele.
Szeretnék néhány megjegyzést előrebocsátani:
— Az olajos magvak üzemanyagként történő hasznosításának gondolata nem újkeletű. Már a nyolcvanas években kísérleteket folytattak e területen, nagyobb arányú alkalmazásra azonban nem került sor.
— Bár az osztrák anyagban összekeveredik a használt növényi olaj újrafeldolgozásával nyert üzemanyag az olajos magvakból újonnan előállítottal, az előbbivel, valamint a vágóhídi zsiradékokkal itt nem foglalkozunk.
— A biodízel előállításával kapcsolatban, ahogy ez a cikk is megpróbálja érzékeltetni, egymásnak ellentmondó érveket és adatokat közölnek. A Levegő Munkacsoport nem foglal állást e kérdésben, de óvatosságra intünk a biodízel megítélését illetően.
Mit közöl az osztrák anyag?
A növényi olajokat észterezéssel át lehet alakítani olyan üzemanyaggá, amelyet a hagyományos fosszilis üzemanyagokba keverve a gépjárművek egyes károsanyag-kibocsátása kisebb lesz, és hagyományos üzemanyagot is meg lehet takarítani. Az eljárás során melléktermékként ipari célú glicerint nyernek.
Néhány további adat a bio-üzemanyag termeléssel kapcsolatban:
1. A Tiszta Városok Hálózata (Clean City Network) a tömegközlekedésben és a taxiknál élen jár a megújuló energiák felhasználásában. Ez a határokon átnyúló kezdeményezés lehetővé teszi a közös fellépést, így a használat olcsóbban és szervezettebben valósítható meg. A biodízelt 5%-ban a hagyományos dízel üzemanyaghoz keverik, így az a motorok átalakítása nélkül felhasználható. Bármely meglevő üzemanyagtöltő állomáson felállíthatók ilyen kutak.
2. A biodízel néhány hét alatt lebomlik a talajban, ezért különösen természetvédelmi területeken, hajózásban, golfpályák ápolásánál kívánatos az alkalmazása. Ha a jármű, munkagép motorját átalakítják, akkor az teljes egészében biodízellel működtethető.
3. A biodízel megújuló energiaforrás, ezért az olajlelőhelyekkel nem rendelkező országokban stratégiai jelentősége is van.
4. Kezdetben az osztrákok a biodízellel mintegy 2%-ban kívánják a hagyományos üzemanyagot kiváltani, és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni.
5. A jelenlegi 8 ezer hektáros üzemanyag célú olajosmag-termelést 65 ezer hektárra kívánják növelni. Összehasonlításul: ma a gabonatermesztés Ausztriában mintegy 840 ezer hektáron folyik.
6. A biodízel előállítása pozitív energiamérleget ad.
Mit olvashatunk ezzel szemben a T&E és az EEB anyagaiban?
A T&E és a CE tanulmánya szerint rövid (5 év) és középtávon (10 év) nincs olyan megújuló üzemanyag, amellyel jelentősen csökkenthető lenne a károsanyag-kibocsátás* . A dízelhez képest kedvező alternatívaként a PB-gáz és a cseppfolyósított földgáz alkalmazható gépjárművekhez.
Hosszú távon (két évtized múlva) az elektromos járművek, a hidrogén és a cellulóz-tartalmú mező- és erdőgazdasági hulladékokból nyert üzemanyag eredményezhet jelentős szennyezéscsökkenést, de ezek előállítása és használata a jövőben is sokba fog kerülni.
A következő anyagok alkalmazása azonban különböző okokból nem látszik reális alternatívának a fosszilis üzemanyagokkal szemben a jövőben sem: cukorból és keményítő tartalmú gabonából előállított metanol és etanol, mindenféle növényi olajok, minden növényi olajból előállított metilészter, azaz gyakorlatilag minden biomasszából előállított üzemanyag, kivéve a cellulóz-tartalmú biohulladékokból előállítottakat.
A biomassza alapú üzemanyagok előállításával kapcsolatos problémák:
— Kedvezőtlen az energiamérlege: legjobb esetben 24 MJ ráfordítás 10 MJ üzemanyagot eredményez.
— Elégetéskor csak a szén-dioxid-kibocsátás csökken jelentősen, a szintén káros nitrogénoxidoké nem.
— A termesztés jelentős földterületeket, nagy mennyiségű műtrágyát vagy szerves trágyát, intenzív gazdálkodást igényel, annak összes környezeti veszélyeivel.
— Csak nagy mezőgazdasági támogatás mellett lehet "versenyképessé" tenni a termesztést. (Az Európai Unió jelentősen támogatja a földterületek kivonását az élelmiszertermelésből.)
Hasonlóan elutasító álláspontról számol be a brüsszeli székhelyű Európai Környezetivédelmi Iroda hírlevele.**
1. A bio-üzemanyagok nem versenyképesek, gyártásuk az EU mezőgazdasági támogatásán felül az üzemanyagadó alóli felmentést is feltételezi.
2. A szükséges intenzív szántóföldi termesztés sok kemikália és nehézgépek alkalmazását jelenti, hozzájárul a talajdegradációhoz, a biodiverzitás csökkenéséhez stb.
3. Nem járulnak hozzá a globális felmelegedés mérsékléséhez, mivel sok kísérlet bizonyítja, hogy a termesztésükhöz szükséges bevitt energia és a nyert energia szinte azonos mennyiségű.
Mindezek alapján úgy érezzük, hogy egy dolog az, ha a mezőgazdaság elsősorban hőhasznosításra (szárítók, kisebb kazánok, munkagépek stb.) saját maga termelte bioenergiát használ fel, adott esetben növényi olajokat éget el, és ehhez a tárcán belül támogatást is kap. Más kérdés azonban a közúti járművek számára előállított üzemanyag. Ez utóbbit mind technológiai, mind gazdasági szempontból körültekintőbben kell mérlegelni.
* Lonneke Boels: The Potential of Substitute Fuels for Reducing Emissions in the Transport Sector, T&E, 38 oldal
** V. Konferencia technológiákról és üzemanyagokról a tiszta környezetért, Lisszabon, 1999 július, "Need for Drastic Changes in Transport to Improve Air Quality"c. előadás kivonata, 49-54. old.

Beliczay Erzsébet


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.