kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport eseményei
2000. március-április

Mentsük meg a Roosevelt téri fákat!
Budapest központjában, a Világörökség területén 43 fa került végveszélybe. A Roosevelt téren a Gresham épületében kialakítandó szállodához tervezett mélygarázs építése miatt 23 fa kivágását tervezik, huszat pedig a főváros távolabbi területeire (a Gellérthegyre, illetve a Népligetbe) szándékoznak átültetni. Dr. Radó Dezső számításai szerint a kivágásra ítélt 23 fa forintban kifejezhető értéke 13,5 millió forint, ha azonban a helyszínen kifejtett környezetjavító, valamint a városképben és Budapest történetében betöltött szerepüket tekintjük, akkor megállapítható, hogy kiirtásuk pótolhatatlan veszteséget jelentene városunknak.
A terv szerint megmaradó fák — többek között a pesti oldal legöregebb, 211 éves fája — is károsodhat a nagyméretű földmunkák és a felszín alatti létesítmény következtében.
Az Országos Településrendezési és Építési Követelményekről szóló kormányrendelet (OTÉK) 42. paragrafusa ugyan előírja, hogy szállodaépítés esetén minden vendégszobára egy parkolóhely kell hogy jusson, azonban ez az arány egyrészt 50 százalékkal csökkenthető, másrészt a parkolóhely legfeljebb 500 méteres távolságban is lehet a szállodától. A szomszédságban az Átrium Hyatt 353, a Fórum pedig 398 vendégszobával rendelkezik, viszont a mélygarázsuk csak 80, illetve 70 férőhellyel, és mintegy 50 százalékos kihasználtsággal üzemelnek! A Roosevelt téri "spenótház" 92 parkolóhellyel rendelkezik, amelyből többet bérbe ad. A közeli Erzsébet téren — ahol egyébként nemrég már 83 fát elpusztítottak — köztudomásúan sor kerül egy felszín alatti parkoló kialakítására, s innét a Roosevelt tér akár gyalogosan, akár ingajáratban közlekedő személyautókkal vagy mikrobuszokkal is könnyen megközelíthető lenne.
A Gresham szálloda 179 szobás lesz. A 180 férőhelyes mélygarázs építése tehát indokolatlan.
Egyes szakértői vélemények szerint a mélygarázs megépítése a Magyar Tudományos Akadémia székházát is veszélyezteti, mivel a beruházás megváltoztathatja a vízföldtani viszonyokat. Az épület pincéjében már korábban is volt vizesedés a Duna magas vízállása esetén. A téren és közelében műemléki védelem alatt álló további épületek is találhatók, amelyek szintén károsodhatnak az építkezés miatt.
A Roosevelt téri fák kivágását, illetve átültetését a Levegő Munkacsoport és sok más társadalmi szervezet a lehető leghatározottabban ellenzi, és kéri a Fővárosi Önkormányzatot, valamint az V. kerület Önkormányzatát, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket ezeknek a fáknak a megmaradása érdekében. Kérjük továbbá, hogy hozzanak meg minden lehetséges intézkedést a meglévő zöldfelületek védelmére és továbbiak kialakítására.
Újabb természetpusztítás a XII. kerületben?
A főváros területén a normál iskolai rendszerben nem oktatható, főként állami gondoskodásban nevelkedő gyermekek egy része ezideig a budai hegyekben, kis létszámú gyermekotthonokban nevelkedett és tanult. A gyermekeknek otthont adó épületek állaga az utóbbi évtizedek során nagymértékben leromlott, hiszen a szükséges karbantartásokat és felújításokat az állam nem végezte el. Mindemellett azonban a környező erdőt és parkot megóvták jelenlétükkel a területre újabban jellemző beépítésektől. Az elmúlt év során viszont három ilyen intézmény, a Zirzen Janka gyermekotthon, valamint a Kossuth Lajos gyermekotthon Szilasi úti és a Mátyás király úti részlegének sorsa pecsételődött meg azzal, hogy az értékes telkeket eladták, s a gyermekeket az intézményekkel együtt elköltöztetik. Az egyik, már folyamatban lévő költözés során a gyermekek a Hűvösvölgyi útra, míg a másik két intézmény lakói Ôrmezőre kerülnek, közös épületbe, a lakótelep és a kelenföldi pályaudvar közé. Ezzel az állami gondozásban lévő gyermekek környezeti szempontból sokkal hátrányosabb helyzetbe jutnak, de ugyanígy problémát jelent az eladott értékes területek sorsa is. E területeket a mai gazdasági helyzetben szinte kizárólagosan építési céllal — a magas üzleti haszon reményében — veszik meg a befektetők. Az építkezésekkel járó környezetváltozásnak, a fák kiirtásának és a meglévő zöldterületek lebetonozásának pedig az önkormányzatok általában nem állnak ellen, sőt az eladásból származó bevételek miatt még elő is segítik azt. A fentiekben említett telkeket a Fővárosi Önkormányzat adta el, a gyermekek sorsával és Budapest páratlan természeti értékeivel mit sem törődve. Súlyosan érintett az ügyben a XII. kerületi Önkormányzat is, mivel a terület övezeti besorolásáért és a fakivágások engedélyezéséért ő a felelős. A még meglévő természeti kincseink sorsa miatt aggódva a Levegő Munkacsoport őszintén reméli, hogy ez az önkormányzat eddigi gyakorlatától eltérően most meg fogja akadályozni természeti értékeink további pusztítását.
(További felvilágosítás: dr. Radó Dezső)
Bepereli-e a Levegő Munkacsoport az Erzsébetvárosi Önkormányzatot?
Az Erzsébetvárosi Önkormányzat meg kívánja szüntetni a II. kerületi Hűvösvölgyi úton lévő óvodáját. A gyermekek szülei úgy értesültek, hogy az önkormányzatnál jelentkezett egy vevő, aki több száz millió forintot fizetne az értékes telekért. A szülők szerint a viszonylag jó levegőn, nagyrészt a természetben elhelyezkedő óvodát nemhogy megszüntetni kellene, hanem bővíteni, hiszen a felmérések szerint az erzsébetvárosi gyermekek 40 százaléka asztmás vagy egyéb krónikus légúti megbetegedésben szenved. A tapasztalatok szerint viszont az ide járó gyermekek többsége kigyógyul ezekből a betegségekből, illetve jelentősen csökken megbetegedéseik gyakorisága. A szülők arra is rámutattak, hogy az Erzsébetvárosi Önkormányzat költségvetésében még jelentős tartalékok tárhatók fel, ezért véleményük szerint az óvoda eladásának szándéka csak úgy magyarázható, ha feltételezik, hogy az önkormányzatnál valakik személyesen és anyagilag is érdekeltek ebben. Ezt a gyanújukat megerősítette az óvodában tartott Tavasznyitó Kerti Nap, amelyen 120 szülő vett részt, és ahol Erzsébetváros alpolgármestere megerősítette az óvoda eladásának szándékát. A Levegő Munkacsoport támogatja a szülőknek azt a küzdelmét, melyet gyermekeiknek az egészséges környezethez való alkotmányos jogáért folytatnak, és minden tőle telhető segítséget megad ahhoz, hogy az óvoda továbbra is fennmaradjon. Ha szükségessé válik, akkor akár még pert is indít az önkormányzat ellen a gyermekek veszélyeztetése miatt.
(További felvilágosítás: Ignéczi Tibor)
Bevásárlóközpont építése veszélyezteti a dunaújvárosi véderdőt
Dunaújvárosi lakosok szerint a városi önkormányzat építési övezetté kíván átsoroltatni egy 9 hektáros véderdőt abból a célból, hogy a fákat kivágatva helyet biztosítson egy bevásárlóközpontnak, valamint a hozzá kapcsolódó utaknak és autóparkolóknak. Ez az erdő a lakótelepen élő több ezer ember egészségét védi az ország egyik legsúlyosabb levegőszennyező forrásától, a Dunaferr létesítményeitől. Dunaújvárosban az egyes légszennyező anyagok kibocsátása 1997-ben a következőképpen alakult a Környezetvédelmi Minisztérium adatai szerint: 14770 tonna kén-dioxid, ami több mint egész Budapest éves kibocsátása, 8360 tonna szilárd szennyezőanyag, amivel Dunaújváros az ország városai közül az első helyet foglalja el, 65430 tonna szén-monoxid, ami több mint az összes megyeszékhely kibocsátása együttvéve, 6620 tonna a nitrogén-oxidokból, ami országosan a negyedik helyet jelenti. A kivágásra kijelölt erdő viszont évente 135 tonna oxigént termel, 122 tonna szén-dioxidot nyel el, és 513 tonna szilárd légszennyező anyagot köt meg. A lakók most aláírásokat gyűjtenek a felháborító pusztítás, az életminőségüket és egészségüket súlyosan veszélyeztető, a természeti értékeket semmibe vevő terv megvalósítása ellen. A Levegő Munkacsoport ügyfélként jelentkezett be az ügyben az Önkormányzatnál annak érdekében, hogy ha szükségessé válna, akkor jogi úton is képviselni tudja a dunaújvárosi polgárok érdekeit, környezetük védelmét.
(További felvilágosítás: dr. Radó Dezső és Lenkei Péter)
Az üzemanyag-adók helyett a társadalombiztosítási járulékot kellene csökkenteni
Az utóbbi időben többek részéről is elhangzott az a követelés, hogy az Országgyűlés csökkentse az üzemanyagok adóját. Egy ilyen lépés viszont forrásokat vonna el az állami költségvetéstől, ami egyebek mellett megnehezítené a munkabért sújtó terhek — elsősorban a társadalombiztosítási járulék — csökkentését. Ez utóbbi pedig valóban segítené Magyarország versenyképességének növelését, a munkanélküliség visszaszorítását, és a kormány programjának is fontos része. Az üzemanyagok adójának csökkentése viszont egy súlyosan környezetszennyező tevékenységnek kedvezne, hiszen az alacsonyabb költségek további gépjárműhasználatot eredményezhetnének, és tovább növelné függőségünket az energiaimporttól, s ezzel az olajár-emelkedések miatt az ország még inkább sebezhetővé válna. Az üzemanyagadók csökkentése az Európai Unió állásfoglalásának is ellentmondana, ami szerint a gépjármű-közlekedés résztvevői jelenleg sem fizetik meg mindazokat a károkat, amelyeket a környezet állapotában és az emberek egészségében okoznak, és ezért sürgető ezeknek a költségeknek a beépítése az árakba. Az olajárak emelkedéséből adódó inflációs hatások csökkentésére hathatós módszernek a vasúti szállítás és a tömegközlekedés részarányának növelését tartja a Levegő Munkacsoport, hiszen ezek a közlekedési módok ugyanakkora teljesítmény elvégzéséhez tizedannyi energiát használnak fel, mint a közúti árufuvarozás, illetve a személygépkocsi-közlekedés.
(További felvilágosítás: Lukács András és Tanyi Anita)
Komló sem alkalmas hulladékakkumulátor-feldolgozó telepítésére
Miután Monokon már sikerült megakadályozni a hulladékakkumulátor-feldolgozó (HAF) létesítését, a beruházók most Komlón kívánják megépíteni azt. A helybéli lakosok felkérésének eleget téve a Levegő Munkacsoport véleményezte a beruházás tervét. A szakértői vizsgálat alapján megállapítható, hogy a beruházást környezetvédelmi és gazdasági okokból egyaránt el kell utasítani. A HAF-nak a jelenlegi tervek szerinti, korszerűtlen technológiával történő üzemeltetése komoly veszélyt jelentene a lakosság egészségére és környezetük állapotára. Ugyanakkor még egy ennél korszerűbb üzem létesítése is káros lenne a Mecsek környékén. Gazdasági szempontból pedig azért is értelmetlen a beruházás, mert a szomszédos Szlovéniában már működik egy ilyen üzem, s ennek még jócskán van szabad kapacitása ahhoz, hogy a mi használt akkumulátorainkat is feldolgozza.
(További felvilágosítás: dr. Bódi Dezső)
Több esélyt a mozgássérülteknek a közlekedésben!
A mozgássérültek közlekedését különösen nehezítik mindazok a visszás jelenségek, amelyek megszüntetéséért a környezetvédő szervezetek is tevékenykednek. A Levegő Munkacsoport szerint nagy szükség van arra, hogy a mozgássérültek igényeinek is megfelelő nagyságú hely álljon rendelkezésre a járdán, illetve a gyalogátkelőknél. A tömegközlekedési eszközök megállóit, illetve lehetőség szerint a járműveket is át kellene alakítani. Célszerű lenne megvizsgálni esetleg annak a lehetőségét is, hogy a mozgássérültek meghatározott feltételek mellett díjmentes taxi-közlekedésre szóló utalványokat kapjanak, ami sokuk esetében szükségtelenné tenné az általuk csak nagyon nehezen kivitelezhető személygépkocsi-tartást.
(További felvilágosítás: Sarlós Júlia)
Brüsszeli konferencia az EU bővítéséről és a közlekedésről
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség — amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja — nemrég kétnapos konferenciát rendezett Brüsszelben arról, miként hat majd a közlekedés alakulására az Európai Unió bővítése. A meghívott szakértők megállapították, hogy a jelenlegi folyamatok, vagyis a közúti közlekedés hatalmas térhódítása az Európai Unióban már a közeljövőben sem lesz fenntartható — nemcsak gazdasági, de környezetvédelmi szempontból sem. Ezért azt ajánlják a csatlakozni kívánó országoknak, hogy az autópályák építése és a gépkocsi-közlekedés növekedésének ösztönzése helyett a közlekedési igények csökkentésére, valamint a kevésbé költséges és környezetet, valamint az emberek egészségét sokkal kevésbé terhelő közlekedési módok részarányának jelentős mértékű növelésére helyezzék a hangsúlyt. Ennek jegyében a Szövetség az idén új programot is indított ?Közútról vasútra!" címmel, melynek célja, hogy segítse a közúti fuvarozás csökkenését és a vasúti szállítás előnyben részesítését.
(További felvilágosítás: dr. Mészáros Péter)
Összeállította:

J. Halász Judit, Lukács András, Rádics Tamás, Schnier Mária


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.