kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Bemutatkozik a Dunakanyar Erdei Iskola

Az 1990-ben szülői kezdeményezésre létrejött regionális egyesület kezdetben "csak" egy alternatív pedagógiát alkalmazó általános iskolát kívánt működtetni. A DEIE 1993-tól visegrádi székhellyel, a Pilisi Parkerdő Rt. támogatásával, dunakanyari környezeti nevelési oktatóközponti funkciót is betölt. Meghatározó tevékenysége továbbra is a Dunakanyar Erdei Iskola (DEI), az egyetlen, minden tekintetben "valódi erdei iskola" fenntartása és működtetése.
Ökopedagógiai koncepciónk, hitvallásunk:
- Az iskola, az iskolai környezet és minden, ami körülveszi a gyereket, amivel, amiben él, dolgozik, tanul, az életről szóljon.
- Az élet szépségét, értelmességét, a minden, mindennel való szerves kapcsolatát, megbonthatatlan egységét sugallja és itassa az ifjú ember sejtjeibe.
A Dunakanyar Erdei Általános Iskola tanulóinak egész éves munkáját áthatja a környezeti nevelés. A nyitott szemmel járás a környezetünkben, az odafigyelés embertársainkra és más élőlénytársainkra, a környezetbarát életmód, a természet szeretete megjelenik az órakereteken belül minden tantárgyban, a délutáni napközis foglalkozásokon, kiemelten a napi 1-1 órai, elsősorban terepi foglalkozásokhoz kötött természetismereti órákban és a környezeti nevelési délutánokon, ami minden péntek 3 óra.
Megjelenik ez a szemlélet a látásmód, és készségfejlesztő vizuális nevelési, kézműves foglalkozásokon is, ahol a hagyományok mélyebb megismerése, a természetes anyagok és technikák használatának elsajátítása, művészet- és kultúrtörténeti oktatás a kiemelt célunk. A tantárgyi órán kívüli, kiemelt környezeti nevelési programjaink céljai, módszerei a következők:
A természetismeret órákon különös hangsúlyt fektetünk a vízbiológiai és vízkémiai gyakorlatokra az Apátkúti-patak tisztaságának, élővilágának megismerése céljából.
A terepnapokat és a jeles napi programokat alsó és felső tagozatos bontásban és azon belül vegyes korosztályú csoportos kutatómunkával valósítjuk meg. A csoportok önállóan dolgoznak a tanult megismerési gyakorlatok felhasználásával, feladatlapok segítségével, tanári felügyelet mellett. Célunk ezzel az, hogy a gyermekek megtanulják a csoportmunka folyamán az együttműködés gyakorlatát és az önálló tapasztalatokon, élményeken alapuló ismeretszerzést.
Rendhagyó történelem- és magyarórákat tartunk Visegrád történelmi és irodalmi vonatkozású kulturális értékeinek megismeréseire.
Szituációs játékokkal (drámapedagógia) tűzdelt színjátszókör és a magyar tanítás alapfeladatának a gyermekek beszédkészségének javítását, mozgáskultúrájuk minőségét és a közösség előtti megnyilatkozás készségének fejlesztését tartjuk. A gyermekszínjátszókör egyik fontos célja a személyiség alakítása, formálása. Az órák keretében olyan feladatok is előtérbe kerülnek, melyek felerősítik a befeléfigyelés készségét, az emlékezet erősítését, a kreativitás fejlesztését, az egymásra figyelés fontosságát.
A néptánc a mozgáskultúra fejlesztése és a kommunikáció szempontjából meghatározó, hiszen egyszerre nyújtja önmagunk és a körülöttünk levő világ megismerésének lehetőségét, fiziológiai fejlődést, érzelmi gazdagodást, valamint helyes irányultságot biztosít játékosan, kényszer nélkül és vidáman.
A Madarász Suli rendszeres programjainak keretében madármegfigyelést és -gyűrűzést, odútelepfenntartást végzünk az Apátkúti-völgy madárvilágának védelmére és tanulmányozására.
Az éves szakmai munkánk zárása az erdei iskola jellegű környezeti nevelési tábor, melynek célja az év során megszerzett ismeretek, tudás elmélyítése, átérzése, szintetizálása. Ez hatásosabb egy olyan területen, ahol a gyerekek nem a megszokott környezetükben vannak, így rácsodálkozhatnak annak hasonlóságaira és észrevehetik különbözőségeit a minden nap járt, látott területektől. Élményt jelent nekik az, hogy a már elsajátított megismerési módszerek segítségével önállóan szerezhetnek ismereteket egy számukra még új és ismeretlen területről.
A tábor témája: a terület természeti és kulturális értékeinek megismerése az évek során elsajátított módszerekkel. Hogyan él együtt az ember a természettel úgy, hogy azt a lehető legkisebb módon károsítja.
Menráth Réka
biológia—földrajz szakos tanár,
környezeti nevelő
Mundiné Bocskay Zsuzsanna
magyar tanár,
pedagógiai igazgató
Néder Katalin
biológia—kémia szakos tanár,
környezeti nevelő
Szentendrey Géza
környezeti nevelési igazgató




JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.