kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport eseményei
2000. augusztus-szeptember

A Metro Áruház odébbállt Budakalászról!
Sikerrel járt a budakalászi lakosság és a környezetvédő szervezetek azon törekvése, hogy óvják meg a környezetet egy újabb nagyáruház káros hatásaitól. Nemrég a két helyi népszavazáson résztvevők túlnyomó többsége a bevásárlóközpont létesítése ellen szavazott. Bár a népszavazásokon a részvételi arány nem érte el az 50 százalékot, és így azok jogi szempontból érvénytelennek bizonyultak, a beruházni szándékozók levonták a megfelelő következtetést: elálltak attól, hogy Budakalászon áruházat létesítsenek. A beruházás mellett teljes mellszélességgel kiálló polgármester ezek után benyújtotta lemondását. A helyi lakosok képviselői köszönetüket fejezték ki a Levegő Munkacsoportnak az eredményes segítségnyújtásért. Egyúttal arra is felhívták a figyelmet, hogy továbbra is résen kell lenni, mivel előfordulhat, hogy az érintett területet más beruházók szintén egy nagy gépjármű-forgalmat vonzó létesítménnyel kívánják beépíteni.
Mélygarázsok helyett faültetést!
Budapest belső, V. és VI. kerületeinek önkormányzatai több olyan mélygarázst kívánnak létesíteni, amelyeket jogszabály által védett közterek alá, érett nagy fák kivágása árán építenének meg. A Levegő Munkacsoport azt javasolja, hogy az önkormányzatok ne fordítsanak közpénzeket a csak óriási pénzpazarlással, gazdaságtalanul megvalósítható beruházásokra, hanem ehelyett közterületi faültetést végezzenek. Szakemberek vizsgálják meg az érintett kerületekben, hogy a járdákon és egyéb közterületeken hová lehetne fákat, fasorokat, sövényeket ültetni. Kövessék a fák megóvását és ültetését egyik legfontosabb feladatuknak tekintő számos nyugat-európai önkormányzat példáját. (Norvégiában például a téli olimpia előkészítése idején azért változtatták meg egy bob-lesiklópálya nyomvonalát, hogy megmentsenek egy nagy fát. Helsinkiben annak idején a parlament építési terveit módosították azért, hogy egy idős fát ne kelljen kivágni.) A Levegő Munkacsoport meggyőződése, hogy Budapest sűrűn lakott belső kerületeiben, ahol a zöldfelületek aránya a lakosonként ajánlott 21 négyzetméternek csak a töredéke, a faültetések sokkal népszerűbb intézkedésnek számítanának, mint a mélygarázsok építése, és jóval kisebb összegből is megoldhatók. Megfelelő tájékoztatással a helyi lakosokat és vállalkozókat is bizonyára be lehetne vonni e célok megvalósításába.
Méltó környezetet a Nemzeti Színháznak!
A fővárosi Duna-part középső szakasza, mint építészeti együttes, a Világörökség része. Most esély van arra, hogy a Duna partját a pesti oldalon déli irányban egy további jelentős szakaszon fejlesszék. Aggodalomra ad viszont okot az, hogy még nem készültek azok a tervek, amelyek biztosítanák, hogy az új Nemzeti Színház környékén megvalósuló beruházások eredményeként a terület megfeleljen azoknak az igényeknek, amelyeket a XXI. századi polgárok támasztanak környezetükkel szemben. Ehhez szükséges lenne a terület egységes rendezése a Boráros tértől a Lágymányosi hídig. Különösen fontos a kellő mennyiségű és megfelelő színvonalú zöldterület kialakítása, továbbá a gépjármű-forgalomból eredő zaj csillapítása és levegőszennyezés csökkentése. Szükséges lenne a tömegközlekedés fejlesztése és a kerékpáros közlekedés feltételeinek a javítása is. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint ezen a területen nem szabad újabb egyedi beruházásokat kezdeni mindaddig, amíg széles körű szakmai és társadalmi viták segítségével kialakított átfogó rendezési terv nem ad biztosítékot a zöldterületekben bővelkedő, zaj- és légszennyezés szempontjából is javuló környezet megvalósítására.
A légi közlekedés bővítése közpénzből?
A Levegő Munkacsoport értesülései szerint a közlekedési tárca elkészítette a 2000. évi ISPA-stratégiájának tervezetét. (Az ISPA az Európai Uniónak a csatlakozást elősegítő alapja, amely környezetvédelmi és közlekedési fejlesztésekhez nyújt támogatást.) A tervezetben kiemelt szerepet kap három repülőtér — a ferihegyi, a debreceni és a sármelléki — fejlesztése, ami összesen 160,5 millió euróba, vagyis mintegy 55 milliárd forintba kerülne. Ennek az összegnek viszonylag kis részét fedezné az ISPA-támogatás, nagyobbik részét pedig az állami költségvetés a Széchenyi Terv keretében. A légi közlekedés azonos teljesítményre vetítve messze a legnagyobb szennyezéssel járó közlekedési mód. Ugyanakkor a térhódítása rendkívül gyors (például a magyar légtér forgalma az elmúlt 10 évben 220 százalékkal növekedett), ami további súlyos környezetkárosítás veszélyét vetíti előre. Ez a növekedés nagyrészt annak tudható be, hogy a légi közlekedés már eddig is hatalmas nyílt és rejtett állami támogatásban részesült (nem fizet üzemanyagadót, a kormány nemrég 1,5 milliárd forint vámtartozást engedett el a MALÉV részére stb.). A Levegő Munkacsoport határozottan fellép az ellen, hogy egy súlyosan környezetszennyező és egy viszonylag szűk, jómódú réteg által igénybevett szolgáltatást akár a magyar, akár az Európai Unió adófizetőinek pénzéből támogassanak. A többi hazai és külföldi környezetvédő civil szervezettel együttműködve azért dolgozik, hogy a közlekedésfejlesztésre rendelkezésre álló szűkös forrásokat inkább a széles tömegeket kiszolgáló és a környezetet kímélő vasúti szállítás, illetve tömegközlekedés javítására fordítsák.
Nemzetközi tüntetés Prágában
Szeptember 24. és 26. között Prágában kerül sor a Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) éves közgyűlésére, amelyen 15 ezer politikai és üzleti vezető vesz részt. A különböző civil szervezetek és szakszervezetek képviselői úgy döntöttek, hogy a Seattle-ben tavaly decemberben szervezett nagyszabású tiltakozáshoz hasonlót rendeznek Prágában is. Szeptember 21-től 25-ig előadásokat, vitákat, kulturális és egyéb rendezvényeket tartanak, 26-án pedig tüntetésre kerül sor, amelyre több mint 20 ezer résztvevőt várnak. A tüntetők a politikusoktól és az üzleti élet magas szintű képviselőitől gyökeres fordulatot követelnek: azt, hogy a továbbiakban egy szűkebb réteg rövid távú pénzügyi szempontjai helyett az emberi értékeket helyezzék a középpontba, kiemelt figyelmet fordítva az esélyegyenlőségre, a lemaradók támogatására, a szegénység felszámolására, az oktatásra, a kultúrára, az egészségügyre és a környezetvédelemre. A Levegő Munkacsoport úgy döntött, hogy csatlakozik a megmozduláshoz és elküldi képviselőjét a prágai tüntetésre.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.