Olvasóink írták
Bezsákolva
A hétköznapi utca emberrengetegében körbetekintve, már senkinek sem tűnik fel a modern technika egy időzített bombája. Fiataloknak, időseknek, lányoknak, fiúknak, mindenkinek a kezében ott fityeg az úgynevezett divat-szatyor, köznapi nevén a nejlonszatyor". Ennek alapanyaga valójában nem is poliamid, azaz nylon, hanem polietilén, persze ez vajmi keveset változtat a lényegen.
De kinek és miért is van szüksége erre a sok potenciális szemétre, vajon kinek kell mondjuk egy doboz gyógyszer mellé egy 20-szor 20-as zacsi? Az eladók szó nélkül dobálják bele a termékeket a gyenge reklámszatyrokba. És mit csinálunk velük otthon? Talán újra felhasználjuk? A nagyobb méretűekkel még tudunk is valamit kezdeni, például tökéletesen megfelelőek szemeteszsáknak. Így ennyivel is kevesebb műanyagot használunk fel.
Miért tűnt el a papírzsák a péksüteményeknél, a zsírpapír a húsáruknál? Talán környezetkímélőbb, erősebb, praktikusabb lenne a nejlon"? Vagy egyszerűen olcsóbb az előállítása? Esetleg hivatkozzunk esztétikai szempontra a műanyag védelmében? Még az sem fokozza a tetszetősséget, ha átlátszó. Sokak számára még mindig a papír (ami lehetőleg ezekre a célokra újrahasznosított) a barátságosabb.
Qui prodest? Kinek az érdeke? tehetjük fel az klasszikus kérdést. És csodák csodája a mi világunk adja rá a csattanós választ. A reklámdömping ördögi találmányával állunk szemben: a cégek kezünkbe nyomják, megvásároltatják velünk a reklámjukat vagy, ha úgy tűnik, ingyen adják, bele van kalkulálva az árakba. Ráadásul mi ingyenes reklámhordozójukká válunk. Ne hagyjuk magunkat! Fordítsuk ki a zacskót, vagy ha túloldalt nincs rajta embléma, azt tartsuk kifelé!
Szerencsére néhol megmaradtak a hagyományos szatyrok is, főleg az elegánsabb cégek (például: divatáru-forgalmazók) csomagolnak ismét újrahasznosított papírba, mely egy kis esély a környezetvédelemnek.
Napjainkban fejlődés van a zöldkémiában is, sőt komoly oktatása folyik patinás, 366 éves egyetemünkön, az ELTE-n, mely több egyetemünk szülőatyja. Talán a környezetbarát vegytechnológiába is befolyik némi tőke, és akkor az egyre nagyobb divat mellett a pénz ösztönző ereje is előremozdítja a kutatást, mely hamarosan új eljárásokat ad a csomagolóipar kezébe.
Ekkor már csak az új nemzedékeket kell megfelelően nevelnünk, és persze lustaságunkat félretéve jó példát mutatnunk utasítsuk vissza, ha csak tehetjük, a kezünkbe nyomott ingyen szatyrot!
Orczán Ildió Annamária
|