kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Gyógyír a terjeszkedésre: elővárosi vasutak

A széthúzódó települések közlekedési gondjait nagymértékben enyhíti a jó minőségű tömegközlekedés, különösképpen a kötöttpályás járművek. Tényi Jánost, a MÁV személyszállítási szakigazgatósága regionális divíziójának helyettes vezetőjét kérdeztük meg, hogyan felel meg a MÁV az egyre növekvő városkörnyéki közlekedési igényeknek.
— A Budapest környéki települések közlekedésének javítására szép példa az esztergomi vasútvonal fejlesztése. Mi ennek a története?
— A térségi polgármesterek megkeresték a MÁV-ot, mivel szerették volna mérsékelni a 10-es főút terheltségét. A pilisvörösvári polgármesterrel kötött egyezség alapján elkezdtük a pályafelújítást és a sebességkorlátozások eltörlését. Az önkormányzatok tettek egy olyan ígéretet, hogy amennyiben a vasút sűríti a járatait a főváros felé, abban az esetben ők a környező települések lakóit első évben díjmentesen, majd viszonylag alacsony összegért ráhordják a vasútra. Így a fővárosba sokkal hamarabb el lehet jutni, mint a bedugult Bécsi úton.
— Mennyire kihasznált ez a vasútvonal?
— Ennek a vasútvonalnak a forgalma a tavalyi felmérésünk szerint napi 3130 fő. Sűrítést hajtottunk végre ezen a vonalon: 10 vonattal közlekedik több, mint korábban, csúcsidőben 30 percenként, csúcsidőn kívül óránként járnak a vonatok. Április elsejéig tart ez a sűrített menetrend. Ezalatt megvizsgáljuk, hogy van-e fellendülés. Ha van, akkor fenntartjuk ezeket a járatokat, ha nincs, akkor átcsoportosítjuk őket más vonalakra, ahol nagyobb szükség van rájuk.
— Mi a helyzet a többi vonallal?
— Budapest körzetében legjelentősebb a Ceglédi vonal forgalma, napi 28—29 ezer utassal, és a Nagykátai vasútvonal, amely a Keleti pályudvarra érkezik, 27—28 ezer utassal. Vác felől húszpercenként érkeznek a vonatok, de még így sem tudjuk biztosítani azt a szintet, amit kellene. Érd felé is sűrítéseket készülünk bevezetni. Itt a vasútállomások annyira távol esnek a települések központjától, hogy csak Volánbusszal lehet elérni. Az emberek pedig nem szeretnek kétféle jegyet vagy bérletet váltani. Itt a megoldás a közlekedési szövetség lehet. Az idén remélhetőleg megkezdődik a tarifaközösség bevezetése. Az egységes közlekedési szövetségre egyelőre még várni kell, még bizonytalan, hogy mikor kapunk rá engedélyt és támogatást.
Egyéb külső nagyvárosok körzetében szintén vannak lépések a tarifaközösség kialakítására.
— Vannak-e más városok környékén is járatsűrítések?
— A vidéki városok környezetében nem tudunk bővíteni, csak javítunk a kapcsolatokon, pedig annyira megnövekedtek a kistelepülések minden egyes nagyváros környékén, hogy egyszerűen túlzsúfoltak lettek a vonatok, vagy legfeljebb szinten tartásra van lehetőségünk.
Sajnos, az elővárosokban közlekedő járművek életkora általában harminc év körüli. Ugyanakkor van egy-két vonal — például Hatvan és Budapest között —, ahol új szerelvények közlekednek. Budapest és Újszáz között is két új vonat közlekedik.
— Az utasoknak fontos, hogy a vonaton tisztaságban, kényelemben, nyugalomban utazzon. Vannak-e más intézkedések, amelyek az utasok komfortérzetét növelik?
— Ilyen például a dohányzás szigorítása. Az imént említett új szerelvényeken nem engedjük meg a dohányzást, csak a peronon. Budapest—Esztergom között és Budapest—Szob között pedig egyáltalán nem lehet rágyújtani. A száz kilométer fölött közlekedő vonatokon pedig a közbeeső állomásokon biztosítunk tíz perc időt, hogy le lehessen szállni és rágyújtani. Figyelemmel kell lenni arra, hogy más utastársunk szívja a cigaretták füstjét, és rengeteg kárt okoz a járművekben is.
Budapest körzetében a MÁV bevételének a felét a bejárók hozzák. Reményeim szerint olyan minőségű közlekedést bonyolíthatunk le, amely az utasok kényelmét szolgálja.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.