kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Az autózás más módon is öl

Számos kutatás foglalkozik jelenleg is az autózásnak az emberi kapcsolatokra gyakorolt hatásával. Érdemes azonban visszatekinteni az egyik olyan amerikai felmérés eredményére, amely a maga idejében a témával kapcsolatban a legnagyobb visszhangot váltotta ki.
Appleyard és munkatársai 1981-ben San Francisco három hasonló jellegű, látszólag csak a gépjármű-forgalmában különböző utcában vizsgálta az ott lakók emberi kapcsolatait. Az egyik utcában naponta átlagosan 2000, csúcsórában 200 gépkocsi haladt el, a másikban naponta 8000, csúcsórában 550, a harmadikban pedig naponta 18000, csúcsórában 1900. A felmérések kimutatták, hogy jelentős különbség volt abban, hogy az ott lakók — különösen a fiatalok és az idősek — miként látták és használták az utcájukat.
A legkisebb forgalmú utcában egy szorosan összefonódó közösség alakult ki, amely szinte teljes mértékben kihasználta a rendelkezésre álló tereket. A házak bejáratánál emberek üldögéltek és beszélgettek, a járdán gyerekek játszottak és felnőttek sétálgattak. A legnagyobb forgalmú utcában viszont a lakók gyakorlatilag semmiféle tevékenységet nem folytattak a házaik előtt. A járdát csak arra használták, hogy megközelítsék, illetve elhagyják otthonaikat. Az emberek bezárkóztak, semmiféle közösség vagy közösségi érzés nem alakult ki. Behúzódásuk a házakba és elzárkózásuk attól, hogy figyelemmel kísérjék a lakásukon kívüli történéseket az egész utcát barátságtalanabbá, sőt veszélyesebbé tette.
A kisforgalmú utcában minden lakónak átlagosan 3,0 barátja és 6,3 közeli ismerőse volt, a közepes forgalmú utcában 1,3 barátja és 4,1 ismerőse, a nagyforgalmú utcában pedig csak 0,9 barátja és 3,1 ismerőse.
Mindez a lakók egészségére is komoly hatással van. Korábbi kutatások már kimutatták, hogy azok az emberek, akiknek kevés vagy laza a kapcsolata más emberekkel, az őket körülvevő közösséggel, többször betegszenek meg és hamarabb halnak meg, mint azok, akiknek szorosabbak a társadalmi kapcsolataik. Tehát a gépjármű-közlekedés nemcsak a közvetlenül a környezet szennyezésével járul hozzá a halálozások számának növekedéséhez, hanem azzal is, hogy megszünteti az utcát, mint az emberi közösségi kapcsolatok színterét, és szétzúzza az ott lakók emberi kapcsolatait.
Emberi kapcsolatok három San Francisco-i utcában

A vonalak azt mutatják, hogy hol laknak az egyes lakók barátai és ismerősei. A pöttyök azokat a helyeket jelölik, ahol a lakók össze szoktak gyűlni. A keretben idézetek találhatók a lakók megállapításaiból.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.