Az autózás más módon is öl
Számos kutatás foglalkozik jelenleg is az autózásnak az emberi kapcsolatokra gyakorolt hatásával. Érdemes azonban visszatekinteni az egyik olyan amerikai felmérés eredményére, amely a maga idejében a témával kapcsolatban a legnagyobb visszhangot váltotta ki.
Appleyard és munkatársai 1981-ben San Francisco három hasonló jellegű, látszólag csak a gépjármű-forgalmában különböző utcában vizsgálta az ott lakók emberi kapcsolatait. Az egyik utcában naponta átlagosan 2000, csúcsórában 200 gépkocsi haladt el, a másikban naponta 8000, csúcsórában 550, a harmadikban pedig naponta 18000, csúcsórában 1900. A felmérések kimutatták, hogy jelentős különbség volt abban, hogy az ott lakók különösen a fiatalok és az idősek miként látták és használták az utcájukat.
A legkisebb forgalmú utcában egy szorosan összefonódó közösség alakult ki, amely szinte teljes mértékben kihasználta a rendelkezésre álló tereket. A házak bejáratánál emberek üldögéltek és beszélgettek, a járdán gyerekek játszottak és felnőttek sétálgattak. A legnagyobb forgalmú utcában viszont a lakók gyakorlatilag semmiféle tevékenységet nem folytattak a házaik előtt. A járdát csak arra használták, hogy megközelítsék, illetve elhagyják otthonaikat. Az emberek bezárkóztak, semmiféle közösség vagy közösségi érzés nem alakult ki. Behúzódásuk a házakba és elzárkózásuk attól, hogy figyelemmel kísérjék a lakásukon kívüli történéseket az egész utcát barátságtalanabbá, sőt veszélyesebbé tette.
A kisforgalmú utcában minden lakónak átlagosan 3,0 barátja és 6,3 közeli ismerőse volt, a közepes forgalmú utcában 1,3 barátja és 4,1 ismerőse, a nagyforgalmú utcában pedig csak 0,9 barátja és 3,1 ismerőse.
Mindez a lakók egészségére is komoly hatással van. Korábbi kutatások már kimutatták, hogy azok az emberek, akiknek kevés vagy laza a kapcsolata más emberekkel, az őket körülvevő közösséggel, többször betegszenek meg és hamarabb halnak meg, mint azok, akiknek szorosabbak a társadalmi kapcsolataik. Tehát a gépjármű-közlekedés nemcsak a közvetlenül a környezet szennyezésével járul hozzá a halálozások számának növekedéséhez, hanem azzal is, hogy megszünteti az utcát, mint az emberi közösségi kapcsolatok színterét, és szétzúzza az ott lakók emberi kapcsolatait.
Emberi kapcsolatok három San Francisco-i utcában
A vonalak azt mutatják, hogy hol laknak az egyes lakók barátai és ismerősei. A pöttyök azokat a helyeket jelölik, ahol a lakók össze szoktak gyűlni. A keretben idézetek találhatók a lakók megállapításaiból.
|