kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Forgalomcsökkentő útdíj

Egyes becslések szerint kormányzati beavatkozás nélkül 2010-re akár további 38 százalékkal nőhet Nyugat-Európában a már amúgy is hatalmas közúti forgalom. Az utak további zsúfoltságát elkerülendő 1998-ban a svájci törvényhozás elfogadta a tehergépjárművek útdíjáról szóló törvényt. Az új szabályozás 2001 elején történt bevezetésével, úgy tűnik, sikerült megállítani az elmúlt évekre jellemző növekedést, sőt az év első hét hónapjában mintegy 8%-os visszaesés is mutatkozik.
2001. január elsején Svájcban új díjrendszert vezettek be (ld. Lélegzet, 2001/3., 14. oldal). Az új szabályozás a 3,5 tonna megengedett összsúlyúnál nehezebb tehergépkocsikra állapít meg illetéket, amelynek mértéke a Svájcon belül megtett távolság, a megengedett összsúly és a jármű által kibocsátott szennyezőanyag mennyiségének függvényében változik. Az új díj bevezetésével egyidőben 28 tonnáról 34 tonnára emelték fel a tehergépkocsik terhelhetőségét. 2005-re 40 tonnára kívánják növelni a megengedett összsúly mértékét.
A bevezetett szabályoktól az várják, hogy a 2,6 milliárd járműkilométerről "csak" 3,3 milliárdra nőjön a Svájcon belül közúton megtett út hossza a korábban vélt 4 milliárddal szemben. Egyes vélemények szerint 2001 és 2005 között visszaesés is várható a költségek növekedése miatt. A közúti közlekedési költségek növekedése egyebek mellett ösztönzi a logisztikai fejlesztéseket, illetve az üresjáratok ritkítását.
Az állami költségvetés a díjból 750—1500 millió svájci frank bevétellel számol. Ennek egy részét a kantonok kapnák a közúti közlekedésből adódó költségeik fedezésére, és legfeljebb kétharmada jutna a vasúthálózat korszerűsítésére.
Hasonló eredményeket vár a német kormány is a 2003-ra tervezetett új autópálya-díj bevezetésétől, mely a nehéz tehergépkocsikra vonatkozna. A kormány várakozásai szerint az új díj hozzájárulna az áruszállítás hatékonyságának növeléséhez, illetve az okozott környezeti károk csökkentéséhez. A bevételeket a vasúti infrastruktúra fejlesztésére kívánják fordítani. Ezt a tervezetet a gazdasági és politikai élet több területéről is bírálat érte, egyrészt az alsóbbrendű utak várható forgalomnövekedése, másrészt a bevételek vasúti felhasználása miatt. Véleményük szerint a többletbevételt a közúthálózatra kellene fordítani. Eközben a Német Környezetvédelmi Hivatal a tervezett díjak növelését javasolja (kilométerenként 0,13 euró helyett 0,20 eurót), illetve a tarifarendszer kiterjesztését az egyéb főútvonalakra is, elkerülendő azt, hogy ezekre terelődjön át a forgalom.
Sujtó Alexandra
(az Environment Daily cikke alapján)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.