kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Horvátországban is előnyösebb a kőolaj vasúti szállítása

A Levegő Munkacsoport azzal a kéréssel fordult a Külügyminisztériumhoz, hogy változtassa meg álláspontját azzal a horvát intézkedéssel kapcsolatban, amely megtiltotta, hogy kőolajtermékeket közúton szállítsanak keresztül az országon.
Horvátország 2002. január közepétől megtiltotta a kőolaj és kőolajtermékek közúton való tranzitszállítását. Ez környezet-, élet- és infrastruktúra-védelmi okokból indokolt, és Magyarország számára is követendő intézkedés. Ennek ellenére a magyar Külügyminisztérium a horvát intézkedés azonnali visszavonását kérte.
A magyar kőolajtermékek (2000-ben kb. 100 ezer tonna, 2001-ben lényegesen több) Horvátországon keresztül Boszniába szinte csak közúton — főleg boszniai tartálykocsikkal — kerültek exportra. A meglévő vasúti kapacitást nem használják ki, pedig korábban ez a vasúti vonal még a kétoldalú forgalmon túl a magyar tranzit egy részét is fogadta.
Azonos teljesítmény esetén a közúti áruszállítás tízszer annyi energiát használ fel és 33-szor balesetveszélyesebb, mint a vasúti. Tehát a közúti szállítás legalább tízszer környezetszennyezőbb, mint a vasúti. Ráadásul az élet- és vagyonbiztonsági követelmények fokozottabb figyelembevétele ebben az esetben különösen indokolt, mivel veszélyes anyagok szállításáról van szó. Elgondolni is rossz, hogy egy esetleges baleset során milyen súlyos katasztrófa, életveszély és környezetkárosodás léphet fel. (Épp mostanában történt két olyan — viszonylag szerencsés kimenetelű — baleset, amely fokozottan ráirányította erre a figyelmet. Az M1-es autópálya egyik szakaszán két napra le kellett állítani a forgalmat mindkét irányban, mert egy mérgező és robbanásveszélyes szénhidrogén-ipari terméket — etilént — szállító tartálykocsi borult fel. A 4-es főúton egy másik tartálykocsi egy teherautóval ütközött össze és felborult, aminek következtében a megsérült tartályból az üzemanyag egy része kifolyt, 30 ezer litert pedig egy másik tartálykocsiba kellett a helyszínen átfejteni.) A környezeti károsodás veszélyét azzal is érzékeltethetjük, hogy 1 liter gázolaj 20 ezer köbméter ivóvizet tehet tönkre.
A szeptember 11-i terrortámadás után előállt nemzetközi politikai helyzetben különösen fontos lenne, hogy ne tiltakozzunk, hanem támogassuk a horvát kormány e szempontból is kedvező intézkedését.
Fontos tényező az is, hogy a tartálykocsik a legnehezebb közúti járművek közé tartoznak, így az általuk az utakban és egyéb létesítményekben okozott károk is rendkívül súlyosak: egy ilyen jármű útrongálása egymillió személygépkocsi kártételének felel meg.
A közúti fuvarozás helyett ezért a vasúti szállítást kell előnyben részesíteni. A feladat teljesítéséhez megvan a szükséges vasúti kapacitás. Az Európai Unió is a vasúti szállítás előnyben részesítését szorgalmazza. Ez Magyarország környezetét is kíméli — egyebek mellett azért, mert a Horvátországban történő környezeti terhelés bennünket is komolyan érint. A Kárpát-medencében ez különös jelentőséggel bír, mivel a szennyeződés ebből a térségből nehezen távozik. Ezért a szennyezés megelőzése közös érdekünk.
A Külügyminisztérium tiltakozása nyomán a horvát kormány gyakorlatilag visszavonta az intézkedést. A tárca ezzel hozzájárult az egészséges környezethez való alkotmányos jogunk megsértéséhez.
A Levegő Munkacsoport a tárca helyettes államtitkárához írt levelében kérte, hogy a Külügyminisztérium szorgalmazza az említett horvátországi intézkedés újbóli bevezetését, ily módon is elősegítve a környezet védelmét, az áruszállítás vasútra terelését és az Európai Unióhoz való csatlakozási folyamatot. Felvettük a kapcsolatot az egyik legnagyobb horvát környezetvédő társadalmi szervezettel, a Zelena Akcijával, amely teljes támogatásukról biztosított bennünket.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.