kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Az EU-nak sokba kerül a nemzetközi intézkedések hiánya

Fejetlenség a szállításban
A Prestige olajszállító hajó elsüllyedése Spanyolország északi partjainál teljes mértékben nyilvánvalóvá teszi, mennyire nem úgy alkották meg az Európai Unió törvényeit, hogy a közlekedéssel megfizettessék annak külső költségeit is. Egy ilyen baleset, amely során akár 77 ezer tonna olaj is kiömölhet az óceánba, nem történhetett volna meg, ha a környezeti kockázattal arányosan kellene a szállítás költségeit megfizetni — egy ilyen út egy ilyen hajóval ugyanis nem lett volna nyereséges.

A spanyol partoknál történt katasztrófa nem egyedülálló. A balesetek kockázatát azonban a lehető legkisebb szintre szoríthatjuk szigorúbb szabályok és keményebb előírások révén. Az EU-ban volt már egy ilyen irányú kísérlet: az Erika Csomag, amelyet az Erika olajszállító hajó elsüllyedése után hoztak meg. Ez a kezdeményezés sokkal sikeresebb lehetett volna, amennyiben az Erika balesete után az Európai Bizottság javaslatát a Tanács nem hígítja fel (a Tanács a tagországok kormányainak képviselőiből áll — a Szerk. megjegyzése).

Fizessen a szennyező!
A nem osztott terű olaj tartályhajók fokozatos kiszorítására, illetve a kikötők állami ellenőrzésére vonatkozó megerősített európai rendelkezések ellenére fennmarad egy bizonyos kockázat, amelyet soha nem lehet megszüntetni, különösen nem olyan társadalmakban, amelyek ragaszkodnak a magas kockázatú szállítási rendszerek — mint például hangsebesség feletti légi járművek, nagy sebességű vasutak és hatalmas térfogatú tartályhajók — kialakításához.
Esetünkben az a rendkívül káros, hogy nincsenek érvényben olyan rendszerek, amelyek azokkal a társaságokkal fizettetnék meg a számlát, akik nyeresége az emberek esetleges egészségkárosodásán és a természetes környezet rombolásán alapszik. Megfelelő jogi előírásoknak kellene érvényben lenniük a közösség és annak javai számára kockázatot jelentő minden magánszemélyre vagy szervezetre vonatkozóan, amelyek őket teszik felelőssé, ha valahol hiba csúszik be. A környezetvédelmi felelősségre vonatkozó, jelenleg vita alatt álló EU-jogszabálytervezetek azonban ezt az elvet elégtelen módon értelmezik és valósítják meg. Semmi nem indokolja azt, hogy a bizottság bizonyos gazdasági tevékenységeket, mint az olaj feltárása, kitermelése és szállítása, kizárjanak ezen direktíva hatóköréből.

A szállítás külső költségei — kötelező erejű rendelkezéseket világszerte!
Az elterjedt hiedelemmel szemben a tengeri szállítás egyáltalán nem környezetbarát, ellenkezőleg, különösen rossz. Nem csupán a legutóbbi katasztrófáról van szó, hanem egy sor környezeti problémáról is, mint például a tengerjáró hajók tenger- és légszennyezése, a ballasztvíz vagy szennyezőanyagok jogellenes kibocsátása, amelyek a vízijárművek rendes üzemelése során is előfordulnak. Bizonyos zászlósállamok és hajótulajdonosok kalózként viselkednek: természeti erőforrásokat és nyilvános javakat vesznek el, amelyek fellendíthetik üzleti tevékenységüket. Miért tehetik ezt? Azért, mert a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet (IMO) az Egyesült Nemzetek szerveként képtelen megfelelő kötelező előírásokat elfogadni a jövő nemzedékek erőforrásai kockáztatásának, szennyezésének és eltékozlásának megakadályozására.

Az olaj és bármely más áru jelenlegi világkereskedelme olyan szállítási rendszerre alapul, amely nem hatékony, és környezetvédelmileg sem állja meg a helyét. A nemzetközi hajózási ipar le tudja tagadni felelőssége nagy részét, és el tud menekülni előle, mivel még nincsenek érvényben nemzetközileg kötelező törvények, amelyek elősegítenék egy világméretekben is fenntartható szállítási rendszer kialakítását. Az EU-nak fontos szerepe van a világméretű fenntarthatóság terén, ezért szükséges, hogy először a saját területén vezessen be átfogó infrastruktúra-díjakat...

Az EU-nak sokba kerül a nemzetközi intézkedések hiánya
Nyilvánvaló, hogy Európa számára súlyos következményekkel jár, hogy az IMO nem kíván elfogadni olyan rendszert, amely a hajózás külső költségeit lenne hivatott nemzetközi szinten beépíteni az árakba. Sajnos, mind a mai napig az Európai Bizottság sem képes elérni, hogy elfogadásra kerüljenek a közlekedési infrastruktúra használatának megfizetésére vonatkozó, már megígért jogszabályok. A szabályozatlan pályákon cirkáló járművek zátonyra futnak, elsüllyednek, és veszélyes rakományukat az EU vizeibe ürítik, amivel fontos természetvédelmi területeket veszélyeztetnek. Amennyiben az EU tengeri autópályákat akar, akkor egyfajta útdíjat kell bevezetnie az EU-vizekre, és gondoskodnia kell róla, hogy a Prestige-hez hasonló vízijárművek és azok veszélyes rakománya soha ne kerüljön rá a felhajtósávra.
A döntő lépés annak kivédésére, hogy ilyen hajókba olajat rakodjanak be, és keresztülszállítsák azt a fél világon, az lenne, ha hatékonyabban használnák fel az energiaforrásokat, a fosszilis fűtőanyagokat pedig megújuló energiaforrásokkal váltanák fel.
Beatrice Schell a T&E igazgatója



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.