kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A MÁV elővárosi programja
Kötött a pálya

A kötöttpályás és az egyéb közlekedési módok közötti átjárhatóság a távlati célja a MÁV Rt. budapesti elővárosi programjának, mely közel 3,5 millió embert és 95 önkormányzatot érint a Székesfehérvár és Szolnok, illetve Kunszentmiklós és Szob által határolt 15 ezer négyzetkilométeres területen.
Az elővárosi közlekedés volt a téma a MÁV augusztus 5-i sajtótájékoztatóján a Nyugati pályaudvaron, ahol a Desiro vonatot és a korabeli pályaudvart bemutató fotókiállítást is megcsodálhattuk. „Budapesten előrehaladni szinte csak kötöttpályán lehet” kezdte a 10 éves program bemutatását Tömpe István, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettese.
A program alapja a Budapestre befutó 11 vasútvonal, a tervezett ferihegyi vasúti összeköttetés, a rákospalotai körvasút fővárosi közlekedési rendszerébe történő beillesztése, valamint a közlekedési rendszerek közötti átjárhatóság. Az átjárhatóság a cél a díjszabásban is: „Az elképzelések szerint 2005 áprilisától lép életbe az egyesített bérletrendszer, amely a MÁV és BKV, illetve a VOLÁN és BKV rendszeres utasai részére nyújtana egységes közlekedési szolgáltatást” – olvasható a kiadott sajtóanyagban.

A bevezető utak jelenlegi összkapacitás-hiánya 70 ezer fő. Legalább ennyi ember számára kell a személygépkocsival szemben vonzó alternatívát adni ahhoz, hogy megszűnjenek a mindennapos torlódások. A megvalósítás 3 szakaszban történik.
  1. 2006-ig az ütemes, illetve zónázó menetrend kialakítása. A Budapesttől 30–40 kilométerre lévő vasútállomásokról félóránként, az ettől távolabbi állomásokról óránként. A járműpark fejlesztése 30 villamos motorkocsi beszerzésével. Az elővárosi program beillesztése a Budapesti Közlekedési Szövetségbe.
  2. 2006-tól a járműállomány egységesítése (klimatizálás, alacsony padlómagasság, utastájékoztatás, önműködő ajtók, környezetkímélő üzemelés), valamint a kötöttpályás (vasút, HÉV) módok integrálása.
  3. 2010-től a tömegközlekedési módok átfogó integrálása (kötöttpálya+busz) valamint az állomások átalakítása szolgáltató központokká (esélyegyenlőség, P+R, korszerű utastájékoztatás).
A projekt figyelemreméltó, de a hiányosságait sem szabad szó nélkül hagyni. Nem tesz említést például a kerékpár-vonat közlekedési láncról, a B+R rendszerről (kerékpár megőrzése az állomáson és továbbutazás vonattal.).
A következőkkel elvben egyetérthetünk, de nagyon sok múlik majd a megvalósuláson: „Az elővárosi állomásfejlesztések révén az állomások visszanyerik a szolgáltató városkapu funkciójukat. A hazai és nemzetközi tőke bevonásával az elővárosi állomások a városok területfejlesztési és városrendezési igényeivel koordinálva szórakoztató, bevásárló, üzleti, sport és egyéb szolgáltató központokká válhatnak. A korszerűsítéssel felszabaduló ingatlanok újrahasznosítása révén a vasút beintegrálódik a modern városközpontokba, a metróhoz hasonlóan működtetett peronok megtartása mellett az állomások fokozatosan kereskedelmi és társadalmi közterekké alakulnak.”
Kérdés, hogy milyen közterekké? A tervezők figyelmébe ajánlanám az alábbi néhány sort, amit az augusztus 6-i sajtóban olvastam: „Úgy tűnik leáldozóban az óriás bevásárlóközpontok uralma. Az elmúlt két év során több, mint 100 új típusú áruház nyílt az USA különböző pontjain. Az „életmód centrumok” inkább emlékeztetnek egy bevásárló utcára, mint egy klasszikus plázára. A befektetők szerint az emberek unják a bezártságot, a szabadba vágynak, s ennek az igénynek próbálnak eleget tenni az új beruházásokkal. A centrumokban hatalmas nyitott terek találhatók, amiket szökőkutak, fák és bokrok szabdalnak. A látogatók felnőttbarát könyvesboltokban nézelődhetnek, és kellemes éttermekben pihenhetik ki a vásárlás fáradalmait, szakítva a klasszikus gyorséttermi hagyományokkal.”
Manapság, szerencsére még vannak kellemes, emberléptékű állomások és már vannak megújult, európai szintű vasúti járatok. Hagyja az autóját a garázsban! Menjen el egy pilisi gyalogtúrára a Desiróval, próbálja ki a zónázó menetrendet Vácra (25 perc!), utazzon együtt kerékpárjával Ecserre, és tegyen innen egy jó kis túrát például Nagykátára. Győződjön meg a kedvező változásokról, és tegyen azért, hogy a szolgáltatások alakuljanak az utas igényeihez!

Somodi Mária


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.