kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A sikertörténet folytatódik


Budapesten 2004. szeptember 22-én hatalmas biciklis felvonulással zárult az Európai Mobilitási Hét. Ha mindössze ennyi történt volna, már az is nagy dolog lenne, hiszen két évvel ezelőtt még hiába próbált engedélyt szerezni a Rügyecskék Alapítvány egy hasonló megmozduláshoz. Most, megfelelő rendőri biztosítással „szabályos” felvonulás volt, a tömegben ott kerekezett a környezetvédelmi miniszter és több képviselő is.
„Gyakorlatilag kisebb történelmet írtak ma Budapesten. Annyi bringás volt a felvonuláson, hogy az egész város leállt. Én 5–6 ezerre becsültem a tömeget, de nehéz pontos számot mondani. Csak hogy érzékeltessem: a Hősök terén állt a sor eleje, a vége pedig a Margit-hídon. Nem egy sorban, hanem félpályán, azaz az Andrássy út és a körút egyik fele tele volt bringásokkal. A szabadság és az öröm volt a légkörben.” – olvashattuk egyik aktivistánk levelében.
Mindez hogyan indult? Két ember találkozott, az egyiknek eszébe jutott, hogy jó lenne egy biciklis felvonulás az Európai Autómentes Napon, a másiknak megtetszett az ötlet, és grafikus lévén megtervezte a logót. A biciklis futárok elkezdték terjeszteni. Az interneten is megjelent a felhívás, egyre több szervezet csatlakozott. Az ötleten kapva kaptak a politikusok is. A sok ezer biciklis elérte a „kritikus tömeget”.
Mi is történt még az Európai Mobilitási Héten? Az első napon, szeptember 16-án, a Pók utcai lakótelep szélétől indult az „eljutási verseny” a reggeli csúcsforgalomban. A biciklisek csapata 22 perc alatt, a személyautó 34 perc alatt jutott el a Terézvárosi Kéttannyelvű Általános Iskoláig. A vonat-villamos-gyaloglás csapata 6 perccel maradt el az autóversenyzőtől, úgy, hogy a menetrendhez képest a vonat késett 8 percet.
Másnapra a Levegő Munkacsoport szervezett az Élő Utcák Napját. A Sas utca hétköznapokon zsúfolásig megtelik autókkal, sőt egyik oldalán mélygarázs lejáró is működik. Az Élő Utcák Napján egyetlenegy autó se parkolt a felszínen, az úttestre letett székek és asztalok mellett emberek beszélgettek. A Természetfotó Alapítvány kiállítását sokan megcsodálták, a Rügyecskék Alapítvány bábjátéka pedig még a felnőtteket is érdekelte. Volt háromféle kézműves foglalkozás, környezeti tanácsadás. Sok kérdés gyűlt össze, melyekre Molnár Katalin, az V. kerület az alpolgármestere, Karsai Izabella, a Szent István téri mélygarázs igazgatóhelyettese és Bánsági György, a Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Bizottságának elnöke válaszolt.
Szombaton, a Gyalogos Utcák Napján a belső kerületek polgármesterei sétáltak végig egy hosszú összefüggő sétáló utcán a Ráday utcától a Kecskeméti utcán át a Király utcáig. Vasárnap a főváros harmadszor rendezte meg az Autómentes Napot az Andrássy úton, ahol gépkocsik helyett kerékpárosok, görkorisok, gyalogosok lófráltak meg-megállva a civil szervezetek, a rendőrség, a BKV standjai előtt. Hétfőn babakocsis tüntetés, kedden bringaverseny, szerdán az említett biciklis rendezvény volt.

Lassan köztudottá válik, hogy minden ősszel van egy hét, amikor együtt gondolkodhatunk a városi élet javítási lehetőségein. Az egységes parkolási díjrendszer például elősegítené, hogy kevesebb autó araszoljon a dugóban, mert ez Budapest egyes területeire, páldául a belvárosra egységes tarifát szabna ki. Az egységes tömegközlekedési tarifarendszer bevezetésével pedig Budapesten bármilyen tömegközlekedési eszközre felszálhatnánk (vonatra, távolsági buszra is) ugyanazzal a bérlettel.
Annak a több mint 40 magyar településnek (köztük a fővárosnak), amelyiknek polgármestere aláírta az Európai Mobilitási Hét Kartáját, kötelessége olyan intézkedéseket hozni, amelyek hatása a hét elmúltával is fennmarad. Javulnia kell tehát a közlekedési viszonyoknak. Meglátjuk.
H.Á.
Szolnok
Idén szeptember 22-én még rendőrök biztosították az utat a milléri Tisza partra induló turistáknak és kerékpárosoknak, de reményeink szerint, jövőre már nem lesz szükség útlezárásra. A város közlekedési koncepciója szerint ugyanis a főtér sétáló parkká alakul, kis üzletekkel, kávézókkal, impozáns szökőkúttal. A kerékpárút-hálózatot is fejlesztik. Ez év december 31-ig 4,7 kilométer kerékpárutat adnak át a meglévő 14 km mellé a városban. További 300 millió forintos beruházással pedig Újszásztól Martfűig egybefüggő kerékpárúton közlekedhetnek a biciklisek – tudtuk meg Barta István alpolgármestertől. Fontos esemény volt a Tisza Klub Környezet- és Természetvédelmi Szervezet és a Gördögök SE tájékozódási versenye és a „Biztonságosabb utcát gyermekeinknek” – jelmondat köré szerveződött „kerekasztal” beszélgetés.
SoM
Szombathely
Az utolsó pillanatban sikerült elcsábítani a Karbonszauruszt, így a lignitbányás fejleményekre tekintettel Budapest helyett Szombathely főterén pöffeszkedett és kényszerítette megállásra a járókelőket. A Föld Barátai Európa éghajlatváltozása elleni kampánya keretében jutott el a tíz méteres felfújható szörnyeteg ide hozzánk. A nap során 12–15 önkéntes, serénykedett a jószág körül, melynek olykor rémisztő világvége hangulatot árasztó hangjához napelemek szolgáltatták az energiát. Teste különböző környezetszennyező elemekből állt. Voltak itt kémények, csatornák, autó, gyár kohó, repülőgép, autó földmunkagép. A programon 781-en írták alá a megújuló energiaforrások támogatásával kapcsolatos petíciót, amelyet az EU illetékes biztosához nyújtanak majd be hazai zöld szervezetek.
Kerekerdő Alapítvány



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.