kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Közlekedési támogatások
Mire költsünk?

Csak olyan célra szabad közlekedési támogatást kérni az Európai Uniótól, amely valóban elősegíti a környezet állapotának javulását, nem sérti a tisztességes piaci versenyt, és amelynek nyomán mérhetően javul a közszolgáltatások, közfeladatok teljesítése.
Nem

Véleményünk szerint nem kérhető támogatás például egy olyan vállalat környezetvédelmi célú beruházásaira, amely versenyhelyzetben működik, illetve nem közszolgáltatást végez. Ez ugyanis sértené a tisztességes piaci versenyt. Így például nem szabad támogatást nyújtani a többé-kevésbé természetes monopóliumot élvező cégeknek sem (például áramszolgáltatók, olajipar). Mivel ezen cégek nagy része ráadásul súlyosan szennyező tevékenységet folytat.
Szintén nem szabad támogatást kérni például a személy- vagy tehergépkocsik környezetvédelmi célú műszaki fejlesztésére. Ez ugyanis megoldható a jogszabályok szigorításával, illetve az adók differenciálásával. Továbbá ebben az esetben a támogatás egy súlyosan környezetszennyező tevékenységet ösztönözne.
Nem szabad támogatást kérni a parkolásfejlesztésre sem. Ezt a költséget adókkal és díjakkal be kell építeni a gépjármű-használat áraiba. Jelenleg ugyanis a közúti közlekedés résztvevői messze nem fizetik meg mindazokat a költségeket, amelyeket okoznak.
Nem célszerű támogatást kérni sem a közutak fejlesztésére (ez alól kivételt jelenthetnek a tömegközlekedés által jelentős mértékben használt utak), sem a légi közlekedés fejlesztésére. Ezekkel a támogatásokkal ugyanis súlyosan környezetszennyező tevékenységeket segítenénk. Ezeknek az alágazatoknak saját maguknak kell fedezniük a saját költségeiket.
Igen
A tömegközlekedés – beleértve a vasúti személyszállítást – olyan közszolgáltatás, amely a jelenlegi viszonyok között tisztán piaci alapon nem finanszírozható, azonban működtetése szociális, környezetvédelmi, városüzemeltési és más okokból feltétlenül szükséges, ezért mindenképpen javasolható a közpénzekből történő támogatása.
Akárcsak a vasúti árufuvarozásé, beleértve a kombinált fuvarozást is. A vasúti fuvarozásnak a piaci versenyfeltételek között kell működnie, ezért elvileg nem szabad neki állami támogatást adni. Magyarországon azonban az állam az elmúlt 20 évben több száz milliárd forintot vont el a vasúti árufuvarozástól a piacgazdasági elvekkel ellentétes módon, és így hozta súlyos versenyhátrányba ezt a szállítási alágazatot. Tehát most ezt az elvonást kellene, hogy az állam visszafizesse a vasúti fuvarozás részére.
Közpénzeket kell továbbá fordítani a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítására, mert ez közfeladat. Ide tartozik egyebek mellett a forgalomcsillapítás, a sétálóutcák kialakítása, a kellemes, növényzettel ellátott közterületek kialakítása, a mozgássérültek igényeinek is megfelelő közlekedési viszonyok megteremtése.
Fontos még támogatást adni mindezen közlekedési módok népszerűsítésére, valamint a témákkal kapcsolatos kutatási-fejlesztési feladatokra.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.