kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kerülőutak helyett

Beszélgetés Wáberer Györggyel, a Waberer’s Holding Logisztikai Rt. elnök-vezérigazgatójával

– A Waberer’s honlapján azt olvashatjuk, hogy cég elkötelezett a környezetvédelem mellett. Mit jelent ez a gyakorlatban?
– Amikor cégünk elődjét, a Volán Tefu részvénytársaságot 11 évvel ezelőtt privatizálásra került, járműveink életkora 10 év körül volt elhasznált IFÁ-kkal, Kamazokkal. Most kamionjaink átlagos életkora 2 év. Műszaki és környezetvédelmi szempontból az első öt között vagyunk Európában, de ha a járműállomány életkorát tekintjük, akkor valószínűleg az első helyen. Vállalatunknak ISO 14001-es minősítése van, ami azt jelenti, hogy veszélyes hulladékként kezeljük azt a rongyot is, amibe a szerelő megtörli az olajos kezét. Az irodák és a műhelyek fűtését a legkorszerűbb, számítógéppel vezérelt kazánok biztosítják, így károsanyag-kibocsátásuk a töredéke annak, mint ami 10 évvel ezelőtt volt.
– A környezet védelmét nem segítené elő jelentősen, ha az árut – ahol csak lehet – nem kamionokkal, hanem vasúton szállítanák?
– Fantasztikusan örülnék annak, ha a vasút versenyképesebbé válna. Egyrészt környezetvédelmi szempontból, másrészt, mert a cégünk a vasúti fuvarozásban is érdekelt. Különösen sürgető a kombinált fuvarozás fejlesztése. Nincs mindenhol vasút, de sok esetben az út nagy részét meg lehetne tenni vasúton, és utána abban a körzetben szét lehet teríteni az árut közúton. Ennek legfontosabb feltétele az, hogy a MÁV megfelelő eszközparkkal rendelkezzen. Mondok egy példát. Tavaly sokezerszer mentek a kamionjaink Angliába. Halálos vétek egész Európán végigdübörögni kamionokkal. A MÁV-nak azonban egyetlen olyan vagonja sincs, amelyre a félpótkocsit fel lehetne tenni. A magánvállalkozások sem akarnak ebbe pénzt fektetni, mivel megtérülésük 30 év, s ezt nem tudják felvállalni.
– A kamionok vasúton szállítását, azaz a Ro-La rendszert mennyire tartja jó megoldásnak?
– Ez egy rendkívül drága kényszerfuvarozás. Feleslegesen utazik a kamion és a sofőrje. A megrendelő nem azt akarja, hogy a kamiont szállítsuk, hanem hogy az árut! Kizárólag úgy lehetek versenyképes, ha csak a félpótkocsit teszem fel egy daruval, majd a célállomáson leveszem, és egy vontatóval továbbviszem. A konténerek fuvarozása kevésbé gazdaságos, mint a félpótkocsié, mert sokkal kisebb a térfogata. A nagy távolságú vasúti és vízi fuvarozásra használható, de rövidebb távolságra alkalmatlan.
– A nemzetközi kutatások azt bizonyítják, hogy a közúti árufuvarozás messze nem fizeti meg mindazokat a károkat, amelyeket okoz. Ha ezeket adókkal és díjakkal beépítenék az árakba, és a többletbevételt a vasúti, illetve a kombinált fuvarozásra fordítanák, akkor egész másképp nézne ki a helyzet.
– Lehet emelni az adókat és a díjakat, de akkor azokat kénytelenek leszünk továbbhárítani a vevőkre. Nem 100 forintba fog kerülni a banán, hanem 130-ba.
– Ha az állam megemel egyes adókat vagy díjakat, akkor csökkentheti például a személyi jövedelemadót és társadalombiztosítási járulékot. Így valóban drágább lesz a más földrészekről ideszállított banán, de olcsóbbá válik a hazai alma. De ha már a díjaknál tartunk, mit gondol az autópályadíjakról?
– A mi kamionjaink autópályán mennek, azonban nagyon sok fuvarozó igyekszik elkerülni a sztrádát a díjak miatt, ezért megnőtt a forgalom egyes alsóbbrendű utakon és a településeken. Ez rossz a fuvarozóknak, hiszen lassabban jutnak el a céljukhoz, és rossz a lakosságnak is, mert értelmetlenül növeli a környezetszennyezést a lakott területeken.
– Gyakran hallható, hogy a közúti fuvarozók kikerülik a szabályokat, és így jelentős versenyelőnyhöz jutnak. Önnek mi erről a tapasztalata?
– Javítani kell az ellenőrzést. Ez a kormányzat feladata, és csak elhatározás kérdése. Annak idején az osztrákok azt csinálták, hogy egy újságpapírt bedugtak a motor alá, amíg okmányoltak, utána kihúzták, és ha volt rajta egy csepp olaj, elzavarták a magyar kamiont egy osztrák műhelybe, ahol méregdrágán meg kellett szüntetni az olajcsepegést. Mi ezt miért nem tudjuk megtenni a keletről érkező kamionokkal? Itthon is szigorítani kell a szabályozást, és programot kidolgozni arra, miként lehet az elavult tehergépkocsi-állományt lecserélni mondjuk öt éven belül.
– Milyen irányban képzelik el a fejlődésüket?
– Javítjuk a szolgáltatásaink minőségét. Ennek komoly gátja, hogy nehezen találunk képzett szakembereket a munkánkhoz. Ezért is segítjük az oktatást, 2004-ben több millió forint ösztöndíjjal támogattunk egyetemi hallgatókat.

A Waberer’s cégcsoport Európa legkorszerűbb és Közép-Európa legnagyobb kamionflottájával rendelkezik. Meghatározó részesedéssel bír Magyarország legnagyobb logisztikai raktárbázisában. Huszonhárom hazai és hat külföldi tagvállalatánál több mint 3000 szakember dolgozik.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.