kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Hogyan takarítsunk meg üzemanyagot olajválság idején?
Olajos vészhelyzet


Kimerülőben
A világot megrázó 1973-as olajválság óta viszonylag gyakran, tízévente egyszer vagy kétszer jelentősebb fennakadás történik az olajellátásban, ami azonnal magasba röpíti az olaj árát. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) új tanulmánya* válságkezelő módszereket ajánl azoknak az államoknak, amelyek nagymértékben függnek a világ kőolajtermelésétől. A nehéz időszakok átvészelését a személyautó-forgalom drasztikus korlátozásában látják.
Néhány százalék olajkereslet-csökkenés képes az olajárat is lelohasztani, és elkerülni a gazdasági válságot. Ez nagyobb hasznot hoz, mint a keresletcsökkenést előidéző intézkedések költsége. A közlekedési ágazat lassan és elenyésző fogyasztáscsökkentéssel (vagyis rugalmatlanul) válaszol az olajár emelkedésére. Ezért a kormányoknak beavatkozással ösztönözniük kell az embereket arra, hogy vészhelyzet, azaz komoly olajhiány esetén lemondjanak energiaigényes utazásukról. Az elemzés elsősorban a városi személyszállításra összpontosít, mivel ott lát ígéretes lehetőségeket a gyors olaj-megtakarításra. Mindamellett a közlekedés más területein (áruszállítás, légi közlekedés) adódó lehetőségeket is fel kellene kutatni.
A várható intézkedéseket két csoportra oszthatjuk. Az egyik csoportba azok tartoznak, amelyek jobb és kevésbé energiaigényes közlekedéssel segítik a lakosságot az olajhiány idején. Ilyen például a tömegközlekedés olcsóbbá tétele, vagy színvonalának emelése, a telekocsi, a távmunka, a rugalmas munkaidő, vagy az optimális gumiabroncs-nyomás támogatása. A többi intézkedés inkább korlátozó, tiltó jellegű, ezáltal leszűkíti az utazási lehetőségeket, illetve magatartásváltozást vár el. Ide tartoznak a vezetési tilalmak, a kötelező telekocsi, a sebességkorlátozások, a munkahét rövidítése és a gépkocsihasználat tilalma a rendszám alapján (például egyik nap páros, másik nap páratlan rendszámú járművek használatának tiltása). Nem meglepő, hogy a leginkább korlátozó intézkedésekkel lehet a legnagyobb olajfogyasztás-csökkenést elérni, ezeket azonban politikailag nehezebben lehet keresztülvinni. Bár olajválság idején remélhetőleg az emberek képesek áldozatot hozni, pédául a magas üzemanyagár és az ellátási zavarok miatt változtatni az utazási szokásaikon. Ezért aztán nehéz megbecsülni, hogy milyen mértékű lenne a magatartásváltozás a központi beavatkozás nélkül. Habár több intézkedés előtervezést és beruházást igényel, válság esetén ezek nagymértékben megkönnyíthetik az emberek döntési helyzetét.
A tanulmány végezetül megjegyzi, hogy az üzemanyagadó vagy az útdíj megemelése is csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, mégsem célszerű rövidtávú olajválság idején bevezetni, amikor az üzemanyagárak egyébként is rohamosan nőnek. Fontos viszont a meglévő üzemanyagadó és útdíj-rendszer megtartása (nem csökkentése), hogy az árak ne torzuljanak az válsághelyzetkor.
A tanulmány nem tekinti költség-hatékonynak a megtakarított olajhordónként 50 dollárnál nagyobb kiadással járó intézkedéseket. A tömegközlekedés árának 100, illetve 50 százalékos csökkentése, a járatok gyakoriságának 10 százalékos növelése, a telekocsiknak külön sávok építése és a távmunkában érintettek felének otthoni számítógép vásárlása azonban hordónként 100 dollárnál is többe kerülne, így meghaladná a válság idején várható olajár-növekedést, azaz nagyon drága intézkedés lenne.
Az üzemanyag-felhasználást csökkentő intézkedések hatása és költséghatékonysága

0423a.pdf letöltése [0 kByte]
Kattintson az ikonra a dokumentum letöltéséhez!

NAGYON OLCSÓ: kevesebb, mint 1 dollár kiadás megtakarított olajhordónként,
OLCSÓ: kevesebb, mint 10 dollár kiadás megtakarított olajhordónként
KÖZEPES: kevesebb, mint 50 dollár kiadás megtakarított olajhordónként,
DRÁGA: több, mint 100 dollár kiadás megtakarított olajhordónként

* Amennyiben nemcsak a közvetlen költségeket tekintjük, akkor esetenként egészen más eredményhez juthatunk. Így például, ha a tömegközlekedési járatok sűrítésével, illetve a buszok elsőbbségének biztosításával egyidejűleg sikerül elérni, hogy az addig személygépkocsival közlekedők egy része is a tömegközlekedést használja akkor a megtakarítás sokkal nagyobb lehet.

Fontos megállapítása a tanulmánynak, hogy olajválság esetén a keresletet visszaszorító intézkedések sikere az előkészületeken múlik. Nem elegendő, hogy az ország rendelkezzen egy intézkedéslistával, azokat az intézkedéseket vészhelyzetben azonnal teljesíteni is kell. Ehhez azonban előre kidolgozott részletes tervek és beruházások szükségesek, illetve a közvélemény előzetes tájékoztatása, hogy válság idején a lakosság elfogadja a hirtelen bevezetett, olykor jelentősen korlátozó intézkedéseket.


* Saving Oil in a Hurry: Measures for Rapid Demand Restraint in Transport. Review draft. International Energy Agency, 2005. február
Részletesebb magyar nyelvű ismertetélse a
www.levego.hu/kiadvany/kozl_alt/iea_olaj.pdfcímen található

Tanyi Anita


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.