kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
ZÖLDHÍREK

FINOMPOR: ÚJ LEHETŐSÉGEK
Minden télen nagy mennyiségben juttatunk sót az utakra annak ellenére, hogy tisztában vagyunk a környezetre, talajvízre, infrastruktúrára és járművekre gyakorolt káros hatásaival. Klagenfurt városa új alternatívát talált: só helyett kálcium-magnézium-acetátot (CMA) szórnak ki. A CMA nem károsítja a talajvizet és a növényeket. Viszont lényegesen drágább, mint a kősó. A klagenfurti városvezetés mégis fizeti a többletköltségeket. A CMA-nak ugyanis van egy kedvező mellékhatása: a közlekedési eredetű finompor nagy részét megköti. Különösen azokat a gumikopásból és fékbetétekből eredő részecskéket ejti csapdába, melyeket állandóan felkevernek a járművek. Svéd tapasztalatok azt mutatják, hogy ilyen módon a finomporterhelés 30 százalékkal csökkenthető.
Nem biztos azonban, hogy ezt a kedvező számot minden további nélkül át lehet ültetni Közép-Európába. Ami ellenben biztos, hogy sürgős intézkedéseket kell bevezetni a finomporszennyezés ellen: a 2006. évi adatok Németországban például azt mutatják, hogy a lakosság túl magas egészségkárosító finomporszennyezésnek van kitéve. 450 mérőállomás közül 100 esetén a megengedett 35 napnál több esetben volt határérték felett a koncentráció. Dél-Tirolban a tartományi környezetvédelmi ügynökség magához ragadta a kezdeményező szerepet és kampányt indítottak a jobb levegőminőségért. A kampány többéves terveket, közlekedési korlátozásokat, internetes honlapot, telefonos forródrótot és sms-szolgáltatást tartalmaz. Sms-en keresztül értesítik az ügyfeleket a rossz levegő miatt bevezetendő autózási tilalomról. Ezzel elkerülhető, hogy az érintettek túl későn értesüljenek és például útzár előtt kelljen rostokolniuk. A jelentkezők magas száma - három hét alatt 4050 - jelzi, hogy a dél-tiroliak szívesen veszik igénybe a szolgáltatást, és aktívan cselekszenek a tisztább levegő érdekében. Január közepén vezették be először az sms-szolgáltatást. A másnapi mérési eredmények lehetővé tették a riasztás visszavonását.
Forrás: Sonntagszeitung, Presseinformation deutsches Umweltbundesamt, Presseamt Land Südtirol http://www.provinz.bz.it
PARKOLÁS KIRÁLYRÉTEN
2007-ben parkolási és úthasználati rendszert vezettek be Királyréten, az Ipoly Erdő Zrt. Királyréti Erdészetének területén. Ezentúl a kirándulóknak, akik autóval érkeznek a Börzsönynek erre a részére, az autójukat a parkolókban kell hagyniuk, és attól függően, hogy az az első vagy a második zóna, 400 illetve 1000 forintos napidíjat kell fizetniük.
A rendszer felállításának célja az erdészet által kezelt utak és parkolók szolgáltatásainak ellentételeztetése, az erdővagyon hatékonyabb védelme, valamint a motorizációból fakadó környezeti hatások csökkentése.
Forrás: http://www.ipolyerdo.hu
100 MILLIÓ FONTOT TERMELT A LONDONI AUTÓMENTES NAP
December 2-án lezárták az autós forgalom elől London legfontosabb bevásárló utcáit, az Oxford, a Regent és a Bond Streetet. Ezek közül az Oxford Street az egyik legforgalmasabb utca a világon, még éjszaka is tele van emberekkel, nappal pedig tömegek hömpölyögnek végig rajta.
Az eseményt azonban nem környezetvédelmi célok ihlették, hanem a karácsonyi bevásárlás. A New West End Company rendezvényének célja ugyanaz, mint a társaságé: még tovább népszerűsíteni London legfőbb bevásárló negyedét, a West Endet. Az immár harmadik alkalommal megrendezett West End VIP (Very Important Pedestrian) Day, azaz a Nagyon fontos gyalogosok napon az egymilliónyi gyalogos ezúttal összesen 100 millió fontot hagyott az utcák boltjaiban.
Az autómentes nap csak a fogyasztásról szól, és a legkevésbé sem a környezetvédelemről, ugyanakkor London polgármestere, Ken Livingstone megnyitó beszédében úgy fogalmazott, hogy ez a nap nem pusztán az egyik legfontosabb eseménye a téli Londonnak, hanem azt is megmutatja a látogatóknak, hogy hogyan fog kinézni a West End 2013-ban: csak gyalogosokat lehet majd látni a hét minden napján.
Forrás: http://www.thisislondon.co.uk
AZ ÜZEMANYAGFOGYASZTÁS SZIGORÍTÁSA AZ USA-BAN
Történelminek nevezett döntést hozott az amerikai képviselőház: több mint három évtizede először, a környezetvédelem jegyében jelentősen megszigorították az autók üzemanyag-fogyasztási normáit.
A cél az, hogy a személygépkocsik és a könnyű teherautók átlagos fogyasztása 2020-ra ne haladja meg a 35 mérföld/gallon (6,7 liter/100 kilométer) értéket - írta a The Washington Times. A kongresszus alsóháza egy átfogó energiatörvény részeként fogadta el a szabályozást, amely 40 százalékos szigorítást jelent a jelenleg érvényben levő előíráshoz képest.
Steny Hoyer, a képviselőház többségi vezetője történelmi döntésről, “nemzedékünk függetlenségi nyilatkozatáról" beszélt. Mint mondta, meg kell szüntetni az Egyesült Államok függőségét a külföldi olajforrásoktól.
A demokrata többség által támogatott és a kongresszusban kisebbségben levő kormánypárti republikánusok által ellenzett törvénytervezet a megújuló energiaforrások használatát is sürgeti. Megfigyelők szerint a szenátusban elhúzódó vita várható, és George Bush elnök valószínűleg vétóval fog élni az olajvállalatokra kirótt adók növelése miatt. A Fehér Ház az adónövelést ugyanis tisztességtelen büntetőintézkedésnek tekinti.
Forrás: greenfo.hu
TESZTELIK AZ AMSZTERDAMI ZÖLD HULLÁMOT
A Raadhuisstraat mentén Amszterdamban jelenleg az óránként 15-18 kilométeres sebességgel közlekedő bicikliseknek mindig zöldet mutat a lámpa. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a tömegközlekedésnek is jót tesz a zöld hullám. Az autók kicsit lassabban, a villamosok és a buszok viszont gyorsabban haladnak.
Az Fietsersbond kerékpáros szervezet munkatársa, Marjolein de Lange állítása szerint a rendszer az esetek többségében nagyon jól működik, viszont mivel az autók a lámpáknál megállnak, majd újra felgyorsulnak, ezzel növelik a levegő szennyezettségét. Erre jelentene megoldást, ha az útszakaszon egyetlen jármű sem haladhatna az óránkénti 18 kilométeres sebességnél gyorsabban.
Koppenhágában már egy ideje bevezették a zöld hullámot, de itt csak egy kétkilométeres szakaszon, ahol délelőtt a városba vezető irányban, délután pedig a városból kifelé lehet megállás nélkül haladni a biciklistáknak.
Forrás: http://www.nieuwsuitamsterdam.nl
LA VÉLORUTION, AZAZ A BICIKLIFORRADALOM

Egyre több helyen indul be a közeljövőben Párizsban az önkiszolgáló kerékpárkölcsönzés rendszere. Egy francia reklámügynökség találta ki a lehető legegyszerűbb sémát, amely megnyert magának több ezer párizsit, s amelyet most világszerte több nagyváros, köztük Chicago, Moszkva, Genova, Sydney és London is szeretne átvenni.
2007 nyarán egy reklámügynökség állította forgalomba a többezer, egyébként hazánkban gyártott biciklit a francia fővárosban, igaz, cserébe rengeteg reklámfelületet kértek és kaptak Párizstól. Mára már több mint ezer állomásról lehet biciklit kölcsönözni, s a rendszer kitalálója, Jean-François Decaux állítása szerint ez az egyik kulcsa a sikernek: nem kell öt-tíz percnél többet gyalogolni ahhoz, hogy bicikliállomást találjunk. A kölcsönzés rendkívül olcsó, az első fél óra ingyen van, utána egy euró, a második óra még egy euró, viszont bérletet is lehet venni, ami még egy teljes évre is pusztán 29 euró. Jean-François Decaux büszkén hangoztatja, hogy néhány hónap alatt a párizsi tömegközlekedés szerves részévé váltak, olyanok is kerékpárra ülnek, akik korábban soha.
Forrás: http://www.spiegel.de
TUDATOS VÁSÁRLÓ CÉGMÉRCE

TUDATOS VÁSÁRLÓ CÉGMÉRCE
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy éljenek a fogyasztók információhoz való jogával, és vásárlás helyett tájékozódjanak új honlapjukon a leggyakrabban vásárolt termékekről és a mögöttük álló vállalkozásokról.
A fogyasztói tájékozódást segíti a Tudatos Vásárlók Egyesületének a kelet- és közép-európai térségben egyedülálló projektje, a Tudatos Vásárló Cégmérce, amelyet november 30-án, a Ne Vásárolj Semmit! napon hozott nyilvánosságra az egyesület.
A Cégmérce Magyarország első, a fogyasztók hosszú távú érdekeit szolgáló adatbázisa, amely közvetlenül segíti a fogyasztói döntéshozatalt. Társadalmi és környezeti teljesítményük alapján rangsorolja a vállalatokat. Az adatbázis 11 (környezeti, társadalmi, állatjóléti és egyéb) szempont szerint összesíti és értékeli a cégekről elérhető információkat. Független információforrások, köztük hatóságok, média, civil szervezetek és bizonyos esetekben maguk a vállalatok közzétett adatai alapján nyújt átfogó képet a vállalatok környezeti és társadalmi teljesítményéről.
Az adatbázis jelenleg három iparág: a mobilszolgáltatók, a tejforgalmazók és a tisztítószergyártók vállalatait rangsorolja. A Cégmércét az egyesület folyamatosan bővíti, következő lépésben a szupermarketeket vizsgálják majd. A Cégmérce elérhetősége: cegmerce.tudatosvasarlo.hu
Forrás: greenfo.hu



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.