kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
FORGALOMCSILLAPÍTÁS BUDAPEST BELVÁROSÁBAN


A Belvárost felfedezni kívánó látogatónak manapság nincs könnyű dolga. Néhány sétálóutca kivételével a főváros szívében ugyanis lépten-nyomon hatalmas gépjárműforgalommal és parkoló autókkal kell szembesülnünk - ez utóbbiak sok helyen szó szerint lehetetlenné teszik a közlekedést a járdán.
Ezen az áldatlan állapoton szeretne változtatni az a forgalomcsillapítási koncepció , amelyet az V. kerület önkormányzata novemberben fogadott el, és 2010-ig meg szeretne valósítani. Az elképzelések szerint a kerület belső útjait megszabadítják az átmenő forgalomtól, amely egyetlen utca kivételével a kerületet határoló főutakra korlátozódik majd. Mindez jelentős lépést jelent a Belváros újjászületése felé, hiszen a belső utcákon jelenleg több tízezer gépkocsi halad át naponta. Például a városrész Vámház körút-Kiskörút-Kossuth Lajos utca által határolt déli részének átmenő forgalma napi 20-22 ezer jármű.
Az átmenő forgalom "eltanácsolását" részben a forgalmi irányok megváltoztatásával, részben pedig a behajtási lehetőség fizikai korlátozásával érik majd el. A forgalomcsillapítási terv egyik sarkalatos pontja a kerület "főutcájának" azaz az alábbi utcák és terek láncolatának gyalogosbaráttá alakítása: Kecskeméti utca - Egyetem tér - Károlyi Mihály utca - Ferenciek tere - Petőfi Sándor utca - Szervita tér (egy része) - Bécsi utca - Erzsébet tér (egy része) - Október 6. utca - Szabadság tér - Honvéd utca.
Az átépítési terv konzorciumi tervezésben készül. A konzorcium vezetője a Közlekedés Kft., tagjai a Teampannon Kft. és a Főmterv Zrt. A tervezési koncepció szerint a belváros új főutcáját olyan tartalommal kell kialakítani, hogy annak városépítészeti minősége példaértékű követendő modell legyen. Az átépítéssel csökken az útfelület, növekszik a járdafelület, az utakon csak célforgalom közlekedhet, helyenként az is időkorlátozással.
A Március 15. téren és a Ferenciek terén gyalogátkelőket alakítanak ki, ezzel végre megszűnik a gyalogosok aluljárókba való száműzetése, lépcsőztetése. Hasonlóképp megoldják azt is, hogy a Bazilikától a Lánchídig kényelmesen el lehessen sétálni - a szépen felújított Szent István téri és Zrínyi utcai szakasz ugyanis jelenleg a Roosevelt téren (a Lánchíd előtt) egy "gyorsforgalmi" útba torkollik, ahol kerülő úton érhető el a hídfő.
A gépkocsi-forgalom visszaszorításának és a közterületek megújításának legfőbb célja természetesen a Belváros vonzerejének növelése a lakosok, a látogatók, a vásárlók számára. A főépítészi iroda szerint a gyalogosbarát vagy teljesen sétálóvá alakított utcák, terek egy része a fellendülő kiskereskedések révén jellegzetessé válhat. Így többek között régiségek utcája, kézművesek utcája és az egyetemi életre szerveződött sétálóhelyek jöhetnek létre.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a kívánt eredmény érdekében a forgalomcsillapítást más közlekedés-szervezési intézkedésekkel kell kiegészíteni. Ilyen például a közterületi parkolók és a cégek számára biztosított parkolási engedélyek számát fokozatosan csökkentő parkolási koncepció és a kerület kerékpározhatóságát biztosító intézkedések. Például az egyirányú utcák rendszere jelenleg lehetetlenné teszi a szabályos kerékpározást.
E kiegészítések azért is rendkívül fontosak, mert a Belváros kis területénél, nagy népsűrűségénél és a különböző tevékenységek koncentrációjánál fogva leginkább a gyalogos és a kerékpáros közlekedésre alkalmas. Hiszen az V. kerület területe mindössze 2,6 négyzetkilométer, keresztben tíz perc sétával és hosszában ugyanennyi kerékpározással már be is jártuk.
Értesüléseink szerint az V. kerület új parkolási koncepciója néhány héten belül kerül nyilvánosságra, a kerület kerékpárosbaráttá alakítására szóló javaslatait pedig a Magyar Kerékpáros Klub nyújtja be a közeljövőben a főépítészi irodának.

Madarassy Judit


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.