kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
VASÚTVONALAK A TÉRSÉGNEK

A széles körű tiltakozás hatására a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem szűkítette a menetrendet 2007. december 9-étől a vasúti mellékvonalokon, de 12 vonalon egyelőre csak május végéig lesz menetrend.
Előzmények
Az elmúlt időszakban a GKM 64 alacsony forgalmú vonal bezárását vette fontolóra. 14 vonal 2007. március 4-étől már szünetel, 38-at pedig térségi üzemeltetésre ajánlott fel.
Az október 25-i társadalmi egyeztető fórumon került nyilvánosságra, hogy 38 vonal van a halállistán a sajtóban megszellőztetett 21 helyett. A tételes felsorolást csak október 26-án tették közzé. Október 27-én jelent meg az önkormányzatoknak szóló levél, miszerint ha november 7-ig nem tesznek szándéknyilatkozatot térségi üzemeltetésbe vételre, december 9-étől az adott vonalon megszűnik a vasúti személyszállítás. A levél óriási felháborodást váltott ki országszerte, hiszen ilyen rövid idő alatt a feltételek ismerete nélkül nem lehet megalapozott döntést hozni. Ennek ellenére 34 önkormányzat adta le szándéknyilatkozatát határidőre 10 vonal térségi átvételére. A települési, civil és parlamenti harc eredményeként egyelőre marad a vasúti közlekedés mind a 38 vonalon. Felsmann Balázs államtitkár kijelentette, hogy a szándéknyilatkozattal nem finanszírozásra vagy operatív üzemeltetésre várnak ígéretet, hanem arra, hogy az önkormányzatok elvégzik a hatáskörükbe tartozó feladatokat (állomáshoz vezető út és az állomás környékének rendben tartása, kerékpármegőrző, ráhordó járat stb.) November 21-ig a 286 érintett önkormányzat közül 75 adott igenlő választ, és a GKM várja a további szándéknyilatkozatokat.
A jövő: a térségi vasút
"A GKM szándéka, hogy ahol lehetséges, a közszolgáltatást az önkormányzatok bevonásával megvalósuló térségi vasúti modell váltsa fel. A GKM a következő időszakban a MÁV, a Magyar Vasúti Hivatal és a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. bevonásával, az önkormányzatok véleményének figyelembevételével alakítja ki a térségi vasúti pályázatok rendszerét. A minisztérium törekvése, hogy a térségi vasúti pályázatok minél hamarabb kiírásra kerülhessenek." - olvasható a minisztérium honlapján.

A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub levelet írt az önkormányzatoknak, bátorítva a térségi kezelésbe vételt, melyhez szakértői és jogi segítséget ad. Véleményünk, melyet a Vasúti Települések Szövetsége (VTSZ) november 20-i tanácskozása is megerősített, hogy meg kell alkotni egy keretszerződést, mely garantálná az egyenlő esélyt és a kedvező feltételeket például az infrastruktúra átvételére. Az egyenkénti szerződésekben pedig a térségek egyedi igényeinek belefoglalására lenne lehetőség. A térségi kezelésbe vétel akár módot is adhat a szüneteltetett vonalak újraindítására, csak a helyi társadalom és az önkormányzat elszántsága kell hozzá.
A keretszerződés azt is rögzítse, hogy ahol térségi vasút működik, tehát ahol a közszolgáltatást a helyi önkormányzatok rendelik meg, a GKM ne indíthasson teljesen párhuzamos autóbuszjáratot. A 2006. márciusától szüneteltetett mellékvonalak többsége esetében a helyettesítő autóbuszjáratok már néhány hónap elteltével jelentősen csökkentek. Az Ormánságban Sellye-Villány között 4 pár vonat helyett 2 autóbusz járatpár maradt, Pápa-Tatabánya között 5 vonat járt, ma nem jár semmi. Kál-Kápolna-Kisterenye között 5 vonatpár helyett hétköznap 3 autóbusz járatpár, vasárnap 2 járatpár, szombaton csak 1 járat maradt, utóbbi is késő este, ezzel teljesen ellehetetlenítve a Mátra keleti részére irányuló turistaforgalmat, elzárva a helyiek bakancsos turizmusból származó bevételi forrását.
Folytatjuk a térségi fórumsorozatot
A Magyar Közlekedési Klub folytatja térségi fórumsorozatát, elsősorban azon a 12 vonalon, ahol a vasúti közlekedést autóbusszal szándékoznak helyettesíteni. Legfőbb célunk - a Vasúti Települések Szövetségével vállvetve - hogy kimunkáljuk a térségi vasút üzemeltetésének valós feltételeit. Ezeket a fórumokat - hasonlóan a Balassagyarmaton, Mezőhegyesen és Kiskörén tartottakhoz - helyi kezdeményezésre, helyi és kormányzati előadásokkal, vitákkal, érdekegyeztetésekkel tartjuk. A térségi vasút működéshez hazánkban is megvannak a szakemberek, kialakulóban vannak az üzemeltető társaságok. A térségi fórumok alkalmat adnak arra, hogy a szereplőket összehozzuk, az önkormányzatokat meggyőzzük, hogy a térségi vasutak hazánkban is sikeresek lehetnek.

Somodi Mária


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.