kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A BAKONYI VASÚT

A 2006 nyarán megjelent bezárási listán még a bakonyi vasút is szerepelt, ám jelenleg nincs a felszámolásra ítéltek között. A vonalra szervezett kirándulások, utazások , az érintett önkormányzatok (szám szerint 16), valamint a Győr-Moson-Sopron és Veszprém Megyei Önkormányzatok közgyűléseinek egységes kiállása, civil szervezetek fellépése, szakmai ajánlásai járultak hozzá a döntés megváltoztatásához. Civil kezedeményezés alapján a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal - a műemlékvédelmi eljárás lefolytatása érdekében - 2007. június 18-án 1 évre elrendelte a vasút Bakonyszentkirály-Csesznek-Eplény-Veszprém szakaszának ideiglenes védelmét.
A Bakonyi vasút védettsége jó hír, de olyan érdemi változások, amelyek a vasútvonal versenyképességét javíthatnák, még nem történtek. Noha az érintett önkormányzatok, civil szervezetek és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium között egyetértés alakult ki abban a tekintetben, hogy a vasútvonal Győr-Bakonyszentlászló szakasza elővárosi közlekedésre alkalmas, és ezt a szerepét meg kell erősíteni, 2007. december 8-tól a Kisalföld Volán a Győr-Bakonyszentlászló viszonylatban közlekedő autóbusz járatpárok számát munkanapokon 5-6-ról 8-ra, munkaszünetes napokon 3-ról 5 re növelte. Ráadásul a többlet autóbuszjáratokat a Volán minden esetben a vonatokkal közel azonos időpontban indítja. A lépés mindkét szolgáltató hatékonyságromlását eredményezi. Nem a járatbővítés, hanem a párhuzamos autóbuszjárat helyett ráhordó járatok kialakítása lett volna a helyes megoldás.
A civil szervezetek és az érintett önkormányzatok álláspontja szerint Győr-Bakonyszentlászló viszonylatban a reggeli Győrbe történő beutazás, valamint a délutáni hazautazás feltételeit 1-1 vasúti járattal javítani kellett volna. A járatok beállítása nem járt volna többletteljesítménnyel, mert reggel egy olyan vonatot lehetett volna Bakonyszentlászlóról Győrbe visszaindítani, amelyet a menetrendben nem hirdettek meg, és üresen, utasok nélkül közlekedik Bakonyszentlászlóról Veszprémbe. A kora esti, kihasználatlan járat indítását pedig előre lehetett volna hozni délután négyre.
Az új menetrendben elképesztő anomáliák vannak az egyes vonatok közlekedésében is. Bár Veszprémig 4 vonatpár közlekedik, ebből Győr-Veszprém viszonylatban csak kettővel lehet utazni, mert a másik kettő hivatalosan csak Bakonyszentlászlóig jár. A meglévő kettő járatpárból is van olyan vonat, amely Bakonyszentlászlón 40 percet áll. A menetrend a bakonyi vasúti turisztikai forgalmat - hacsak tavaszig nem változtatják meg - teljesen tönkreteszi, illetve a közvetlen Győr-Veszprém utazások ellehetetlenülése miatt a két város közötti forgalom is teljes egészében átterelődik a buszokra. A vonal kettévágását sem a civil szervezetek, sem a megyei és települési önkormányzatok nem kérték, és nem támogatták. A vonal elővárosi funkciói gondos menetrend tervezés mellett mind Győr-Bakonyszentlászló, mind Zirc-Veszprém viszonylatban kialakíthatóak oly módon, hogy azokat részben közvetlen Győr-Veszprém járatok biztosítják. A vonal rentabilitását a hivatásforgalmi és a turisztikai funkció csak együttesen tudja biztosítani. Ha a turisztikai funkciót úgy levágják, mint az a mostani menetrendben történt, úgy a térség civil szervezetei képtelenek lesznek arra, amit vállaltak, hogy e vasútvonalat kiemelten népszerűvé tegyék.
A körülmények ismeretében kijelenthetjük, a bezárás veszélye itt sem múlt el, hiszen a megújulásra ez a vonal sem kapott lehetőséget.

Azokról a vonalakról, ahol párhuzamos buszjáratot indítottak, illetve a megszüntetésre ítélt 38 vonalról a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján további információkat találunk: http://www.gkm.hu/feladataink/kozlekedes/vasutikozl/34_onk_vasut.html

Bödecs Barnabás


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.