kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
TÍZ ÉVE ÉS MOST
VISSZAPILLANTÓ ROVATUNKBAN A LÉLEGZET RÉGI SZÁMAIBÓL IDÉZÜNK AKKOR ÉS MÉG MOST IS AKTUÁLIS CIKKEKET


1997. decemberi szám
30 kilométerrel Európa városaiban
Mozgalom indult tehát »Legyen az utca mindenkié!« jelszóval. A svájci törvények szerint ha a mozgalmat százezer állampolgár támogatja, akkor országos szavazás tárgyává teszik, és törvény válhat belőle. A mozgalom elindítói azt kívánják, hogy a jelenlegi 50 km/h sebességet csak a fontosabb városi utakon engedélyezzék, de azt is csak akkor, ha gondoskodnak az egyéb közlekedési eszközöket használók biztonságáról és az alacsony zajszintről.
A kezdeményezés jogilag csak Svájcban érvényes, de a klub megszerezte Heiner Monheim (Németország, Trieri Egyetem) támogatását az ügyben, hogy a 30 km/h egész Európában érvényes legyen. A professzor a következőket mondja: »a 30 km/h ellen semmi meggyőző érvet nem lehet felhozni. A városi utak 80 százalékánál szükség van a 30 kilométeres korlátozásra a gyermekek, gyalogosok és biciklisták biztonsága érdekében.«
A T&E másik tagja, az Osztrák Közlekedési Klub, a VCÖ pedig azt javasolja, hogy az összes főúton 80 kilométer legyen a sebességhatár. Javaslatukban az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács kutatási eredményeit említik, amelyek szerint már 5 km-es csökkenés is tizenegyezer életet mentene meg egész Európában."
1997. decemberi szám
30 kilométerrel Európa városaiban
Mozgalom indult tehát »Legyen az utca mindenkié!« jelszóval. A svájci törvények szerint ha a mozgalmat százezer állampolgár támogatja, akkor országos szavazás tárgyává teszik, és törvény válhat belőle. A mozgalom elindítói azt kívánják, hogy a jelenlegi 50 km/h sebességet csak a fontosabb városi utakon engedélyezzék, de azt is csak akkor, ha gondoskodnak az egyéb közlekedési eszközöket használók biztonságáról és az alacsony zajszintről.
A kezdeményezés jogilag csak Svájcban érvényes, de a klub megszerezte Heiner Monheim (Németország, Trieri Egyetem) támogatását az ügyben, hogy a 30 km/h egész Európában érvényes legyen. A professzor a következőket mondja: »a 30 km/h ellen semmi meggyőző érvet nem lehet felhozni. A városi utak 80 százalékánál szükség van a 30 kilométeres korlátozásra a gyermekek, gyalogosok és biciklisták biztonsága érdekében.«
A T&E másik tagja, az Osztrák Közlekedési Klub, a VCÖ pedig azt javasolja, hogy az összes főúton 80 kilométer legyen a sebességhatár. Javaslatukban az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács kutatási eredményeit említik, amelyek szerint már 5 km-es csökkenés is tizenegyezer életet mentene meg egész Európában."
1997. decemberi szám
"Kevesebb kamion az Etele úton
Október 27-én a Tétényi út és az Etele út sarkán ismét forgalomlassító tüntetést szerveztek a környező lakosok és több környezetvédő szervezet. A tüntetést az váltotta ki, hogy az ún. Egérút létesítése óta nagy mértékben megnövekedett a környék tehergépjármű-forgalma. A kamionok dübörgése és légszennyezése felháborította és elkeserítette a környező lakosokat.
Ez a tüntetés egy eseménysorozat része volt, de most először képviseltette magát a Fővárosi Önkormányzat. Arató Balázs, a Közlekedési Ügyosztály vezetője meghívta a tüntetés szervezőbizottságának képviselőit egy egyeztető megbeszélésre, minek eredményeként az ügyosztály megígérte, hogy december 15-ig korlátozótáblákat helyez ki, s a 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművek ezentúl nem mehetnek be az Etele útra s környékére."
1997. decemberi szám
A légi közlekedés kárai
A környezetvédelmi szervezetek érdeklődési körébe a légi közlekedés okozta környezeti kár lassabban kerül be, mint a közlekedés egyéb ágazatai, különösen az autóközlekedés okozta károk. Ennek részben az az oka, hogy ennek a kárnak a természete egészen más, és kevésbé közismert (esetenként pedig csak most kutatják). A svájci Robert Eglinek és a brit Mark Barrettnek a 80-as években végzett kutatásait most kezdik felhasználni, és a légi közlekedéssel járó problémákat napjainkban már jobban értjük.
Márciusban rendeztek egy konferenciát Stockholmban a légi közlekedés környezeti hatásáról. A konferenciára ellátogatott Neil Kinnock is, az EU közlekedési minisztere, a svéd közlekedési miniszter és a légi közlekedés fontosabb résztvevőinek képviselői. Kinnock beszédében azt hangsúlyozta, hogy a légi közlekedésnek is részt kell vállalnia a közlekedés külső költségeiből, és hogy az EU-nak kell kezdeményeznie a légi forgalom okozta károk felmérésére és szabályozására alkalmas módszerek kutatását."



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.