A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Miniszter válasza a Petícióra
,,Keresztes K. Sándor úr
miniszter
Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium
Budapest
Tisztelt Miniszter Úr!
A társadalmi környezetvédő szervezetek által a Föld Napja alkalmából átadott petíciókban foglalt, a KHVM illetékességi körébe tartozó feladatokat illetően az alábbiakban tájékoztatom.
A Levegő Munkacsoport követeléseinek jelentős része olyan általános célokat tartalmaz, amelyekkel teljes mértékben egyetértünk, megvalósításán fáradozunk. A közúti közlekedés további, a környezettel összhangban álló fejlődése szempontjából rendkívül fontos az ésszerű városi gépkocsi-használat propagálása, szabályozásokkal való elősegítése. Ehhez nélkülözhetetlen a lakosság meggyőzése széleskörű tájékoztatás révén, továbbá a tömegközlekedés elővárosi és távolsági forgalomban a vasút fejlesztésével, minőségi kínálatával alternatíva biztosítása.
A sok azonosság mellett a ,,gépjárműforgalmat gerjesztő'' nagyberuházások megtiltását illetően a tárca álláspontja alapvetően eltér a zöld mozgalmakétól. A követelés az autópályák, autóutak esetében a nyugat-európai országok környezetvédő mozgalmaitól ered. Ezt kívánják a hazai viszonyokra alkalmazni, tekintet nélkül az ellátottsági szintben meglévő óriási különbségekre. Úgy véljük, hogy a gazdaság hatékony működése, elmaradott térségek gazdasági fellendítése érdekében Magyarországon jelentős úthálózat fejlesztésre van szükség. Ez nem érinti a vasúti fejlesztések szükségességét, a két közlekedési alágazat csak egyes speciális esetekben helyettesítheti egymást. Egyéb nagyberuházások, ipari, kulturális és rekreációs létesítmények, bevásárlóközpontok esetében sem a kategorikus tiltás a járható út, hanem a környezeti hatások alapos elemzése alapján történő egyedi döntés.
A Fadrusz utcai Környezetvédő Egyesület petíciójának a közlekedési tárcát érintő része az M0 autópályára, ennek kapcsán a budapesti tranzitforgalom mérséklésre vonatkozik. Az M0 autóút jelenleg üzemben lévő szakasza csak nagyon korlátozott mértékben alkalmas a főváros tehergépkocsi-forgalom alóli mentesítésére. Az útbaigazító táblák kihelyezése ellen eddig az érdi lakosság és önkormányzat tiltakozott, ugyancsak környezetvédelmi szempontokra hivatkozva. Az ügyben megegyezés született, a módosított, jóváhagyott táblarendszert 1991. június végéig felállítjuk.
Az M0 körgyűrű következő a 6.sz. főút és az M1 autópálya közötti szakaszának építése terveink szerint 1992-ben kezdődik és 1994-ben kerül sor az átadásra. Az M0 csak ezt követően lesz képes jelentősen tehermentesíteni a fővárost.
Az itt röviden megválaszolt kérdések részletesebb kifejtése, megvitatása érdekében munkatársaim készséggel rendelkezésre állnak.
Kérem Miniszter urat, hogy a petíció benyújtóit tájékoztassa álláspontunkról.
Budapest, 1991. május 20.
Tisztelettel üdvözlöm
Siklós Csaba
Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Miniszter''
|