Ózonözön
Ha mostanság ózont mondanak, a legtöbb ember sapkáját fejibe vágva bámul az égre és lesi a lyukat. Pedig mondom, a magyar ember jobban tenné, ha ózonügyben nem felfelé lesne és a felelősöket sem arra keresné. Van ugyanis a "fönti" ózonnak egy talaj menti ózon rokona, amely minimális mennyiségben mindig is természetes alkotórésze volt földi levegőnknek. Nem is bántott az O 3 sokáig senkit. Koncentrációja azonban manapság néha annyira megnő, hogy az állampolgárok egészségvédelme érdekében riadótervben előírt korlátozásokat kénytelenek életbeléptetni. Persze leginkább még mindig csak nyugaton, ahol mérőműszer is akad.
A "földi" ózon a nyárra vár, hogy kedvező körülmények között nitrogéndioxidokból (NO x ), szénhidrogénekből (CH) és illó szerves vegyületekből előállíthassa magát. Kedvező körülményeket számára a koradélutáni intenzív napsütés, a száraz mozdulatlan levegő biztosít nitrogénoxidokat és szénhidrogéneket pedig elsősorban a közúti gépjárműforgalom. Szélben a kipufogógázok (ha még be nem szívtuk őket) gyorsan szétoszlanak s "legfeljebb" savas esőt okoznak valahol. A tiszta, szélcsendes nyári időben ellenben az alul lévő hideg levegőrétegre rátelepedik a meleg s a felszállni nem tudó szennyezőanyagoknál ekkor indítja el a napfény a fotokémiai folyamatot. A városokban így termelődő és megrekedt ózon egyik fő okozója a nyári ún. Los Angeles-i (fotokémiai) szmognak. Annak a kékesen lebegő izének, amit Győrben, Budapesten is sokszor megcsodálhatunk...
Nyílt terepen az ózon más taktikát választ. A nagyforgalmú tranzitutak, autópályák mentén keletkező és eloszlani nem tudó szennyezőanyagok lassan továbbsodródva keresik a kedvező földrajzi terepet, hogy ott megállapodva veszélyessé növeljék az ózonkoncentrációt.
A földi ózon ellentétben a közhiedelemmel nagyon súlyos méreg. Határérték felett különösen a gyermekek, az idősek és a szabadban nehéz fizikai munkát végzők egészségét támadhatja meg. Az agresszív gáz elsősorban a légzőszerveket károsítja (súlyosságától függően előbb fejfájást, köhögést, rosszullétet okoz; majd fulladást, légszomjat, asztmás megbetegedést , tüdővizenyőt), de megtámadja a szemet is. Sőt, a gabonaszemet is, hiszen a mezőgazdasági növénykultúrában akár 15%-os terméskiesést okozhat (az USA-ban évi 12,4 milliárd dollárra teszik az igy keletkezett kárt). Az ózon egyik fő okozója az erdőpusztulásnak és jut néki némi szerep az üvegházhatásnál is.
Nem véletlen tehát, hogy ahol rendszeresen mérik igyekeznek a lakosságot megvédeni a veszélyes ózondúsulástól. Az intézkedések elsősorban az elsődleges szennyezőanyagok csökkentésére irányulnak, újszemléletű közlekedéspolitika érvényesítésére. Ennek központi eleme a városi egyéni autózás és parkolás feltételeinek nehezítése, a tömegközlekedés fejlesztése, a sebességhatárok leszállítása, autópályák építésének tagadása, az árutranzit nehezítése, a közúti árufuvarozás vasútra terelése, a vizi-kerékpáros és a kombinált fuvarozás előnyben részesítése.
Csak nálunk semmi. Még a betervezett sebességhatár-csökkentést is elnapolták őszre...
Persze a motorizáció szent tehenéhez nyúlni mindenütt veszélyes. Ismerve az erőviszonyokat és az illetékes tárca "harcosságát", intézkedés a Kompromisszum K. Minisztériumtól nem is várható. Lépni inkább azoknak a helyi önkormányzatoknak kellene, melyek a lakosság egészségvédelmét két választás között is komolyan gondolják.
Polgármester urak: jönnek a törökök, támad az ózon, itt a nyár . Ébresztő!
Kalas György dr.
|