A Lágymányosi híd és az Expo
A Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Bizottságának megbízásából az Öko Rt. elkészítette a Dél-Budapesti Városközpont és a Világkiállítás előzetes környezeti hatásvizsgálatát. A tanulmány egyértelműen rámutat, hogy az Expo telepítési helyszíne környezeti szempontból rendkívül kedvezőtlen:
1.) Az Expo területe felcsúszott a Hungária gyűrűn belüli belvárosba, ahol jelenleg is tűrhetetlen a zsúfoltság, a légszennyezés és a zaj.
2.) A Belvároshoz tapasztott helyszín nem illeszkedik a főváros decentralizálására irányuló városfejleszési elképzelésekhez. Ezzel a helyszínnel az Expo megrendezése a főváros egésze számára környezeti szempontból semmilyen távlati hasznot nem jelent, hanem éppen ellenkezőleg, súlyosbítja a gondokat.
3.) Az Expo helyszíne ma is környezetileg terhelt terület. Az 1990-91-es levegőminőségi éves átlagadatok szerint mind a kéndioxid, mind a nitrogénoxid, mind pedig a porszennyezettség alapján a legrosszabb vagy a közepesnél rosszabb kategóriában van. A Budafoki út és az Irinyi út mellett 1990-es mérés alapján a zajszint jóval meghaladja az előírt határértéket.
4.) Bár az Expo helyszíne távlatban Egyetemváros (és nem városközpont) kíván lenni, az Expo miatt ide szerveződik a közúti és a tömegközlekedés számos vonala. Ez az Expo után kihasználatlan kapacitásokat jelent majd. A városszerkezet pedig tovább torzul, hiszen városközponti kiszolgálást kap egy nem központi funkció, ugyanakkor a rendezési tervekben városközpontnak nyilvánított területek (pl. Észak-Csepel) megközelíthetetlenek maradnak.
5.) A Lágymányosi híd környezeti hatásai önmagukban is számottevőek. Nem kell szakembernek lenni annak érzékeléséhez, mit jelent majd a három vasúti pálya mellett a 2×2 sávon futó közút, amelyhez két villamospálya társul. Megjegyezzük, hogy ez a híd legkisebb keresztmetszete, hiszen az elosztósávok, illetve a fel- és lehajtók helyenként tovább növelik az egymás melletti sávok számát. A híd közúti forgalma Pest felől várhatóan a Soroksári út mai forgalmának fog megfelelni. Ehhez járul a budai oldalról jövő forgalom légszennyező és zajhatása, továbbá a villamos és a vasúti közlekedés zaja. Mindez még az Expo csúcsterhelése nélkül is elfogadhatatlan mértékben növeli a terület szennyezettségét.
A jelenlegi Expo-helyszínnel egybekötött Lágymányosi híd megvalósítása tehát a főváros környezeti állapota szempontjából mind rövid, mind hosszú távon lokálisan és globálisan egyaránt meglehetősen kártékonynak tűnik. Az elkészült előzetes hatásvizsgálat mindezek alapján javasolja, hogy a Világkiállítást Kőbányán rendezzék meg. Ez a megoldás megszüntetné a Lágymányosi híd megvalósításának kényszerét, ami önmagában óriási környezeti haszon lenne a főváros számára.
Boros Márta
témafelelős (Öko Rt.)
|