kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kamionforgalom- korlátozás
Győr még várjon...

Háborog a határ, tanácstalan a minisztérium, füstölög az itt rekedt kamionos. A csehszlovákok már a tavaszi tranzitdíj-emelésnél sem vacakoltak, míg minket görög, bolgár úgy zsarol meg, ahogy csak akar. Északi szomszédaink következetesek maradtak abban, hogy minden ország maga határozza meg a rajta áthaladó tranzitforgalom feltételeit, hát ők most meghatározták: hétvégi forgalmi tilalmat léptettek életbe a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók számára.
Ezért most nálunk a hivatalos háborgás, tanácstalanság, füstölgés. A REFLEX Környezetvédő Egyesület már többször követelt kamion-korlátozás bevezetését a magyar közlekedési tárcától (legalább az országhatár — Győr közti szakaszon). Idézem a legutóbbi KVHM-válasz lényegét:
"A levélben megfogalmazott célkitűzéseikkel a legteljesebb mértékben egyetértünk, azok megvalósításáért évek óta teszünk erőfeszítéseket.
Az osztrák és svájci példákat figyelembe véve, azok tapasztalatait értékelve készülünk Győr város éjszakai, illetve hétvégi tranzitforgalom korlátozására. A felhozott példák is bizonyítják, hogy ennek előfeltétele a településeket elkerülő, a nemzetközi forgalmat biztosító autópályák megléte. Mint az Önök előtt is ismeretes, ezért kezdődött meg a legnagyobb gazdasági nehézségek ellenére még 1990. év végén az M1 autópálya Győrt elkerülő szakaszának kiépítése, amely most már belátható időn belül, 1994-ben befejeződik."
Az első mondatot nem kell magyarázni; az egy zöld bratyi — így kezdődik minden minisztériumi válasz. A többit pedig azóta sem tudjuk megfejteni. Már miért lenne a kamionforgalom korlátozásának előfeltétele egy, két, három, stb. autópálya megépítése? Van, ahol üzemelő autópályáról tiltják őket ki (és akkor merre megy?), van ahol országútról. Megtettük ezt idén nyáron Magyarországon is, a Balaton térségében. Igaz, nem a gépjárműforgalomtól szenvedő helyi lakosság, hanem a külföldiek nyugodt pihenése érdekében (lexikonban lásd: gazdasági érdek, idegenforgalmi bevétel stb.) Nem elkerülő autópálya-szakasz hiányzik itt tehát, hanem az állami akarat, amely a gyakorlatban is elismerné az állampolgár jogát. Az egészséges létfeltételekhez és életminőségének védelméhez.
Az említett svájci és osztrák példák, ill. a magyar közúti közlekedési koncepció áttanulmányozása után az a véleményem, hogy alapos súlypontáthelyezésre lenne itt szükség, és kisebb léptékben kellene gondolkodni. Feltehetően nagyobb haszonnal járna, ha nálunk nem a nagyvárosokat, de például Kálnokot és Siklóst kerülné el a közlekedés. Jó nagy ívben...

Kalas György dr.


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.