kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Helyzetkép a fővárosi kerékpárutakról

Beszélgetés Tókés Balázzsal, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának kerékpáros témákkal foglalkozó munkatársával
— A múlt évben mennyi pénzt költött a főváros kerékpárutakra?
— A Közgyűlés 40 millió forintot hagyott jóvá kerékpárutakra és kerékpártárolók építésére. Ehhez további 2 millió Ft adódott hozzá, mely az ÁFA visszatérítésből származik, ugyanis az útépítés ÁFA-mentes tevékenység volt. Ez 1,4%-át tette ki az 1992. évi közlekedésfejlesztésre fordított pénzeknek, ami valamivel több mint 3 milliárd Ft volt.
— Mire fordították ezt a nagynak éppen nem mondható keretet?
— A 91-es évi munkák befejezésére 6,02 millió Ft, a 92. évi tervezésekre 11,3 millió Ft, a tárolók építésére 2,18 millió Ft, az útépítésekre pedig 20,05 millió Ft jutott. Ehhez jön még a lebonyolítási munkákért, pótlólagos tervezésekért a fennmaradó 2 millió Ft.
Ezek szerint a keret feléből épült konkrétan kerékpárút. Milyen hosszban és pontosan hol készültek el ezek?
1992-ben 5,1 km kerékpárút épült. Fél kilométer a Barát patak gátján, s így a Római parton kerékpározva a Barát patak hídjáig lehet eljutni. Fél km épült a Dévényi utcai szakaszon, így a Tatai úti kerékpárút elérte a Hungária körutat. Megépült a kelet-nyugati gerincút Stefánia úti szakasza 1,6 km hosszon, ami a Városligetből vezet ki, továbbá a Veress Péter úton a Lándzsa utca és a Bökényföldi út közötti szakasz 2,5 km hosszban.
— Mi magyarázza ezt az 1991. évi 11 km-es építésnél is kisebb hosszt, ráadásul szétszórtan a város területén, látszólag koncepció nélkül?
— 1992-ben a tetvezett budai gerincút folytatása a Margit hídtól az Árpád hídig elmaradt, mert a II. kerületi önkormányzat nem adott építési engedélyt a területén haladó nyomvonalra, mondván, ez a terület a fővárosé. Ezt a problémát ki kellett vizsgálni, s kiderült, hogy a kerületé a terület, így most még mindig ott tartunk, ahol tavaly év elején. Időközben a III. kerületi részen a nyomvonalat meg kellett változtatni a területen folyó építkezések miatt, így ennek az eredetileg betervezett vonalnak az építését sem tudtuk elkezdeni.
A tervezéssel azonban annyira előrehaladtunk, hogy idén akár 25 km kerékpárút is megépülhetne. A megépített szakaszok nem koncepció nélküliek, hiszen a kelet-nyugati gerincút két szakasza készült el.
Emellett a fővárosi kerékpáros pénzeken kívül épült a 6-os út mentén a kerékpárút, amely 1,5 km hosszú. A Mezőkövesd utcától a Duna utcáig tart, ameddig a közút is elkészült.
— Az Útalappal kapcsolatos vitán egyeztetések során úgy tűnt, hogy a főváros teljesen kimarad a pénzosztásból, és kerékpárútjaihoz, amelyek jó része az országos közutak kiváltását célozza, nem kap támogatást a közlekedési tárcától a 92-es keretösszegből. Mi a helyzet ezzel kapcsolatban?
A tárca hosszas egyeztetés után 4 millió forint támogatást adott a Veress Péter úti kerékpárút építésére.
— Hát ez is valami. A fővároshoz még 1992 nyarán eljuttatunk egy felhívást, mely szerint a kerületek pályázat útján juthassanak kerékpárút-építési pénzhez. Hol tart ez a dolog?
— A főváros elkészítette a távlati kerékpárút-fejlesztési tanulmánytervét, amellyel az Útalaphoz is tud majd pályázni. Ezt megküldtük a kerületi önkormányzatoknak, vitaanyagot, igazodási pontot nyújtva számukra. A pályáztatás megoldásáról még nem született döntés.
— Remélhetőleg 93-ban előrelép ez is, mint a kerékpárutak építése. Ehhez mennyi pénz kellene?
— A négyéves tervezési ciklusban 1993-ra több, mint százmillió Ft-ot irányozott elő a főváros, de az építési feladatok, a tervezések, illetve a mintaterületi terek, tárolók beindításához ennek két és félszerese szükséges, azaz 250 millió Ft. Ekkora összeg hatékony felhasználását tudjuk biztosítani.
— Ebben az ideális esetben mi épülhet meg 1993-ra?
— Elkészülne a Városliget-Gödöllő szakasz Budapest határáig 8,3 km hosszon, az Újpestet a Városligettel összekötő szakasz 1,4 km-en, a budai gerincvonal a Margit híd-Árpád híd—Mozaik utca-Vasúti híd-Római part mentén 7,3 km hosszon, valamint a Dél-Budai és Csepeli gerincvonal. Összesen több mint 35 km.
— Ez a maximális program, de van e minimális is, azaz valamely oknál fogva előnyben részesített fejlesztések?
— A rendelkezésre álló pénztál függ, hol lehet a leghatékonyabban megvalósítani a terveket. Nincs kijelölt sorrendiség a gerincutak között. Ugyanakkor az új közutak, átkelőhelyek tervezésénél figyelembe vesszük a "nem gépesített" keréken közlekedők igényeit.
— Mi lesz a már elkészült, de kerekesek által nem járható aluljárók, felüljárók, átkelők átépítésével?
— Döntés és koncepció kérdése, hogy a megszavazott pénzeket felaprózva egy-egy pont átjárhatóságának javítására költsük, vagy hálózatot, kerékpárutakat építsünk ki. A város ez utóbbi felé lépett. Ám várjuk a kerékpáros szervezetek véleményét, ezért is küldtük meg Budapest kerékpárút-gerinchálózati tervét a Bringa munkacsoportnak. Ez az anyag alakítható munkapéldány, a beérkező javaslatokat a végleges kialakításnál figyelembe vesszük. Természetesen minden egyes terv a kivitelezés előtt új felmérést igényel majd, amelybe szintén bevonjuk a kerékpáros szervezeteket.
S. Nagy Andrea
* * *
Az interjú elkészülte után, lapzártakor kaptuk a hírt, hogy a fővárosi költségvetés 1993-as tervezete mindössze 50 millió Ft-ot irányoz elő kerékpárutak építésére. Ez a nevetségesen kis összeg az útépítésekre fordított pénzeknek csupán 2,5%-a, a teljes közlekedés-fejlesztési keret 8,3 milliárd forintjához képest pedig elenyésző. A kerékpáros közlekedés ennyire áll az előtérben? Igaz, számítanak még 50 millió forintra az Útalapból is, de annak igen kicsi a realitása, hogy egy 390 milliós keretből 50 millió jut majd a fővárosnak. Javasoljuk, hogy legalább 100 millió forintot tervezzen 6e a főváros a saját költségvetéséből. Ezzel kapcsolatban egy újabb levelet juttatunk el valamennyi képviselőasztalára.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.