kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Hírek a nagyvilágból

Benzinár-emelést!
A Német Környezetvédelmi Hivatal (UBA) kijelentette, hogy Németország képtelen lesz eleget tenni annak az ígéretének, hogy 2005-ig 30 százalékkal csökkenti C0 2 kibocsátását, ha nem csökkenti drasztikusan a közúti forgalmat és az autóhasználatot. Az UBA szerint az üzemanyag-felhasználást Németországban 20-40 százalékkal kell csökkenteni.
Klaus Töpfer környezetvédelmi miniszter szerint az üzemanyagadót növelni kell, és visszautasította azt a kritikát, mely azt állítja, hogy az üzemanyagadó megemelésével történő környezetvédelem sújtja az iparvállalatokat. A miniszter arról gondolkodik, hogy javasolni fogja az EK törvényhozásának: 2005-ig valósuljon meg az átlagosan 5 líter/100 kilométer fogyasztás az új autókban.
Ausztria, Németország, Svájc és Lichtenstein közös környezetvédelmi stratégiát dolgozott ki a károsanyag kibocsátás csökkentésének felgyorsítására. Az ajánlásban javasolják a benzin árának 0,1 ECU-vel (kb. 10 Ft-tal) történő megemelését literenként. Ezzel szándékozzák csökkenteni a motorizációból eredő nitrogén-oxid kibocsátást.
A repülőgépes szennyezés csökkentéséért
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) támogatja az EK Bizottságának a szándékát, hogy szigorúbbak legyenek a repülőgépek károsanyag kibocsátási szabványai. Bár a Bizottság valószínűleg igen enyhe szigorítást kíván majd bevezetni, az európai légitársaságok és repülőgépgyártók máris tiltakoznak, mondván, hogy versenyképességüket csökkentheti majd az új szabvány megjelenése. A mostanában esedékes dokumentumban a Bizottság valószínűleg 3 decibeles zajcsökkentést és 40 százalékos nitrogén-oxid-kibocsátási csökkentést fog javasolni. A jelenlegi javaslat szerint ezek az új értékek csak az 1995 áprilisa után elbírálandó repülőgép-típusokra vonatkoznak majd.
De még ez is túl sok a repülőgép-lobbinak. Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) azt állítja, hogy néhányan már meg is kezdték olyan gépeknek a tervezését, amelyek megfelelnek majd a szigorúbb szabványoknak. A Bizottság szerint azonban a repülőgépipart nem kell félteni, mert képes arra, hogy alkalmazkodjon az új helyzethez, annál is inkább, mert rengeteg idő áll még a rendelkezésére.
Az AEA és az AECMA (a repüléssel és űrhajózással foglalkozó gyártócégek európai egyesülete) lobbizni fog azért, hogy ezek az új szabványok csak akkor lépjenek majd életbe, ha az egész világon elfogadják azokat az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szemezet) bevonásával. Ez utóbbi szervezet azonban aligha fogja támogatni az új elképzeléseket: 1991 végén amellett döntött, hogy csökkenti a nitrogén-oxid-kibocsátást, de ez csak a meglévő apusokra vonatkozik.
A Bizottság egyik hivatalnoka szerint, ha ilyen mértékben növekszik tovább a légiközlekedés aránya, úgy a repűlőgépek által kibocsátott nitrogén-oxidok mennyisége 15 év alatt meg fog kétszereződni.
Törvény az autók újrahasznosításáról
A német környezetvédelmi miniszter arra akarja ösztönözni a gépkocsi gyártókat, hogy vegyék vissza elöregedett gyártmányaikat, és ezáltal kevesebb környezetszennyező szeméttelep legyen. A miniszter reméli, hogy a törvény már a jövő évben életbe lép. Állítása szerint Németországban közel 2,7 millió autó végzi a roncstelepen minden évben, ami 500 000 tonna újrahasznosítható fém elpocsékolását jelenti.
(T&E Bulletin, 1993. október 2.)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.