kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Biztonságot a városi útkereszteződéseknél!

Egy új tanulmány kimutatta, hogy a kerékpárutak különösen az útkereszteződéseknél veszélyesek
A tanulmány, melyet a Német Szövetségi Útiügyi Intézet (BASt) megbízásából a Hannoveri Egyetem és Tervezőhivatal (PGV) készített, fontos kutatási eredményeket tartalmaz a beépített városi területek nagyobb útjain egyenesen haladó kerékpárosok viselkedéséről és az autósok velük kapcsolatos reakcióiról. Modellvizsgálatokat végeztek a kerékpárosok biztonságával és a forgalom akadályoztatásával kapcsolatban, németországi és más országbeli vizsgálatokat értékeltek ki, és empirikus vizsgálatokat végeztek német városok (Bonn, Brunsvrick, Bréma, Darmstadt, Hannover, Münster és Rosenheim) 44 különböző útszakaszán.
Azt találták, hogy a kerékpárosok baleseti kockázata útkereszteződésekben lényegesen alacsonyabb, ha az úttesten vagy kerékpársávban haladnak, mint olyan kerékpárutakon, ahol elhatárolt kereszteződések vannak. A rendőrség adatai szerint általában a kerékpárosokkal történő összes baleset 50-60%-a történik útkereszteződésekben, és ezen balesetek aránya jelentősen magasabb azokon az utakon, amelyek mellett kerékpártit húzódik, mint ahol nincs ilyen.
csomópontokon történő balesetek
város lakosság kerékpárutas kerékpárút év
utakon % nélküli úton %
Nyugat-Berlin 1 860 084 63,4 52,7 1986
Hannover 508 298 62,0 47,0 1985
Brunswick 248001 59,0 38,2 1981-86
Darmstadt 134181 61,5 53,2 1987
A kerékpárutas autóutaknál majdnem minden balesetet szenvedett kerékpáros egyenesen haladt, beleértve azokat is, akik később balra szándékoztak fordulni. Azok a kerékpárosok, akik — akár szabályosan, akár szabálytalanul — az úttest bal oldalán közlekednek, különösen nagy veszélynek vannak kitéve.
A kerékpárutas autóutaknál a balesetben kizárólag vagy részben hibás kerékpárosok aránya jelentősen alacsonyabb volt, mint azokon az utakon, ahol nincs kerékpárút. A teherautók majdnem kétszer olyan gyakran résztvevői kerékpáros beleseteknek olyan kereszteződéseknél, ahol van kerékpárút, mint ahol nincs.
A balesetben résztvevő kerékpárutas kerékpárút nélküli
másik fél csomópontban csomópontban %
kisbusz vagy furgon 73,5 79,0
teherautó 7,1 3,9
kerékpáros 3,7 2,4
motorkerékpár 2,8 2,2
gyalogos 7,4 4,4
nincs más résztvevő 5,7 7,8
más 0,1 0,3
Olyan kereszteződéseknél, ahol nincs jelzőlámpa, az egyenesen haladó kerékpárosok baleseti kockázata lényeges alacsonyabb az úttesten vagy a kerékpársávban, mint a kerékpárúton. A kerékpárút—úttest kereszteződések sokkal biztonságosabbak, ha itt szintkülönbség van, mintha csak felfestés szolgálja az elkülönítést.
Forrás: A BASt 262. sz. Kutatási Jelentés. Robert Schnull, Dankmar Alrutz és munkartársaik
Fordította: Förgeteg Zsolt



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.