kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A sárga öszvér nem csacsiság

A dánok a városi közlekedési infarktust állami kölcsönbiciklikkel akarják megelőzni
A vasútállomás előtt olyan állapotok uralkodnak, mint egy bevásárlóközpontban. Akinek szüksége van egy biciklire, bedob egy 20 koronás érmét a biciklitárolóba, és már mehet is. Használat után, ha bekattintja a járművet a megfelelő helyen, visszakapja a pénzét. Négy tároló, 26 biciklivel működik így a Lolland-szigeti kisvárosban, Nakskovban.
Az európai hasonló próbálkozások közül eddig csak a brémai és a mannheimi járt eredménnyel A nakskovi nagyszabású ötlet Bycyklen névre hallgat, ami egy dán szójáték, azt jelenti: "kerék-város".
A programot a dán idegenforgalmi miniszter, Arne Melchion nyitotta meg, nemcsak szavakban, hanem 100 000 dán koronával is támogatva azt. Egyébként az ötlet egy koppenhágai kereskedő, Morten Sadolin agyából pattant ki. Olyan biciklit tervezetett, amely olyan, mint az öszvér, ráadásul sárga. A váz egy 15 cm széles aluváz, ami ferdén a kormánytól a hátsó tengelyig fut. A szerkezet direkt robosztus, ám egyszerűen szerelhető. Legnagyobb előnye a feltűnősége, mert ha valaki ilyet tol be a lakásába, akkor az holtbiztos, hogy lopta. Hasonlóképp az alkatrész elcsenése sem jó bolt. A csomagtartókosár hegesztett, a sárvédő, a dinamó, a világítás beépített.
"A mi városi biciklijeink pontosan olyan kényelmesek, hogy 3-5 kilométer kerekezés után mindenki visszaviszi a tárolóba" — mondja Aig Winther, az Eurobike GmbH elnöke, akik szabadalmaztatták a terméküket, és a gyártására szakosodtak.
A kivitelezés eddig több mint 4 millió koronát nyelt el. A negyedét a dán államkassza állta Ha a Bycyklen eredményes lesz, a sárga csacsikat, azaz a know-haw-t eladják más városoknak is. Érdeklődnek is Párizstól Adelaide-ig, jelentkezőkből nincs hiány.
A nakskovi kísérlet modell lehet Koppenhága számára is, ugyanis ha a terv sikerrel kecsegtet, jövő tavasszal Koppenhága zsúfoltságát fogja enyhíteni 100 darab sárga öszvér. A szervezők távlati célja az, hogy 5000 bicikli szolgálja a turistákat, no meg a koppenhágai polgárokat az 5 négyzetkilométernyi óvárosban, Tivoli és Analienburg kastélya között.
A koppenhágai Bycyklen-t egy közhasznú alapítvány fogja üzemeltetni A szervizelést reklámokból próbálja megoldani az a két társaság, amely mind a karbantartást, mind a tisztítást vállalta. Biztató, hogy Nakskovban egyes bankok és a helyi újság már évi 2500 koronát fizet azért, hogy a nevüket a gépek vázára ragaszthassák. Koppenhága városa a környezet védelme érdekében elkötelezte magát a Bycyklen-nel, és saját költségére állíttatja fel a tárolókat.
Addig is a nakskovi rendszernek ki kell gyógyulnia a gyermekbetegségekből. Sajnos, a nyereg és a nyeregcső roppant egyszerűen leszerelhető, és más kerékpárokra is jól illik. Az első hónap után egy biciklinek maradt csengője, négy gépet kitéptek a tárolóbó1, és 10 hiányzott a 20-ból. A megfogyatkozást az újító kedvű Sadolin nagyobb kínálattal kívánja ellensúlyozni. "Ha 5000 lesz a fővárosban, kevesebbet fognak ellopni" — ami nem is olyan lehetetlen, mint ahogy hangzik.
"Aki túl sokat ivott a kocsmában, és gyorsan haza akar jutni, az elköt egy járgányt. Ha nélkülözni tud néhány koronát, a probléma megoldható."
Bizonyára így gondolja ezt a biztosító társaság is, aki Sadolinnal szerződött, és csupán 5% lopási aránnyal számolt.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.