kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kamionok kosárban

Burian Fendall gépészmérnök, közlekedésgépész-szakértő feltűnést keltett praktikus találmányával, amely bővíti a kamionok vonaton történő szállításának lehetőségét.
- Milyen technikai nehézségek akadályozzák a kombinált fuvarozás szélesebb körű alkalmazását?
- A tranzitközlekedés vasútra terelésének jelenleg komoly műszaki és szociális gátjai vannak. A Nyugaton használt kombinált fuvarozási rendszerek kompromisszumos megoldásnak megfelelnek, azonban valamilyen módon nem kompatibilisek a már meglévő rendszerekkel, különösen Kelet-Európában.
- Melyek ezek a rendszerep és mi jellemzi őket?
- A Ro-La (kísért, vízszintes rakodású rendszer) a közúti szállítással jól összeegyeztethető, de nem egyeztethető össze a vasúti technikákkal. A Ro-La vagonok a kis kerékméretből következő gyors kopás miatt nagyon gyakori ellenőrzést igényelnek, ezért nem használhatók egyfolytában 600-800 km-nél nagyobb távolság megtételére. Bármilyen kamion szállítására alkalmasak, viszont szükséges, hogy a vontató, valamint a sofőr a kamionnal együttutazzon.
A Ro-La fuvarozással kapcsolatos társadalmi problémák abból adódnak, hogy a sofőröknek nagy távolságokat kell megtenniük tétlenül, fizetés nélkül. A szakszervezetek nem engedik, hogy ez 6-700 km-nél nagyobb táv legyen.
A zsebeskocsi-rendszer (kísérő nélküli, függőleges rakodású rendszer) jól illeszthető a vasúti technikához, de nem illeszthető a kelet-európai közúti fuvarozáshoz A kocsik szabadon illeszthetők a többi vasúti kocsihoz, és nem igényelnek kísérőt, valamint a vontatót sem kell feleslegesen szállítani. Az a hátránya, hogy a félpótkocsinak emelhetőnek kell lennie. Márpedig a rakott félpótkocsik többsége nem emelhető. A nyugat-európai félpótkocsiknak 5%-a daruzható, egész Kelet-Európában pedig összesen a Hungarocamionnak van 30 emelhető félpótkocsija.
Egy harmadik rendszer is működik Nyugaton, az ún. road railer (forgóvázas kamion). Ez a rendszer sem a meglévő vasúti rendszerhez, sem az országúti rendszerhez nem illeszkedik. Ez a magyarázata a kelet-európaiak ódzkodásának ezektől a rendszerektől.
- Miben különbözik ezektől az Ön által feltalált kosaras kocsi?
- A kosaras kocsi kimondottan a kelet-európai vasúti és közúti technikákhoz igazodik. Nem szükséges, hogy a szállítandó félpótkocsik daruzhatóak legyenek, és ezenkívűl a zsebes kocsi minden előnyét magában hordozza.
A működési elv nagyon egyszerű: a félpótkocsi belemegy egy kosárba, és így nem a félpótkocsit kell daruzni, hanem a kosarat. Nem szükséges különleges terminál a daruzáshoz, mivel a konténerekhez használt daruk alkalmasak erre a célra. Tetszés szerint kombinálhatók más kocsikkal. A zsebes kocsival szembeni további előnye, hogy nemcsak félpótkocsi, hanem csereszekrény is szállítható ugyanazon a vasúti kocsin, így kisebb az esélye, hogy visszafelé üres lesz a kocsi.
- Vajon mekkora piaci részt "hasíthatna ki" a trazitfuvarozásban a kosaras kocsi?
- Egy olyan kombitársaság, amely felvállalná a kelet-európai kombinált fuvarozást kifejezetten a kosaras kocsira épülve, elvihetné a tranzitforgalom 20-25%-át, sőt, ez a későbbiekben közel 50%-ig felfejleszthető lenne.
Úgy a célszerű, hogy a kosaras rendszer párhuzamosan működjön a Ro-Lával, hiszen a törpe-fuvarozók nem szívesen válnak meg szállítmányuktól, s rakják fel a 3-4 pótkocsijukat a vasútra.
- Milyen támogatásra lenne szükség a kosaras kocsival történő szállítás bevezetéséhez, elterjesztéséhez?
- Ahhoz, hogy ezt meg lehessen valósítani, állami támogatásra is szükség van. Elsősorban nem anyagi, hanem törvényi támogatásra gondolok. Először is egy értékvizsgálatot kell készíteni, hogy kiderüljön, hogy a vasút 100 km-en felül olcsóbb, mint a közút, és ennek a fuvardíjakban tükröződni kell. Ebben az állam is érdekelt.
Ha a politikai vezetés úgy látja, hogy a kombinált fuvarozás előnyös, sok olyan kedvezményben részesítheti ezt a fuvarozási formát, amelyek nem jelentenek veszteséget az államkasszának. Például ha a lakossági kérésre bevezetésre kerülne a kamionok hétvégi forgalomkorlátozása, az aló1 mentesíteni lehetne azokat a fuvarozókat, akik a kombinált szállítást veszik igénybe. Továbbításkor előnyben részesíthetnék a kombivonatokat.
- Hogyan fogadta a MÁV az új találmányt?
- Nagyon pozitívan. Kifejezték együttműködési szándékukat a prototípus kialakításában, az első kocsik futáspróbájában, és támogatást ígértek a hatósági eljárásoknál. Az az elképzelés, hogy kezdetben 50 ilyen kocsit állítanának rendszerbe. A MÁV-szakértők szerint az európai piacon 300-400 ilyen kocsit azonnal rendszerbe lehetne állítani. A későbbiekben ez az érték jóval magasabb is lehetne.
A Hungarokombi is érdelkődést mutatott. Tomcsányi István, a Hungarokombi igazgatója felajánlotta segítségét, hogy szakmai körökben ismertesse a kosaras kocsis szállítást, és kinyilvánította szándékát a további együttmüködésre.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.