Tisztább közlekedés az Európai Unióban
A Európa Parlament Közlekedési és Turisztikai Bizottsága jelentést készített a közlekedéssel és az energiával kapcsolatos kérdésekről, melyben jónéhány erőteljes ajánlattal rukkolt elő. A francia zöld képviselő, Marie Dinguiard által összeállított jelentés a közlekedési célra felhasznált olaj mennyiségének 2000-ig 20 százalékos, 2010-ig pedig 50 százalékos csökkentését tűzi ki célul. Ezen felül a jelentés a következő lépések megtételét sürgeti:
A sebességhatárok 120 km/h-ra csökkentése az európai autópályákon 1995-ig (azokban az országokban, ahol alacsonyabbak a határok, nem történnének emelések).
A nagy üzemanyag-fogyasztású járművek progresszív adóztatásának, illetve az alacsony fogyasztású járművek degresszív adóztatásának elérése 1997-ig. (2000-től a 100 kilométerenként 3 liternél kevesebbet használó járművek mentesülnek majd a gépjárműadó fizetése alól.)
A hagyományos és megújuló energia keverékével üzemelő járművek és a több utassal közlekedő autók támogatása.
A vasárnapi gépjárműforgalom betiltása.
A repülés által felhasznált kerozin megadóztatásának bevezetése 2000-ig.
A tehergépjármű-tengelyterhelés jelenlegi 40 tonnás felső határának megtartása.
A "szennyező fizet" alapelvgyakorlati megvalósítása.
A Bizottság ezeket az ajánlásokat kivétel nélkül elfogadta.
(T&E Bulletin)
|