kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
ÁLLÁSFOGLALÁS A SZEMÉLYGÉPKOCSIK FOGYASZTÁSI ADÓJÁNAK EMELÉSÉRőL

A Levegő Munkacsoport 1995. április 15-i ülésén az alábbi állásfoglalást fogalmazta meg a személygépkocsik fogyasztási adójának 10 százalékos emeléséről:
Amint a sajtóból is ismeretes, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tiltakozott a személygépkocsik fogyasztási adójának 10 százalékos növelése miatt. Ezzel a témával kapcsolatban az alábbiakat kívánjuk megállapítani.
Nem állja meg a helyét az az érv, hogy a korszerűbb gépkocsik importja csökkentené a légszennyezést. A régi, elavult gépkocsikkal közlekedők túlnyomó többsége ugyanis a 10%-os adóemelés nélkül sincs olyan helyzetben, hogy régi járművét korszerűre cserélje. Tehát a gépkocsi-import növekedése az autók számának növekedéséhez vezet, ami végső soron súlyosbítja a légszennyezést.
A mostani 10 százalékos adóemelés valójában csupán 6 százalékot jelent, mivel 1995-ben 1994-hez képest kb. 4 százalékkal csökkentek az importterhek az Európai Unióval szemben vállalt magyar vámleépítési kötelezettség következtében.

Ha valóban 20 ezer autóval kevesebbet hoznak be idén az országba — amint azt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete előrejelzi —, akkor kb. 150 millió dollárral javul a külkereskedelmi és így a fizetési mérleg.A kormány által javasolt, 9 milliárd Ft összegű családipótlék-csökkentés becsléseink szerint mindössze 7,5 millió dollárral javítja a külkereskedelmi mérleget. Tehát a személygépkocsi-importra kivetett 10 százalékos adótöbblet 20-szor hatékonyabb e tekintetben, mint a családi pótlék tervezett csökkentése.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének nyilatkozata szerint a 10 százalékos adóemelés miatt több ezer gépkocsi-eladói munkahely szűnhet meg az országban. Arról viszont nem szólnak, hogy az intézkedés következtében felszabaduló vásárlóerő döntő része a hazai termékek értékesítési lehetőségeit növeli, és így tízszer annyi munkahelyet is teremthet (elsősorban a kiskereskedelemben), mint amennyi másutt megszűnik.
Az említett nemzetgazdasági és környezetvédelmi előnyök a személygépkocsi- import további szigorítását indokolják. Ezt részben közgazdasági (pl. adóemelés), részben adminisztratív (pl. az egy évnél idősebb, illetve az új autókra vonatkozó jelenlegi EU-szabványoknak nem megfelelő gépkocsik behozatalának tilalma) eszközökkel kell megvalósítani.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.