kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A bécsi környezetvédők az útfelületek igazságosabb elosztásáért
Iránytaxik és görkorcsolyák

Az osztrák zöldek képviselői aktívan részt vesznek a közlekedéspolitika kialakításában. Milyen eredménnyel? kérdeztük Gerhard Jordantól, a bécsi közgyűlés zöld frakciójának irodavezetőjétől.
- 1995 őszén megvalósul a bécsi zöldek követelése: 22 éjszakaiautóbuszjárat üzembehelyzésével a város tömegközlekedése lényegesen javul. Ezt kiegészíti három peremkerletben (a 10., 18. és a 22. kerületben) a kísérletként bevezetendő iránytaxi-hálózat.
Az új parkolási rendet kiterjesztik az 1. kerületről a belvárosról a vele szomszédos 6., 7., 8. és 9. kerületekre is. Ezekben a kerületekben a parkolásért fizetni kell, az ott lakók azonban jutányos áron juthatnak éves parkolási jegyhez.
Ezek az eredmények hosszú évek kitartó munkájának a gyümölcsei. Bár Fritz Svihalek (Osztrák Szocialista Párt), a város közlekedési tanácsosa végül engedélyezte az említett környezetbarát intézkedéseket, de továbbra is az autóbarát politika híve maradt. îgy támogatja a közlekedés csillapítását célzó egyes intézkedések (pl. a járdák kiöblösítése) felfüggesztését, továbbá a nagyteljesítményű új autópályák építését Bécstől északra (B3, B3d, B232) és délre (B301).
A zöldek harcolnak az útfelületek igazságosabb elosztásáért, így például fellépnek a ma már 100 ezer főre rúgó görkorcsolyával közlekedő érdekében. A görkorcsolyázó-forgalom jogilag tisztázatlan, egyéb pályatest hiányában résztvevői a járdát használják.
- Hogyan látják az osztrák vasút jövőjét?
- A hatóságok a személyforgalom alapos leépítését tervezik. Az "Austro-Takt" óránkénti járatait is megritkítják: a korai és a késő esti órákban közlekedő vonatok egy részét törlik a menetrendből. A teljes pályarendszer mintegy harmadát (5600 km-ből 1700 km-t) megszüntetnék. A rászoruló utazóközönség számára ez az intézkedés a közlekedési lehetőségek csökkenését eredményezné. Ennek elkerülésére mielőbb be kell építeni a közúti és a légiközlekedés tényleges gazdasági és környezeti költségeit az árakba. Csak így válhat versenyképessé a vasút. Emellett fontos, hogy az állam és a tartományi kormányzatok is anyagilag támogassák a vasutat. A vasúthálózat leépítése helyett annak további kiépítése legyen a cél.
- Hogyan értékelik a tranzitforgalom szerepét most, az Európai Unióhoz történt csatlakozás után?
- Az osztrák zöldek még a csatlakozás előtt megjósolták a tranzitforgalom urgásszerű növekedését. Ez a jóslat bevált. A teherautók tranzitdíját 1995-ben 800 schillingről leszállították 240-re, sőt további díjcsökkenéssel kell számolni: 1996-tól 160, 1997-től 80 schillingre. A közúti teherszállítás díja tehát tovább csökkent a vasútéhoz képest is. 1995 első negyedévében 361 ezer, az országon átmenő teherautót számoltak Ausztriában, míg 1993 hasonló időszakában csak 251 ezret. A Tirolon keresztül bonyolódó tranzit teherforgalom az előző év azonos időszakához képest már húsz százalékkal nőtt. A zöldek kezdeményezésére 1995. június 24-én lakossági tüntetés akadályozta meg a Brenner autópálya-forgalmát, így követelve a 28 t felső súlyhatár bevezetését, továbbá az éjszakai forgalmi tilalmat a közúti teherszállításban az EU teljes területén.
- A magyar városok környékén most kezdenek épülni az autós bevásárlóközpontok. Milyen ezirányú tapasztalatokat szereztek Ausztriában?
- Az utóbbi években egyre nyíltak Bécs város szélén az új bevásárlóközpontok (pl. Vösendorf). Ez a vásárlóerő Alsó-Ausztriába történő áramlásához vezetett, ami érezhető ellentét forrása a tartomány és Bécs között. Ezek a bevásárlóközpontok rontották a város egyes részeinek kereskedelmi ellátását is. Első ránézésre olcsóbb a nagy bevásárlóközpontban vásárolt áru, mint a sarki üzletben vett. Azonban az idősebb és kevésbé mozgékony emberek a helyi üzletek megszűnésével hátrányba kerülnek. A bevásárlóközpontok jelentős autóforgalmat és így környezetszennyezést is gerjesztenek.
A zöldek most azon dolgoznak, hogy a bécsi üzletek összefogjanak, és közösen szervezzék meg a vásárolt áruk házhozszállítását, különösen olyan időszakokban, mint a karácsony. îgy sok bevásárló autóút fölöslegessé válna. Az Osztrák Közlekedési Klub pedig nemrég kampányt kezdett "Vásároljunk autó nélkül!" címmel.
- Magyarországra az elmúlt években több külföldi autógyár is települt azzal a jelszóval, hogy az autógyártás a gazdaság egyik húzóágazata lesz. Melyek az ezzel kapcsolatos osztrák tapasztalatok?
- Hadd mondjak el egy jellemző esetet. 1985-ben az osztrák kormány és Bécs vezetése elhatározta, hogy a 22. kerületben 3,4 milliárd schilling támogatással az adófizetők pénzéből létrehoznak egy General Motors gyárat. Ehhez jött még 500 millió schilling az infrastruktúra (utak, közművek stb.) kialakításához. 1992-ben további 675 millió támogatásba került a gyár bővítése (ebből 225 milliót Bécs fizetett). A gyár autómotorokat állít elő, 3000 alkalmazottja van, ebből 2000 Alsó-Ausztriából. A bejárók nagy része a tömegközlekedési lehetőség hiányában autóján jár a munkahelyére.
A zöldek véleménye szerint helytelen állami támogatást nyújtani egy multinacionális cég részére. Egy ilyen cég nem nyújt gazdasági biztonságot, hiszen bármikor előfordulhat, hogy a termelést egy olcsóbb bérekkel dolgoztató országba csoportosítják. Egyúttal a kormány is zsarolhatóvá válik azzal, hogy amennyiben a cég nem kap további állami támogatást, megszűnnek a munkahelyek. A támogatás rontja Ausztria helyzetét az EU-val folytatott kereskedelmi harcban: az EU már bírálta is azt, mivel ellentétes a szabad piaci verseny elveivel. A gépkocsi-motorok gyártásának támogatása finoman fogalmazva -nem bizonyult a legkifizetődőbb befektetésnek. Sokkal jobban jártunk volna, ha ezt a több milliárd schillingnyi közpénzt inkább a kis- és középméretű üzemek fejlesztésére, az információtechnológiára, környezetvédelmi programokra és kutatásra fordítottuk volna.
Rajki Klára



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.