kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Az ésszerübb tömegközlekedésért

Bősze Sándort, a BKV Közlekedési Főosztályának vezetőjét arról kérdeztük, ebben a szűkölködő időszakban vannak-e olyan tervei a BKV-nak, amelyek kis befektetéssel lényeges javuláshoz vezethetnek?
— Az embereket nem csak az zavarja, ha ritkulnak a járatok, megnövekszik az utazási idejük, hanem az is, ha rendszertelenséget tapasztalnak. Ezért mi olyan új intézkedéseket készülünk bevezetni, amelyek a menetrendek betartását segítik.
Villamospályák szabaddá tétele
A tömegközlekedés rendszertelenségének legfőbb oka a személyautók forgalmának robbanásszerű növekedése. Nem csupán a buszok és trolik közlekedését akadályozzák a személygépkocsik, hanem a villamossínekre is rámennek, s ezáltal jóval meghosszabbodik a járatok menetideje. Mivel sorozatosan lemaradnak a jelzőlámpa zöld jelzéséről, a járatok sokszor egymásra csúsznak. Amennyiben sikerül elérnünk, hogy a villamossínek minél több helyen védettek legyenek, lényegesen gyorsítható lesz a villamosforgalom.
A Nagykörúton nagyon jól bevált a villamossínek levédése. Ily módon a 4-es és 6-os villamos vonaláról két szerelvényt tudtunk úgy levenni, hogy ugyanannyi utast valamivel gyorsabban, és jóval egyenletesebb ütemben tudunk elszállítani.
A Szabadság-hídon válsághelyzetet oldott meg a villamossínek levédése, mivel itt csúcsidőben csak lépésben haladhattak a járművek.
— Milyen hatással volt a személygépkocsi-forgalomra a rendelkezés?
— Egy ideig dugók voltak a hídon, de később beállt a korábbi, igen lassú, de különösebb fennakadás nélküli forgalom.
— A Petőfi hídon a személygépkocsi-forgalom kitiltását a villamossínekről nem nyomatékosították sávelválasztó pöckökkel. Tiszteletben tartják-e az autósok a rendelkezést?
— Csupán néhány autó fut rá szabályellenesen a villamossínekre. Ez nem zavarja a villamosok forgalmát.
Buszok az úttest közepén
— Hogyan igyekeznek megoldani a buszok zavartalan forgalmát?
— A buszsávokban a haladást leginkább a jobbra kanyarodó forgalom akadályozza, illetve az, hogy jobbra kanyarodás ürügyén az autók folyamatosan a buszsávon közlekednek. Nagy gondot jelent ez a Rákóczi úton is, amire például a jövőben megoldást adhatna a buszsávok úttest közepére helyezése. A Dózsa György út és a Szép utca között az úttest közepén védetten közlekedhetnének, beleértve a Baross téri villamos végállomás területének a részbeni felhasználását is. A gyalogosok, akárcsak a villamosokra, járdaszigetről szállnának fel rájuk.
— Ez megnehezítené a buszok megközelítését a gyalogosok számára.
— Valóban, s ez feltételezi egyes aluljárólépcsők visszaépítését is. Viszont úgy gondolom, ehhez a hátrányhoz képest lényegesen nagyobb az az előny, hogy sokkal gyorsabbak, rendszeresebbek és kevésbé zsúfoltak lesznek majd a buszok.
Rózsadombi autólavina
— A Szilágyi Erzsébet fasoron vagy a Mechwart ligetben akkora lett az autóforgalom, hogy sokszor teljes a dugó. Milyen terveik vannak a tömegközlekedés helyzetének javítására ezeken az utakon?
— A Mechwart térnél, ahol a lefelé jövő sávban csúcsidőben 600-700 méteres kocsisor szokott állni, úgy tervezzük, hogy másfél megálló hosszon behozzuk a buszt a középső sávba, és akkora pöckökkel védjük le ezt a sávot, amekkorán a busz még át tud menni, de a személyautó már nem. Más helyen is élni kívánunk a későbbiekben ezzel a lehetőséggel. Ahol van három sáv, ott ez elvileg megoldható.
A Szilágyi Erzsébet fasoron azt lehet kihasználni, hogy van villamos is, méghozzá teljesen elkülönítve az autóforgalomtól. Az emberek jelentős része mégis szívesebben utazik busszal. Hogy mi ennek az oka? Egyrészt a megszokás. Másrészt a villamos hűvösvölgyi végállomásának rossz kialakítása. A leszálló csupán a tömeg áramlásából tudhatja meg, merre van a lejáró a buszokhoz. Az úttest, amelyen át kell kelni a csatlakozáshoz, éppen kanyarodik, nem belátható, így balesetveszélyes. Lentről szintén nem látszik, hol lehet feljutni, és hogy áll-e bent villamos. Feltétlenül szükséges lesz átalakítani ezt a megállót, hiszen ez valóságos ellenreklám a villamosnak.
A közelmúltban 3 újabb villamosszerelvényt állítottunk be, a buszmegállók szerepét pedig csökkentettük. Ez a változtatás növeli a kapacitást, és reméljük, az utasok is átszoknak majd a sűrűbb és gyorsabb villamosokra.
A Körtértől Hűvösvölgyig
— A tömegközlekedést vonzóbbá teszi, ha kevesebb átszállásra van szükség.
— Ezzel kapcsolatban is vannak elképzeléseink. Szeretnénk meghosszabbítani a 61-es villamos vonalát a Szilágyi Erzsébet fasor irányába. A járatok egy minimális elképzelés szerint a Budagyöngyéig közlekednének. A Fővárosi Önkormányzat azt a megoldást szorgalmazza, hogy olvasszuk össze a 61-es és 56-os járatokat, létrehozva ezzel a város leghosszabb villamosvonalát. A gond csak a végállomásokkal lenne, amelyek feltétlenül fejlesztést igényelnek. A nagy távolságon könnyen egymásra is csúszhatnak a villamosok, de ezen segíteni lehet egyrészt a villamosok bejelentkezésével a lámpáknál, másrészt, ha mégis nagy űr keletkezik két járat között, a Moszkva téren felszabaduló hurkon várakozhatnának betétjáratok, amelyek szükség esetén forgalomba állhatnának.

Zöld utat a tömegközlekedésnek!
— Az 59-es villamos az alsó szakaszon 5-ször kap pirosat a jelzőlámpáknál, méghozzá minden esetben. Nem lehetne-e ezen változtatni?
— A bonyolult csomópontokon ez sajnos nem mindig oldható meg, de sok helyen csupán az odafigyelésen múlik. A jelzőlámpák megfelelő összehangolása is megoldást jelent, amihez a technikai alapot szolgáltatja a Kálvin téren működő forgalomirányítási központ, amelybe jelenleg az 500 budapesti jelzőlámpából 150-200 van bekötve. Szintén nagy lehetőségeket rejt magában az az automatikus vonalmegfigyelési rendszer, amelyik jelenleg 250 buszt kísér figyelemmel: ki lehetne alakítani egy olyan rendszert, ahol a buszok, villamosok már messziről szabályoznák a jelzőlámpákat. Ennek a rendszernek a segítségével azt is meg lehetne oldani, hogy a buszmegállókban az utasok lássák, hány perc múlva érkezik a következő járat. Ez persze anyagi okok miatt nem szerepelhet a rövid távú terveink között.
Korszerűbb megállók
Az utasoknak a mainál jobb tájékoztatása azonban nem igényel jelentős beruházásokat. Az utóbbi időben már elkezdtük a megállók korszerűsítését. Egyes villamosmegállóknál láthatjuk, hogy szebb kivitelű táblák kerültek ki. A 74-es troli vonalán, a Bástya mozi mellett készülünk kialakítani egy minta-megállót, ami elősegíti a járművek könnyebb besorolását, és kulturáltabb környezetet biztosít az utasoknak a várakozáshoz. Azt is meg akarjuk oldani, hogy az utas elolvashassa, pontosan mikor érkeznek a járatok a megállóba, és ne neki kelljen kiszámolnia az (végállomásról) indulás idejéből és a menetidőből. A Nagykörúton az esti forgalmat már megállóhelyenként így ismertetjük be az utasokkal, azaz a várható áthaladási idő szerepel az új utastájékoztatón.
A kultúrált, megbízható, zavarmentes tömegközlekedés vonzó alternatívát biztosíthatna az autósok számára is ahhoz, hogy csak a legindokoltabb esetekben használják járművüket. Ez mindannyiunk közös érdeke!

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.