kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
OLVASÓINK ÍRTÁK

Érdeklődéssel, hol egyetértéssel, hol komoly fenntartásokkal szoktam átolvasni havi hírlevelüket. Míg az autópályákat ellenző felfogásuknak csak néhány elemét osztom, a vasút, általában a tömegközlekedés és a kerékpározás melletti érveik meggyőzőek, remélem, mind szélesebb körben találnak elfogadásra.
Elgondolkodtatónak találom, amit a "4-es metró helyett villamos?" címmel írtak. Ugyanakkor az orosz államadósságból aligha fedezhető a Szabadság-híd rekonstrukciója és a zárt pályás villamos. Érdekelne, hogy mi a véleményük, és pénzügyi és műszaki elemzés alapján támogatnának-e olyan változatot, ami az Etele tértől a Fővám térig, esetleg a Kálvin térig zárt pályás villamos lenne, de a pesti oldalon, a zsúfolt belterületen megépítené a mélyvezetésű metrót, a Rákóczi tér, Baross tér, Rákospalota irányban?
Nem láttam, foglalkoztak-e a 3-as metró (bár én csak a földalatti elnevezést használom) vasúti pályán a Ferihegyi repülőtérig történő továbbvezetésével? Tudomásom szerint ez igen kis költséggel megvalósítható lenne, de érthetetlen módon nincs napirenden. A Budapesten átmenő vasútvonalak városi közlekedésre történő hasznosításának az ügye is megérne egy komolyabb kampányt, csakúgy, mint az esztergomi vasútvonal elővárosi gyorsvasúttá történő átépítése a 3-as metró csatlakozásáig.
Tiszteletre méltó erőfeszítéseikhez sok sikert kíván
Jeszenszky Géza
országgyűlési képviselő
Tisztelt Jeszenszky Úr!
A 4-es metróval kapcsolatban talán majd akkor tudunk megalapozottabb választ adni, ha elkészül az a tanulmány, amelyet jelenleg hazai és külföldi szakértők készítenek az érintett térség közlekedésfejlesztési lehetőségeiről. Úgy véljük, hogy minden lehetséges változatot meg kell vizsgálni, annál is inkább, mivel az orosz államadósságból a metróépítésnek csak a kisebbik részét lehet fedezni, az üzemeltetés és fenntartás további jelentős költségeiről nem is szólva. Egy számottevő költségnövekedést pedig a BKV nyár nem bírna el, s azt a lakosságra sem lehetne terhelni.
Foglalkoztunk a 3-as metrónak a repülőtérre történő továbbvezetésének a kérdésével is. A BKV-tól és a MÁV-tól kapott információk alapján úgy látjuk, hogy a befektetett összeg nem állna arányban az elért eredménnyel, ezért a szűkösen rendelkezésre álló forrásokat inkább más célra kell felhasználni.
A Budapesten átmenő vasútvonalak városi közlekedésre történő hasznosítását rendkívül fontosnak tartjuk, és szorgalmazzuk, hogy mielőbb történjen érezhető előrelépés ezen a téren. Külön foglalkoztunk az esztergomi vonal kérdésével is, erről azonban sajnos rossz hiteink vannak. Az Északi Összekötő Vasúti Hidat ugyanis műszaki okok miatt egy-két éven belül le kell zárni, és úgy tűnik, sem a közlekedési tárca, sem a Fővárosi Önkormányzat nem kíván forrásokat biztosítani az újjáépítésére. Ezért örömmel vennénk segítségüket annak érdekében, hogy az elkövetkező évek állami költségvetésének előkészítésekor e célra is megpróbáljunk pénzügyi eszközöket elkülöníttetni.
Tisztelettel:
Lukács András
Lapjuk 1996/5. számában "Hétszilvafás világpolgárság" című számomra rokonszenves hangvételű — írásában Svájc példájára hivatkozik. Engedje meg, hogy ezzel összefüggésben két körülményre felhívjam szíves figyelmét:
— Svájc legnagyobb agglomerációja a zürichi. Itt a városban 360 ezer, az övezetben 200 ezer ember él; az agglomeráció lakosszáma tehát 560 ezer ló. Ezzel szemben — mint ismeretes — a budapesti agglomeráció lakossága meghaladja a 2,5 milliót.
— A zürichi alig félmilliós agglomerációt 1990 májusa óta egy 380 km hosszú gyorsvasúti hálózat szolgálja, melynek 11,5 km hosszú törzsszakasza Dietikon-Hauptbahnhof között egy újabban épített alagútban harántolja a várost. Ezenfelül a belváros alatt egy 1,9 km hosszú alagút is épült egy gyorsforgalmi út átvezetése céljából.
A Svájcra való hivatkozás tehát ebben a tekintetben nem helytálló, és téves az ebből a budapesti közlekedésre levont következtetés is.
Tisztelettel:
Berczik András okl. mérnök
a Városi Közlekedés szerkesztője
Tisztelt Berczik Úr!
Köszönettel fogadom megjegyzését a cikkemmel kapcsolatban. Valóban nem volt pontos a svájci hivatkozásom, hiszen a gyorsvasúthálózat föld alá vezető része Zürichben valóban a metró funkcióját tölti be. viszont kétségkívül rengeteg jó példát láthatunk Svájcban azzal kapcsolatban, hogyan lehet a felszíni tömegközlekedés gyors, kényelmes és magas színvonalú. A metró nyilván nagyon jó dolog, de nagyon költséges, és kár lenne, ha egy rövid szakasz miatt még súlyosabb helyzetbe hozni a fővárosi tömegközlekedés egészét. Mivel nem vagyunk egy gazdag ország, fontos lenne, ha elsősorban kevés költséggel járó, praktikus megoldásokkal igyekeznénk javítani tömegközlekedésünket.
Üdvözlettel:
Mikola Klára

Lukács András, Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.