kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Veszélyben a Szentes-Orosháza vasútvonal

Mégpedig nagy veszélyben. Pályaállapotokra hivatkozva be akarják zárni. Hasonló most a helyzet Szentesen, mint 1990-1992-ben volt a Dombóvár-Tamási-Lepsény vasútvonalon.
A menetrendkönyv szerint ez a Kiskunfélegyháza-Csongrád-Szentes-Orosháza útvonalú 147-es számú mellékvonal, amely a 140-es (Cegléd-Szeged) és a 135-ös (Békéscsaba-Szeged) vonalakat köti össze.
Sajnos, a vonalon közlekedő vonatoknak nincs csatlakozásuk egymáshoz, így Orosházáról ezen az útvonalon eléggé bajos Félegyházáig eljutni. Sőt, többnyire nincs csatlakozás a Szentesen átmenő 130-as vonalhoz sem (amely útvonala: Makó-Hódmezővásárhely-Szentes-Szolnok-Budapest).
A vágányok katasztrofális állapotban vannak. A teljes vonalon (kevés kivételtől eltekintve) még az 1900-as évek elején lerakott vágányok találhatók. A toldások 7-8 méterenként követik egymást, ennélfogva a vonat ráz, csattog és dobálja a kocsikat. A sínek kb. 5-6 cm magasak, ezért az átlagos haladási sebesség 20-30 km/h. A pálya Fábiánsebestyén környékén legrosszabb, ahol szinte víz alatt van az egész. A csatlakozások "mesteri megkomponálásának" és az "expresszsebességnek" köszönhetően a forgalom kicsi. A napi 5 vonatpár kihasználtsága alacsony, bár hétvégenként nagy a zsúfoltság, ekkor a vonat a haza- és visszautazó diákokkal van tele. A teherforgalom meglehetősen kicsi, a nyáron kb. 2 hétig mindennap elment egy tehervonat, de ez csak időleges, ritka dolog. Nem is bírná el a pálya a nagyobb teherforgalmat.
A pálya rendbetétele nagy munka és nagy kiadás lenne. Nem csak a síneket kellene kicserélni, a teljes töltést fel kellene újítani, sőt, helyenként a pálya nyomvonalát is módosítani kellene ahhoz, hogy nagyobb sebességgel közlekedhessenek rajta a szerelvények. (A baj ott van, hogy ezt a vonalat eleve kis sebességre tervezték...) Jelenleg erre a MÁV-nak nincs pénze. És a jelenlegi forgalom mellett nem is érné meg a befektetés. Hosszabb távon? Ez már összetettebb.
Szentesről naponta többször megy Szolnokon keresztül a Nyugatiba vonat. Ez azonban az orosházi beérkezése előtt percekkel elmegy. Ha rendbetennék a pályát, akkor a vonat nem Szentesről, hanem Orosházáról indulhatna, jelentős megterhelést levéve a már amúgy is túlterhelt Békéscsaba-Szeged, innen tovább Budapest vonalakról. De ehhez pénz kellene.
Kiss László
(Forrás:Zöld Pók)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.