kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Levélváltás a 4-es metróról

T. Levegő Munkacsoport!
A tervezett 4-es metróvonalról készült tanulmánnyal kapcsolatos, BKV Rt.-t érintő kérdéseikre vonatkozó társasági állásfoglalásunk a következő:
A 4-es metró szükségességét nem elsősorban a tömegközlekedési kapacitások elégtelensége indokolja. Dél- és Közép-Buda belvárosi irányú kapcsolatát a szűkös úthálózati kapacitások nehezítik. A domborzati viszonyok és a dunai átkelési lehetőségek elégtelensége következtében a közutak többsége forgalmilag túlterhelt, bizonyos szakaszokon állandósultak a torlódások, forgalmi zavarok. Egyes közúti kapacitások időleges kiesése az egész városrész forgalmát megbéníthatja, amint arra már több esetben eddig is volt példa. A várhatóan folytatódó motorizációs növekedés a helyzetet még tovább nehezíti, mivel a helyi adottságokból adódóan az útfelület vagy annak átbocsátóképessége számottevően már nem növelhető.
A 2 milliós Budapest utasforgalmának lebonyolításához jól működő tömegközlekedési rendszer szükséges. Ennek egyik fontos elemeként a tervezett 4-es metró a felszíni gépjárműforgalom zavarásától mentes, attraktív utasszállítási lehetőséget biztosít. Környezetében — az utasáramlások várható átrendeződésének megfelelően — a felszíni tömegközlekedési hálózat módosítására is sor kerül.
A 4-es metró — vonalvezetéséből adódóan — elsősorban a 7-es autóbuszcsalád vonalának utasforgalmát hivatott kiváltani, s ezzel a Bartók Béla út, Szent Gellért rakpart, Rákóczi út vonalának tehermentesítését, zsúfoltságának (reggeli csúcsórában az autóbuszok közös követési ideje a Bartók Béla úton jelenleg 1,0 perc, a Rákóczi úton a 78-as járattal együtt 0,9 perc) csökkenését szolgálja.
Ugyanakkor a Nagykörút kialakult utasforgalmában a tervezett metró nem okoz olyan jelentős változást, amely megkérdőjelezné a 4-es és 6-os villamosok szerepét, fontosságát.
A nagyvilágba is kitekintve megfigyelhető, hogy a Budapesthez hasonló nagyságú, kialakult városokban egymást kvázi háromszög alakzatban keresztező, 3 vonalas metróhálózattal kezelik az ilyen volumenű utasszállítási igényeket. Társaságunk a jól áttekinthető, hatékonyan és gazdaságosan működő tömegközlekedési hálózat kialakításában érdekelt, melyhez — a felszíni közúti közlekedésben tapasztalható és mára szinte állandósuló kaotikus állapotok miatt — szükségesnek tartjuk a 4-es metróvonal kiépítését.
Üdvözlettel:
Szirmay Tamás
vezérigazgató-helyettes
Tisztelt Szirmay Úr!
Köszönjük őszinte válaszát, amelyben megerősíti, hogy a jelenlegi tömegközlekedési hálózat mennyiségi szempontból megfelel az igényeknek, tehát emiatt nem lenne szükséges megépíteni az új metróvonalat. Ugyanakkor igazolja azt a félelmünket is, hogy az adófizetők pénzéből elsősorban azért kell 210 milliárd forintot elkölteni, hogy több hely jusson a felszínen a növekvő autóáradatnak. (A metró tervezőinek sajnos nem jutott eszébe az, amit egyre több közlekedési szakember is hangoztat, sőt, amiről már országgyűlési határozat is van: az autóforgalmat nem növelni, hanem kimondottan csökkenteni szükséges — többek között az ismert forgalomtechnikai eszközökkel.)
Szakértőink kimutatták, hogy a Bartók Béla út, a Szent Gellért rakpart és a Rákóczi út jelentősen tehermentesíthető a buszforgalomtól is olyan beruházásokkal, amely a metróépítés költségének az 5%-át sem érik el: a közúti forgalomtól fizikai eszközökkel el kell választani a villamospályát és a buszsávot, a jelzőlámpákat a villamosközlekedésre kell hangolni, a Bertalan Lajos utcai megállót meg kell hosszabbítani, a Móricz Zsigmond körtéren "kifelé menet" járműosztályozót kell létesíteni, továbbá a 49-es villamos pályáját az Astoriánál rá kell fordítani a Rákóczi útra, és elvinni a Keleti pályaudvarig. (Természetesen további javulást jelentene az elavult villamoskocsik cseréje és számuk növelése, azonban még ezzel együtt is a metróépítés költségének csak a töredékére lenne szükség.) Ami pedig a 4-es és 6-os villamos szerepét illeti, a 4. metróvonalról szóló megvalósíthatósági tanulmány szerint a Petőfi hídon 40%-kal csökken a kihasználtságuk, ha megépül az új metró. Tehát ha a BKV fenn kívánja tartani a jelenlegi járatsűrűséget, akkor jelentős kapacitásfelesleg keletkezik. Kérdés, hogy a BKV megengedheti-e ezt, amikor állandóan tarifaemelésre és a járatok "racionalizálására" kényszerül.
A Levegő Munkacsoport természetesen továbbra is támogat minden olyan intézkedést, amely növeli a tömegközlekedési szolgáltatások vonzerejét.
Üdvözlettel:

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.