kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Két keréken, vaskeréken Európában

Az európai vasutak évek óta javítják kínálataikat, amelyekkel szeretnék magukhoz édesgetni a kerékpárosok egyre növekvő táborát. Országról országra járva végigvonatozhatnánk szinte egész Európát, anélkül, hogy egy percre is magára hagynánk kedvenc kétkerekűnket. Közismert tény, hogy akkor tárul ki igazán számunkra a világ, ha a bringázást ügyesen összekapcsoljuk a vonatozással.
Mind több vasúttársaság fedezte fel a kerékpáros turizmust mint egyre bővülő piacot. Az Európai Unióban a határok a vasutak szempontjából sem jelenthetnek akadályt. A MÁV munkatársaitól a KEROSZ is megkapta annak a kiadványnak a magyar fordítását, amelyet Deutsche Bahn AG (DB) állított össze, de nem csupán a németországi biciklisek részére. A DB ezenkívül "kerékpáros-forródrótot" is működtet, amely a menetrendi felvilágosításon túl tájékoztatást tud adni a kerékpárszervizekről, a megőrzésről, szükség esetén egy másik bicikli kölcsönzési lehetőségéről és egyéb tudnivalókról is.
A korlátozott terjedelemre való tekintettel csak néhány adatot tudunk idézni a füzetecskéből.
Ausztria: Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) Regio-Biking, valamint InterCity-Biking szolgáltatásokkal áll a kerékpárjukkal együtt utazók rendelkezésére. Az előbbi a "normál" motorkocsis vonatokra, ill. a poggyász- vagy kerékpárszállító kocsikra, az utóbbi pedig az előzetes helyfoglalással igénybe vehető IC és EC (EuroCity) járatokra vonatkozik. Mintegy 150 kijelölt pályaudvaron lehet kerékpárt bérelni, és használat után ezek bármelyikén le is lehet adni. Az ÖBB a kerékpáros csoportok részére a megrendelési helyre szállítja a kölcsönkerékpárokat.

Szlovákia: Ha a pályaudvaron időben megjelenünk, és ha azon a vonaton, amelyiken utazunk, poggyászkocsi is van, a poggyászjegy alapján magunk rakhatjuk fel és szedhetjük le a biciklinket. Kerékpárok bérbeadásával a szlovák vasút nem foglalkozik. Viszont hallottunk egy nagyon eredeti ötletről. A szlovák vasutasok leselejtezésre ítélt hálókocsikat újítottak fel és alakítottak át úgy, hogy az nemcsak egy ide-oda húzható szálloda, hanem egyúttal kerékpármegőrző és -szállító járműként is használható. A 15-20 fős csoport a vasúthálózat bármelyik állomására elszállíttathatja magát, ahol kihúzóvágány van. Itt biciklivel bejárhatják a környéket (a szállás biztosított!), majd — akár napok múlva — továbbhúzatják magukat más vidékre, ha úgy tetszik.
Románia: Itt a szlovákiaihoz hasonló a "rend", azzal a döntő különbséggel, hogy a poggyászkocsira csak a pályaudvari személyzet rakhatja fel a kerékpárt, és azt a célállomás poggyászkiadójában lehet csak átvenni. Ez azt is jelenti, hogy a bringát "saját érdekében" jól be kell csomagolni, és az utazó nevével, címével megjelölt cédulát kell ráerősíteni, de jól látható módon fel kell írni az induló- és célállomást nevét is. A bicikli határon való átléptetése a vámformaságok kötelező intézésével jár, amit viszont csak hétfőtől péntekig 8 és 16 óra között lehet lebonyolítani.
Szlovénia: A kerékpárral való együtt utazás csak a csúcsforgalmi időn kívül megengedett.
Horvátország: Csak a poggyászkocsis vonalakon lehet a biciklikkel együtt utazni.
Franciaország: Minden távolsági vonaton (így a nevezetes TGV-n is) díjtalanul szállíthatjuk magunkkal a kerékpárt, összecsukott vagy szétszerelt állapotban, amennyiben az összecsomagolt mérete a 120x90 cm-t nem haladja meg. Menetkész állapotban is szállítható a bringa a poggyászkocsiban, szintén díjtalanul, de itt csak legfeljebb három darab!
Anglia: A British Rail és utódcégeinek járatain kicsit bonyolultak a kerékpárral való együtt utazás szabályai. Itt most nem taglaljuk a lehetőségeket, de irodánkban vagy a MÁV Vezérigazgatóságon megtekinthetők a részletek.
Hollandia: Az egyik mintaor-szágban majdnem minden vonalon és állomáson lehetséges a biciklivel való együtt utazás, de nem éppen olcsó (79 km-ig 10 holland forint, távolabbra 15, oda-vissza 18, ill. 25 holland forint). Ugyanakkor figyelni kell arra is, hogy hétfőtől péntekig fél 7 és 9 óra, valamint du. fél 5 és 6 óra között nem lehet vonatra szállni biciklivel, érthető módon, hiszen rendkívül sokan használják a vonatokat munkába járáshoz. Ez a korlátozás július-augusztus hónapokban nem él.
Szinte minden országban megvan az előzetes kerékpárfeladás lehetősége is. A füzetecske lényegében mindenről ír, amit a határokon átvitt kerékpárokkal kapcsolatban egyes országokban tudni kell.
Ausztriában a Duna menti kerékpárúttal párhuzamosan speciális szállítóvonatok (Rad-Tramper) haladnak menetrendszerűen. És ha már újra itt vagyunk a Lajta mentén, hadd számoljunk be arról a MÁV-ÖBB-megegyezésről, amely alapján nagyon kedvező áron lehet Ausztriába átvinni a biciklit. A határnak még ezen a felén megváltott kerékpárjeggyel 100 km-ig lehet utazni. Tehát alig több mint 100 forintért Hegyesha-lomtól Bécsig (88 km), Szentgotthárdtól Grazig (82 km) lehet így utazni. Ez is bizonyítja azt a tényt, amely a füzetecskében részletezett, országonként változó tarifákból is kiderül, hogy a MÁV kerékpár-szállítási árainál nehezen lehet olcsóbbat találni.
Ha valakinek kedve támad kerékpártúrát szervezni az öreg kontinensen, és bővebb felvilágosításra van szüksége, hívja a Bringa-Info Bázist a 250 0424-es számon.
Összeállította:

Balogh Gábor


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.