kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A regionális vasutak

A MÁV Budapesti Üzletigazgatósága 1995 októberében alakította meg területén az első helyi érdekeket szolgáló vasútját, a Nógrád-vidéki Regionális Vasutat (NRV). Tavaly augusztustól működik a Pilis-Duna menti Regionális Vasút (PDRV), októbertől pedig a MÁV Széchenyi-hegyi Regionális Vasút, amely korábban a Gyermekvasút nevet viselte. Mi volt a célja létrehozásuknak, milyen eredményeket tudnak az eltelt rövid idő alatt felmutatni? Ezekre a kérdésekre kíséreltünk meg válaszolni, kiemelve az NRV és a PDRV munkáját.
A regionális vasutak létrehozásának legfontosabb célja a regionális kapcsolatok kialakítása, fejlesztése és folyamatos ápolása. Emellett kiemelt feladata a személy- és áruszállításhoz kapcsolódó forgalmi és vontatási tevékenység eredményességének javítása. Új feladatot jelent a helyi szintű tervezési, beszámoltatási és értékelési rendszerek kialakítása.
A Nógrád-vidéki Regionális Vasút (NRV)
A regionális kapcsolatok kialakítása a térségben az NRV megalakulásával egy időben kezdődött. A MÁV tervezett intézkedéseiről már a megalakítás előtt is kaptak tájékoztatást a települések önkormányzatai. A vonzáskörzet társadalmi szervezetei nagyon erősen kötődnek a vasúthoz, és minden eszközt megragadnak annak megtartása érdekében. A tenni akarásuk bizonyítéka, hogy a balassagyarmati térséghez kötődő angol kezdeményezésű és támogatású turisztikai program megvalósításához is felajánlották segítségüket. A terület önkormányzatai — noha anyagi lehetőségeik szerények — is bekapcsolódnak a szervezőmunkákba. Az önkormányzatok az üzemeltetéshez is segítséget nyújtanak, egyes fenntartási feladatokat — részben vagy egészében — átvállaltak. Szinte valamennyi állomáshoz és megállóhelyhez vezető önkormányzati üzemeltetésű úton javították a közlekedési feltételeket. Több településen rendezték az állomások közvetlen környezetét. A keletkező kommunális szemét elszállítását díjtalanul elvégzik Rétság és Diósjenő állomásokon. Az utasforgalmi létesítmények tisztasági meszelését elvégezték Galgamácsa, Galgaguta, Szécsény szolgálati helyeken. Balassagyarmat—Bp. Keleti pu. viszonylatában vasárnapi napokon sebesvonat közlekedik az önkormányzatok felkérésére. Galgaguta község kezdeményezésére a korábban megszüntetett vonatot ismételten forgalomba helyezték.
Az önkormányzatok szerepvállalása és a vasút iránti elkötelezettsége kézzelfogható. Az Aszód—Balassagyarmat—Ipolytarnóc—Losonc vasútvonal megnyitásának 100. évfordulójáról 1996. október 11-én megemlékeztünk. Az ünnepségek szervezésében, lebonyolításában az önkormányzatok és a lakosság aktívan kivették részüket. Segítőkészségük megnyilvánult az állomások és megállóhelyek takarításában, díszítésében, a várótermek festésében, a külső vakolatok javításának finanszírozásában. Valamennyi helyszínen az emléktáblákat az önkormányzatok biztosították. Az ünnepségekre a lakosságot mozgósították.

A Pilis-Duna menti Regionális Vasút (PDRV)
A PDRV működési területének sajátosságai nagyban eltérnek a balassagyarmati térségtől. Ezen vonalak környezetében nagy teherforgalmat lebonyolító jelentős iparvidék került kiépítésre. A személyszállítás eredményei már kevésbé kiemelkedők, de nem elhanyagolható mértékűek. A megalakulás óta eltelt rövid idő alatt megtörtént az önkormányzatokkal a kapcsolatfelvétel, bár kimagasló eredmények — az idő rövidsége miatt — még nem születhettek. Az önkormányzatok szerepvállalására ebben a térségben is hasonló mértékben lehet számítani, mint a nagyobb tapasztalatokkal bíró NRV területén. Ezt példázza, hogy a Budapest—Esztergom vasútvonal megnyitásának 100. évfordulója alkalmából — a MÁV által rendezett ünnepségen (1996. november 8-án) — az önkormányzatok, társadalmi szervezetek magas szinten képviseltették magukat, a rendezvény lebonyolítását aktívan segítették.
Pilisjászfalu teljesen felújította a megállóhely épületét, a környezetét rendezte, a megközelítést biztosító gyalogos utat kikövezte. Piliscsév megállóhely közelében az önkormányzat autóparkolót létesített. A dorogi önkormányzat képviselő-testülete egyik ülésére meghívta a PDRV vezetőjét, és felkínálta az együttműködés lehetőségét. Amennyiben az önkormányzat 1997. évi anyagi lehetőségei megengedik, úgy a felvételi épület tatarozását elvégzik. A területi sajtó rendszeresen beszámol a vasút eredményeiről, törekvéseiről és céljairól. A menetrendi változások idején hirdetési lehetőséget biztosítottak a piliscsabai és esztergomi kábeltévé-társaságok.
A menetrendszerűség javítása érdekében új menetrendet léptettek életbe a PDRV vonalain. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem jobb megközelíthetősége érdekében az oktatási rendhez alkalmazkodó vonatpárt vezettek be. Ugyan-ezen időszakra tehető a 300-as sorozatú Bz-motorvonatok forgalomba helyezése, amelyek magasabb színvonalú utazási komfortot biztosítanak. (A Bz-motorvonat magasabb utazási sebesség elérését teszi lehetővé, amelynek eredményeként az utazási idők is csökkenthetők. Tájékoztatásként ismertetjük, hogy e járművek beszerzési ára darabonként mintegy 30 millió forint. Ebből a járműtípusból a MÁV közel 50 darabot vásárolt, amelyből 32 szerelvény került az esztergomi térségbe.) A bevezetést követő sorozatos szolgálatképtelenségek sok kellemetlenséget okoztak az utasainknak, de a karbantartás átszervezésével ezek a problémák megszűntek.
A regionális vasutak működésének kezdete óta a területükön megvalósított fejlesztések
- Az Nógrád-vidéki Regionális Vasút Vontatási Főnökségén a gőzfűtési rendszert gázfűtésre cserélték.
- A közút-vasúti kereszteződések korszerűsítési folyamatához kapcsolódóan a teljes csapórudas sorompók fénysorompóra történő átalakítása megtörtént Hugyag, Nógrádszakál, Ipolytarnóc, Galgagyörk, Tolmács községekben.
- Rétság állomáson a III. sz. vágány felújításra került, Rétság, Nagyoroszi, Acsa-Erdőkürt, Magyarnándor állomásokon rugós váltók kerültek beépítésre, a biztosító-berendezések kiegészítése és átadása megtörtént.
- Balassagyarmat—Magyarnándor—Nógrádkövesd térségében vonali rádiós rendszer létesült, amely a rugós váltókkal felszerelt állomások forgalmának szabályozását segíti.
- A PDRV vonalain a személyszállítás színvonalának javítását szolgálja a Bz 300-as sorozatú motorvonatok forgalomba helyezése.
Lipusz Ferenc
(RV-menedzser)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.