kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Vendégváró Budapest?

Fővárosunk jelenlegi állapota leginkább egy hervadó hölgyre emlékeztet, aki korábban megszokta, hogy különösebb fáradság nélkül érvényesülhet. Mára már nem engedhetné meg magának az ápolatlanságot, hányavetiséget, mégis beéri azzal a néhány lovaggal, akinek ideig-óráig még így is jó.
Hiányolunk egy koncepciót, amellyel 10-15 év alatt kialakulhatna egy kellemes, sokszínű, ugyanakkor jellegzetesen közép-európai város, ahová, mint régi jó ismerőshöz, érdemes visszatérni a látogatóknak.
Vannak olyan hiányosságok, amelyek szinte egyik napról a másikra kiküszöbölhetők lennének. Ilyen a tisztaság hiánya.
Van rendelet arra, hogy a járdákat a tulajdonosok naponta kötelesek takarítani. Nincs akadálya annak, hogy az önkormányzatok ezt ellenőrizzék, és a mulasztókat megbüntessék, illetve helyettük a munkát elvégezzék, és a költségeket leszámlázzák.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-től kapott levélből idézünk: "...Vannak kerületi önkormányzatok, melyek a takarítás hatékonyságának növelése érdekében időnként kísérletet tesznek a parkolás útszakaszonkénti átmeneti korlátozására a koncentrált takarítás érdekében, ezek a kísérletek azonban kudarcba fulladnak." Miért fulladnak kudarcba? Farka csóválja a kutyát?
A kutyáról mindjárt más is az eszünkbe jut... Itt is a mai gyakorlat helyett két megoldás között választhatna a kutyatulajdonos: vagy takarít sétáltatás közben, vagy keményen megfizeti a helyette takarítókat.
Adottság, hogy a gépkocsit a gazdája legtöbbször csak az utcán tudja elhelyezni. Ha már nem kell azért fizetniük, hogy a sok sáros autó elcsúfítja az utcaképet, zavarja mind a közúti, mind a gyalogosközlekedést, legalább az úttestek rendszeres lemosására nyújtanának fedezetet a gépkocsiadók. Nézzünk körül, hogy néhány hetes szárazság után micsoda porfelhőt kavarnak a gépkocsik ott is, ahol minden tenyérnyi hely le van aszfaltozva! Hasonlóan visszaköszönő probléma a roncsautók utcai "tárolása".
Nehezebb kérdés a levegő- és zajvédelem. Ma Budapest Európa harmadik legzajosabb városa. A levegőminőséggel sem állunk jobban. Ennek ellenére vontatottan halad a forgalomcsillapítási program, az egységes parkolási rendszer bevezetése, romlik a tömegközlekedés színvonala, formális a szennyezőanyag-kibocsátás ellenőrzése.
Az egyik főpolgármester-helyettes beszámolójában arról beszélt, hogy a tömegközlekedéssel szembeni igény csökkent a kilencvenes években, és a rossz kihasználtság miatt voltak ezt követően járatritkítások és -megszüntetések. Mára egyensúlyi állapot alakult ki: 1997-ben nem várható további járatritkítás.
A mi véleményünk az, hogy a járatmegszüntetések, illetve ritkítások legtöbbször társadalmi szempontból indokolatlan, formális könyvelői szemlélet "gyümölcsei". Sokkal inkább előre kellett volna a BKV-nak menekülni, jó tájékoztatással, minőségi tömegközlekedéssel. Ez szolgálná a turizmus érdekeit is.
Nem meggyőző az elhangzott másik érv sem, hogy a külföldiek még így is elismeréssel szólnak tömegközlekedésünk színvonaláról. Budapesten a hetvenes évek végére valóban elismerésre méltó tömegközlekedési rendszer alakult ki. Míg azonban a nyugati városok, felismerve a tömegközlekedés jelentőségét, nagyarányú fejlesztésekbe kezdtek a közelmúltban, és magas színvonalú, a városi és város környéki ellátó rendszerek (vasút, távolsági busz, HÉV, illetve villamos stb.) együttműködésén alapuló hálózatot alakítottak ki, addig nálunk a tömegközlekedés tartalékait felélték, és az egyéni gépjárműhasználatot különféle, részben burkolt támogatásokkal a teherbíró-képességet messze meghaladó mértékben hagyták felduzzadni.
Egy budapesti idegenforgalmi konferencián az idegenvezetők képviselője a városnéző buszok problémáira hívta fel a figyelmet. Az állandósult dugók miatt egy szűkített programot sem lehet 4 óránál rövidebb idő alatt lebonyolítani. Sőt az a veszély is fennáll, hogy lassan a legkedveltebb nevezetességeket — Bazilika, Citadella, Várnegyed (!) — parkolási nehézségek miatt ki kell hagyni az útvonalból. Már szezon előtt harc folyik a parkolókért, hát még nyáron! Ugyancsak probléma, hogy az autóbuszokat megrohanják a kéregetők, szinte kézitusát kell folytatni az elhessegetésükre.
Említette még a Dózsa György út, Erzsébet tér burkolati hibáit, a szabálytalanul parkoló autók nagy számát, amely az itt lakók életét is megkeseríti, de egy megjegyzésével vitába kell szállnom. A hétvégéken — panaszkodott — nem lehet a Koós Károly sétányra behajtani, ami miatt a városligeti körutat sem tudják megtenni. Sehol a világon nem szokás a pihenőparkokba városnéző buszokat beengedni. Ugyancsak nagyot néznének a müncheni vagy londoni polgárok, ha sétájuk közben kíváncsi kiskutyák helyett egy büdös autóbusz szegődne melléjük a parkban.
Budapest nem a hazai kis- és középvállalkozók, hanem a külföldi befektetők és a feketekereskedelem városa. Egy budai lakossági fórumra meghívták a szomszéd kerület civil szervezetének vezetőjét, hogy mondaná el, miként sikerült megakadályozni egy tájidegen óriásközpont létesítését a helyi lakosoknak. "Csak az iratanyag ez ügyben másfél méter — mondta —, a rengeteg utánjárásról, felesleges bosszúságokról, elpocsékolt energiáról nem is beszélve." Ha időben elkészültek volna a még mindig hiányzó építési szabályozások, el se kezdődtek volna a benzinkutakkal, bevásárlóközpontokkal, sportpálya- és zöldterület-megszüntetésekkel kapcsolatos, hol sikeres, hol elbukott lakossági harcok. Pedig nyilvánvaló, hogy a külföldi is csak abban a városban érzi jól magát, amely meg tudja őrizni sajátos hangulatát, és amelyet az ott élők is magukénak éreznek.
Gyakran hangzik el (mi is sokszor elmondjuk), hogy a polgárnak kezdeményező szerepet kell vállalnia környezete megszépítésében. A vendéglős, a boltos, a ház-, kutya- vagy autótulajdonos takarítson, öntözzön, ültessen virágot stb. Mindez csak akkor várható el, ha azt látja, hogy a szemetelést, rongálást, szándékos mulasztást szigorúan megbüntetik, ha véleményére az önkormányzatok odafigyelnek, ha a hatóságok maguk is komolyan veszik a rendeleteiket. Legyen a törvénykövetés az egyetlen "kifizetődő" magatartás fővárosunkban!

Beliczay Erzsébet


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.